Kan er wat worden gezegd over het leven na een depressie en hoe mensen in het algemeen veranderd zijn hierdoor?

Je hoort heel vaak dingen over de aanloop naar een depressie en over hoe het is om in een depressie zelf te zitten. Meestal gaat het hierbij over veralgemeniseerde kenmerken en verhalen. Zijn zulke verhalen er ook over het leven na een depressie?

Sinds ik hersteld ben van een zeer zware depressie heb ik het gevoel dat ik mijn omgeving ontgroeid ben en hier zit ik toch redelijk mee. Past dit in een bepaald plaatje, of is hier sprake van een geval op zich?

Natuurlijk is elke depressie en persoon anders maar ik vraag het me af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

depressie is een breed spectrum, maar over elk deel van dat spectrum zijn legio boeken geschreven.

eclips is een mooi boek van een dominee die over zijn depressie vertelt. vrij toegankelijk. de schrijfstijl is een pre. maar mocht je niet gelovig zijn is het wellicht te gekleurd.

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/eclips/1001004001793073/index.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een depressie hakt er diep in. Om uit de depressie te komen moet je je leven vaak flink aanpassen (meer structuur, beter grenzen stellen enz.). Je omgeving veranderd vaak niet of nauwelijks mee en dat schept het gevoel dat je je omgeving ontgroeit bent. Eigenlijk moet je dat positief bekijken, want als dat niet zo zou zijn, dan zou je grotere kans hebben tot terugval. Het is zaak om voor jezelf een goede balans te creeëren, zodat je je zelf wel thuis voelt in je omgeving, maar ook dat je omgeving jouw accepteert zoals je nu bent. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij veranderd na een depressie en je omgeving niet.je gaat dingen anders aanpakken en bekijken. Het is ff lastig maar ook hier leer je mee omgaan