Hoeveel vitamine D kan het lichaam per etmaal opnemen? Is daar een limiet voor te noemen?

M.a.w. Neemt het lichaam meer vitamine D op als je bijvoorbeeld 6 uur in de buitenlucht doorbrengt dan wanneer je bijvoorbeeld 4 uur in de buitenlucht doorbrengt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Opname van 10.000 IE per dag is geen probleem. Meestal worden dergelijke doseringen per week gegeven bij flinke tekorten. Dan heb je het over een drank, die de dokter voorschrijft. Het menselijk lichaam is in staat om via de huid zelf vitamine D3 te genereren uit vitamine D2 door middel van zonlicht. De hoeveelheid zonlicht die daarvoor nodig is begint er momenteel, 8 april een beetje op te lijken maar voor een echt voldoende productie moet het toch nog wat zomerser weer worden. Ga er als stelregel vanuit dat je bij zomers weer een uur of twee, drie zonlicht moet pakken voor voldoende vitamine D. Maar je krijgt het ook met vette vis, eieren, boter, lever en een beetje met groene groenten binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je lichaam neemt geen vitamine D op.
Vitamine D is eigenlijk geen vitamine omdat het lichaam dat zelf aanmaakt.
Vitamines zijn stoffen die je lichaam nodig heeft en uit voedingstoffen haalt. Vitamine D is daar op een of andere manier vroeger tussendoor geslopen maar is eigenlijk geen vitamine.
Je lichaam maakt dus in 6 uur meer vitamine D aan dan in 6 uur maar een gezond lichaam zal het evenwicht (bij voldoende zonlicht) wel bewaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met alle respect. Ik heb je verhaal een paar keer gelezen. Ergens zit er misschien iets in maar ik kan er eigenlijk geen touw aan vastknopen, spijtig genoeg. Vitamine D is een echte, officieel erkende vitamine, ondanks dat het menselijk lichaam in staat is het zelf te produceren, of liever gezegd te genereren.