als vliezen gebroken zijn bij zwangerschap 33wk ,kan de bevalling dan tegengehouden worden?

kan bevalling uitgesteld worden bij gebroken vliezen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.8K

Antwoorden (8)

Dat is van persoon tot persoon verschillend. Ik kreeg weeënremmers en injecties om de longetjes van de baby te rijpen. Uiteindelijk heb ik het nog 1 1/2 week volgehouden en toen kwam de bevalling op gang. Vruchtwater blijft door je lichaam aangemaakt worden (maar je verliest dit dus telkens omdat je vliezen gebroken zijn, heel vervelend), wel controleert de gynaecoloog regelmatig of dit voldoende is voor de baby.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat kan niet want dat is slecht voor het kindje.
vliezen worden ook gebroken om de persweeën op te wekken

overigens komt het vele malen vaker voor dat de vliezen breken bij de bevalling zelf (al dan niet met behulp van de verloskundige) dan dat de vliezen spontaan breken.

Toegevoegd na 1 minuut:
het is dus niet mogelijk om tot de uitgerekende datum een bevalling tegen te houden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevallig is het bij mij 2x (1x 33 weken, 1x 34 weken) tegengehouden d.m.v. weeënremmers. Het is meestal beter voor het kindje om nog ietsje langer in de baarmoeder te zitten (o.a. qua longrijping en zichzelf op temperatuur houden) dan in een couveuse te moeten liggen met medicatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het 'record' dat ik persoonlijk ken is 7 weken, (22-29 wk) maar er zijn zeker langere perioden geweest. Het kan dus ECHT wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar gaat het niet om ; de min is voor het antwoord : het kan niet.....het is niet mogelijk. Dat is dus gewoon niet waar ; het kan, het is mogelijk, het gebeurt. En ja, zelfs tot de uitgerekende datum aan toe.
Ik snap niet dat je daar een plus voor wilt geven, maar ga je gang. Levensbedreigend kan het zeker zijn, maar dat is met 23 of 25 weken geboren worden ook, om maar een zijstraat te noemen. Het is altijd ieen uit twee kwaden, en kijken of het middel niet erger is dan de kwaal. Dat wil echter niet zeggen dat het onmogelijk is de bevalling uit te stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken iemand die zwanger was van haar 4e kind. Ze kwam hier na 4 weken achter en daaruit bleek dat het kind grote kans had als kasplantje ter wereld te komen. Goedgelovig als ze waren kozen ze toch voor geboorte omdat abortus vanwege geloofsovertuiging niet toegestaan was, het kind is met 5,5 maand ter wereld gekomen, was niet groter dan een grote mannenhand, is dmv van couveuse en sondevoeding uiteindelijk toch levensvatbaar gebleven en is nu een kerngezonde jongen van 16 jaar maar kan alleen nooit een hardloper worden. Er bestaan echt wonderen hoor, geloof me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat klopt; wonderen gebeuren. Maar je kunt er niet op speculeren. Er gebeurt namelijk veel en veel vaker GEEN wonder. Ik ken helaas heel wat méér dan 1 ouderpaar die de rest van hun leven de verantwoordelijkheid hebben voor een kind dat nooit zal kunnen lopen, praten, zindelijk worden, zelf eten, communiceren, laat staan een eigen leven leiden. En die kans is bij 23 weken echt vele malen groter dan de kans op een grote gezonde sterke knul. Om van alle tussenliggende gradaties problemen nog maar niet te spreken. (Blindheid, doofheid, spasticiteit, ernstige gedragsstoornissen etc). Je praat over een handicappercentage van bijna 99 %, dat vervolgens per dag heel rap afneemt tot een normaal percentage bij een week of 32. Vanaf een week of 27 zijn de longen en hersenen zo ver uitgerijpt dat de vooruitzichten positief zijn. In Nederland behandelen we bij die zwangerschapsduur eigenlijk alleen als het kind eerst aangeeft zelf te willen knokken / ademen. De grens voor actief behandelen (meteen na de geboorte 'op gang brengen') ligt rond de 27 weken. Er zijn hier dan ook niet zo veel '23-weken-gevallen' als in bijvoorbeeld Amerika, waar zelfs bij jongere kinderen al alles uit de kast wordt gehaald om ze maar fysiek in leven te houden, OOK als de ouders dat niet zouden willen. Ik heb daar een paar jaar terug een zeer heftige reportage over gezien, die je niet in de koude kleren gaat zitten. Je kunt je afvragen waarom die mensen eerst ZELF voor God willen spelen voor ze vervolgens gaan roepen dat het Gods wil was......
Toen mijn vliezen waren gebroken moest ik binnen 48 uur bevallen omdat het nu open is en je kindje grote kans heeft op een bacterie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan - zolang de weeën niet op gang komen danwel succesvol onderdruk kunnen worden met weeënremmers.

