Kun je vechten tegen de dood?

Je hoort weleens over mensen die zo tegen de dood wisten te vechten dat zij niet stierven (niet op dit moment bedoel ik ) Heeft dit met sterke wilskracht te maken? En hoe moet ik me voorstellen hoe zij dit deden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Cindy, Je kunt niet vechten tegen de dood (tenzij je erg dom bent) en je zult het altijd verliezen... Wat wel heel kort werkt is dat je door wilskracht even de dood kunt uitstellen, dat kan... Noem het maar blessuretijd, die kun je wat rekken, maar wat brengt het? Je kunt de tijd gebruiken om een ander (dus jezelf) te vergeven, dan krijg je nog levensmomenten erbij... Elke seconde dat je leeft is een kado... Wees elk moment klaar om dood te gaan, leef alsof je dood ervan af hangt... Wat je dan krijgt is een onverschrokkenheid, een angstloosheid, een vrijheid... Deze wereld is zo bang voor mensen zonder angst, terroristen noemen ze die dan meteen...

Waar (wie of wat) ben je als je diep slaapt? Juist ja als je een beetje onderzoek pleegt, dan kom je erachter dat je dan gewoon tijdelijk dood bent... Ben je daar angstig voor? Wellicht moeten we daarom elke dag oefenen... Vechten tegen slaap is net zo als vechten tegen de dood... Dat hou je even vol, maar dan verslapt je energie, dan trekt de slaap weer wat meer, dus dan leg je het op een onbewaakt moment af... Leven is o zo tijdelijk, vóór jou was het oneindig en ná jou zal het oneindig zijn, en in die zeer beperkte tijd onderwijl denk jij dat je het eeuwige leven hebt, raar hoor... Zoek uit wie of wat je werkelijk bent, en blijf daar... Jij wie of wat jij bent verandert nooit, hoe zou het kunnen veranderen?... Iets wat verandert kan nooit de waarheid zijn?... Iets is pas waarheid als het altijd en eeuwig zo is... In plaats van je op je personal message te antwoorden, deed ik het zo, gewoon omdat ik alles mag en geen beperkingen heb... En ja het is mogelijk onsterfelijk te worden, maar dat laat ik aan jou om dat te ontdekken, dat moet ieder voor zich ontdekken en als je het niet ontdekt, dan ontkom je er niet aan en dan moet je sterven, maar als je het ontdekt, dat je onsterfelijk bent, dan hoef je niet te sterven meer, mag wel, maar hoeft niet... Het is allemaal aan jou... Wat heeft God het toch mooi voor elkaar, het grootste geheim ligt diep in elk mens verscholen, en maar weinigen hebben de moed om daar te gaan kijken, laat staan dat ze de moed hebben om er vervolgens naar te leven... The most imporant thing is to find out what is the most important thing... Love, Shanti... ik ben even weg... heel even... en niemand die dit wist ("wist" mag je zien in elke betekenis)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar daar ben je toch weer Shanti... Goed je weer even te "zien".. en zeker met zo'n tekst!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix, heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie! leuk om weer wat van je te horen ook!

Antwoorden (7)

Lees de bron maar is.

antwoord: JA!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of het precies jouw vraag beantwoordt, maar dit is mijn verhaal: De oom van mijn vader lag op sterven, en kende niet veel mensen meer. Toen hij er echt heel slecht aan toe was (in het ziekenhuis al) zijn mijn moeder en broer er heen gegaan. Hij heeft echt op ze zitten wachten, want ze hebben nog even wat gepraat en daarna is hij in hun bijzijn overleden. Hij had het dus echt uitgesteld tot het laatste bezoek, om het mooi af te sluiten.
Dus niet echt de dood overwonnen, maar wel uitgesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi!
ik vraag me dan af hoe hij dat heeft gedaan.. lijkt mij heel zwaar.
ik vind het erg mooi dat hij dan niet alleen gestorven is.
Mijn opa ging op 59 jarige leeftijd het 'moerman-dieet' volgen toen de artsen hem hadden gezegd dat hij minder dan 3 maanden te leven had. Hij stierf inderdaad. Maar dan wel op 87 jarige leeftijd aan ouderdom...

Dus dit kan inderdaad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
moest even googelen op moerman-dieet. nog nooit van gehoord! heeft jou opa dit vanaf zijn 59ste tot aan zijn dood altijd gevolgd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep... Tot grote ergernis van zijn kleinkinderen. Want de visite moest altijd mee-eten...
als je geluk hebt, lukt het mischien.
maar het lot zal wel meebepalen denk ik zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn oom is 3x opgegeven..maar was bang voor de dood en vond zich nog veel te jong.. pas toen hij dat allemaal voor zichzelf min of meer had verwerkt is hij, na een lang ziekbed en nog altijd iet of wat strijdend, gestorven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dood is niet uit te leggen , het vraagt het uiterste om dat te uit te stellen , maar het is de lijn tussen aardse eis en wet en hemelse orde .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt zo te zijn en je hoort het vaak zeggen en zelf ben ik ook geneigd het te geloven.
Aan de andere kant zijn er ook verhalen van mensen die hun dood probeerden uit te stellen tot ze hun kind nog hadden gezien en waarbij dat niet lukte. Ook blijken optimistische mensen geen grotere overlevingskansen te hebben bij ziekten als kanker dan pessimistische.
Het is een prettige gedachte dat het kan, maar in ieder geval kan je nooit iemand verwijten dat hij niet hard genoeg vecht.