Kun je zelfdiscipline leren?

er zijn mensen die dit van zichzelf hebben. Naast hun werk doen ze ook nog een studie en hebben ze nog een huishouden en hobby's. Kun je dit ook leren als je zelf niet zoveel discipline hebt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Zelfdiscipline is heel goed aan te leren .
Je kan beginnen met gewone dingen.
Stel je hebt dorst, normaal zou je dan gaan drinken.
Daar wacht je een half uur mee.
Je bent moe van het werken, maar je gaat toch nog een uur door.
Je gaat naat bed, als je dan wilt gaan liggen, wacht je nog 15 min.
Het lijkt zo makkelijk, maar een kwartier op de rand van je bed zitten en blijven zitten is best wel lang.
Als dat eenmaal lukt maak je er een half uur van!
Geloof me het lijkt uren!
Als je het vol gehouden hebt geeft dat erg veel voldoening en het daarna in bed gaan liggen is een weldadig gevoel! Daar geniet je dan van.
Telkens op deze manier je eigen grens te verleggen in heel gewone dagelijkse dingen, ontwikkel je een sterkgevoel voor zelfdiscipline.
Zeer belangrijk in je verdere leven.
Later kan je het toe gaan passen, door extra elementen in je leven toe te voegen, zoals hobby's, studie, hulp aan anderen, verenigings werk enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Staat en valt wel met de wilskracht dit dan ook te doen. Je zult dan een doel voor ogen moeten hebben. Een uur langer werken, ja, maar voor wie? Ik ben nu moe, ik ga slapen, waarom wachten? Ik begrijp wel waar je op doelt, echter onze haastmaatschappij maakt dit extra moeilijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo ben ik ook ooit begonnen en het kost heel veel wilskracht maar daar gaat het toch eigenlijk toch om?
Moet je eens proberen als je erge dorst hebt en je zet een pilsje voor je klaar en wacht met opdrinken.Maar daarna is dat pilsje goddelijk!
Dus wordt je beloond voor je beheersing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt inderdaad gelijk, maar dat is naar mijn idee meer verlangen naar iets. Uitstelgedrag maakt het dan nog mooier als het moment zover is. Toch vind ik zelfdiscipline vele stappen verder gaan. Er zijn aanpassingen in je gedrag voor nodig. Maar wellicht kunnen dit kleine 1e aanzetten zijn, dat wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt eddijst,ik ga het proberen :-)

Andere antwoorden (9)

waar een wil is, is een weg.
het kan altijd, als je maar wil veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kun best aanleren, maar dat kost je een hoop zelfdiscipline.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is er zo éen in de trant van: Ik kan alles weerstaan behalve verleiding.
Het is zeker niet altijd aan te leren. Je zult primair het juiste karakter, de mentaliteit en het gepaste doorzettingsvermogen moeten hebben. Nou dat heeft lang niet iedereen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfdiscipline kun je zeker leren. Er zijn zelfs cursussen voor! (zie link voor meer info hierover)
Maar je moet wel voor ogen houden dat niet voor iedere persoon hetzelfde haalbaar is.De ene mens is nu eenmaal de ander niet. Maar jezelf een beetje zelfdiscipline bijbrengen, kan nooit kwaad. Alleen moet je wel zorgen dat de doelen die je jezelf stelt ook binnen jou vermogen liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een bepaalde frame of mind maar je kan het zeker jezelf aanleren. Al ben ik van mening dat er ook genetische aspecten mee gemoeid gaan. Sommige mensen hebben nou eenmaal een bepaalde kracht in hun genen zitten dat ze geboren zijn met zelfdicipline. En andere hebben hier van nature veel moeite mee. Maar je kan het trainen. Het is denk ik net als bij opvoeding het is zowel nature als nurture. Maar je hebt er dus wel invloed op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfdiscipline begint naar mijn idee bij de opvoeding. Daarna is het heel lastig om het nog bij te brengen. Dit aangezien je als volwassene al een bepaald gedrag hebt ontwikkeld, waarvan je zelf denkt dat het voldoende om het leven door te komen.

Ik vond een PDF met daarin waardevolle tips voor het bijbrengen van discipline bij kinderen, zie de bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het hierin niet met je eens. Zelfdiscipline is op latere leeftijd nog wel degelijk te leren. Het is wel mooi meegenomen als je in je opvoeding al het een en ander mee hebt gekregen. Maar zo niet dan kun je met de nodige wilskracht nog ver komen.
Er zijn overigens kinderen uit gezinnen zonder wat voor discipline dan ook die zeer gedisciplineerd te werk gaan en vice versa. Opvoeding is dus slechts een element.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie mijn antwoord: "Zelfdiscipline begint naar mijn idee bij de opvoeding. Daarna is het heel lastig om het nog bij te brengen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK.Dan zijn we het eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eind goed, al goed ;-)
Vast wel, maar ik heb niet de discipline om te gaan zitten en mezelf discipline aan te leren... wordt dan dus moeilijk verhaal :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het niet hoor...
Om jezelf te veranderen heb je een sterke wil en discilpine nodig. Als je dat tweede niet bezit, denk ik dat de kans van slagen heel klein is. Maar het zal vast ook weer niet onmogelijk zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met een beetje discipline wel ;)