Het heeft wel hel vervelende consequenties voor de moeder : die moet namelijk zolang de vliezen gebroken zijn plat op bed liggen (en dan bedoel ik echt liggen, dus niet even naar het toilet of lekker douchen, maar ALLES op bed), en als het lek groot is, ook nog met het hooft lager dan de voeten (Trendelenburg-houding).

Dat is zo ongelooflijk bezwarend voor de moeder dat ze het eigenlijk alleen maar doen als de vliezen al gebroken zijn maar het kind is eigenlijk nog niet goed levensvatbaar. Bij 33 weken denk ik eerlijk gezegd, als alles verder goed is, dat ze nog wel wat zullen proberen met weeënremmers enzo, maar niet meer wekenlang, omdat het kindje eigenlijk al zo goed als af is. (Vanaf 29 weken heb je goede vooruitzichten).

Als de zwangerschap al 33 weken gevorderd is, en de gezondheid van moeder en kind is goed, zullen er weeënremmers worden toegediend, eventueel (hoewel met 33 weken wellicht niet meer noodzakelijk) met longrijpingsmedicijnen (corticosteroïden) zodat de baby in die laatste paar dagen nog zo goed mogelijk wordt voorbereid.

Meestal lukt het 'ophouden' niet meer dan ee ndag of wat, maar zeker rond die zwangerschapsduur kan dat net het verschil maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moest wel zo veel mogelijk liggen, maar mocht wel zelf naar het toilet of even wat drinken halen. Bij mij is het ophouden dus 1 1/2 week gelukt, net nadat de longrijpingsinjecties lang genoeg waren ingewerkt.
...het kan maar is zeer afhankelijk van de breuk van de vliezen... Ik had een soort hoge vliesbreuk met 7 maanden...ik verloor kleine beetjes vruchtwater maar uiteindelijk stopte dit...ik lag een paar dagen in ziekenhuis waar ze alles goed controleerde, vooral de kans op ontsteking is groter. In principe moet een vrouw binnen 24 (thuis)-48 uur bevallen zijn voor de gezondheid van het kind...maar als het goed gecheckt wordt kan het dus langer...en plat, heel plat, blijven liggen...ik hoefde dat niet omdat het weer was 'dicht gegroeid' dat kan dus ook als het om een klein scheurtje gaat. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar natuurlijk als het te vroeg is voor het kind om te komen is elke dag langer in de baarmoeder van groot belang...dus zullen de artsen er alles aan doen om de tijd te rekken en af te wegen wat het beste is voor het kind...
Het kan maar het risico op infectie is levensgroot aanwezig.
Ook is de schokdempende werking en de bewegingsruimte van het kindje sterk beperkt.
Met 33 weken is een gezond kind levensvatbaar alhoewel 7 weken te vroeg.
Alle ingrepen (zoals corticosteroiden etc en weeenremmers) en beperkingen (Marleen geeft dat heel goed aan,waarvoor een plus!) maken dat sterk te overwegen valt het kindje toch te halen.
Dat geeft meer rust en zekerheid, ik denk dat de kans voor de kleine daardoor niet geringer is om tot een gezond mens uit te groeien terwijl wel veel meer zicht is op de situatie, een infectie in de baarmoeder is niet denkbeeldig.
Laat je goed voorlichten met de antwoorden en andre goede raad in je achterhoofd.
Veel mensen hebben niet in de gaten dat de arts zich grotendeels conformeert naar de wens van de moeder, die
-mogelijk door de situatie- mogelijk niet tot het beste besluit komt.
Vraag de arts dus om raad met de voors en tegens en vraag wat hij of zij zou adviseren.
Dan zal de arts meer in zijn taak en rol als arts kunnen zitten omdat er toestemming is tot medisch ingrijpen.

Veel mensen gaan er van uit dat de arts automatisch doet wat het beste is.

Dat is echter niet zo, de patient bepaalt in belangrijke mate de te volgen strategie.

Niet iedereen is zich daar echter van bewust dat de arts
tegenwoordig in eerste instantie zich meer als adviseur opstelt en zich richt naar de wensen van de patient.

Daardoor ontstaan niet zelden misverstanden met vervelende gevolgen.
Het zelfbeslissingsrecht van de patient is heilig, als een arts het idee heeft dat de patient iets NIET wil, dingt deze daar zelden op aan toch anders te handelen.

Daarom de arts om advies vragen en bij voldoende vertrouwen de arts ruimte geven naar beste kunnen en iinzicht te handelen.

Wel is het zo dat verloskundigen en artsen beseffen dat een vrouw in barensnood/problemen niet goed zelf de situatie kan overzien en dan handelend optreden, er is dan immers geen echte keuze.

In deze situatie ligt dat anders.
Intuitief denk ik, laat de kleine maar komen.
Maar dat is een geheel persoonlijke opvatting.

luister dus naar je arts en volg de adviezen ZORGVULDIG op.
Met gebroken vliezen ben je buitengewoon kwetsbaar en dat geld ook voor je kindje.

Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het zeker is dat de vliezen gebroken zijn, dan wordt het wachten tot de weeën komen. Over het algemeen mag je 24 uur thuis afwachten of je spontaan weeën krijgt. Daarna moet je naar het ziekenhuis omdat het risico van het ontstaan van een infectie bij de baby groter wordt naarmate de vliezen langer gebroken zijn. 70% Van de vrouwen krijgt spontaan weeën binnen 24 uur na het breken van de vliezen. En ja ook op 33 weken!
Als je vliezen langer dan 24 uur gebroken zijn en je hebt nog steeds geen goede weeën, dan wordt je meestal naar het ziekenhuis gestuurd. Als de vliezen gebroken zijn is de natuurlijke barrière (de vliezen) voor bacteriën om bij het kind te komen weg. Hierdoor neemt het risico van het ontstaan van een infectie bij de baby toe. Vandaar dat je naar het ziekenhuis wordt gestuurd omdat ze daar de conditie van de baby beter in de gaten kunnen houden.
Als je te vroeg gaat bevallen
In Nederland wordt 7-8% van alle baby's te vroeg geboren. Vaak is de oorzaak van vroegtijdige weeën en vroeggeboorte onbekend. Uw voorgeschiedenis speelt een rol bij de kans op vroeggeboorte. Zo is er na een te vroege bevalling bij een vorige zwangerschap meer kans om ook in een volgende zwangerschap te vroeg te bevallen. Ook een operatieve verkorting van de baarmoedermond (zoals een grote conisatie) kan een rol spelen.
nee de bevalling kan niet worden tegengehouden...kijk naar bron....

Hieronder twee bronnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen bij mij de vliezen braken zei de verloskundige mij dat het kindje binnen 24 uur geboren moest worden... al het vruchtwater is tenslotte weg, en dan wordt het voor het kindje ongezind nog veel langer in de baarmoeder te blijven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vruchtwater wordt opnieuw aangemaakt. Als je kans op vroeggeboorte hebt, zal per persoon gekeken worden of het verstandiger is voor moeder en kind om het kind geboren te laten worden of dat het verstandiger is om de geboorte nog iets te rekken.