Heb je dezelfde kwaliteit slaap als je een slaappil neemt?

Ik heb Temazepam gekregen en mag die om de drie dagen nemen. Nu vraag ik me af of je minder diep slaapt, of juist dieper en of dat goed of slecht is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Het is niet zo simpel, om zomaar te zeggen dat je nu dieper of minder diep slaapt. Dat zal voor iedereen anders zijn. Wel kun je zeggen dat je nu anders slaapt, beter slaapt en/of langer slaapt. Natuurlijk zou je dat in een slaapkliniek kunnen laten onderzoeken, maar ik denk dat dat je bedoeling niet is. Je wilt alleen maar lekker slapen en uitgerust zijn.

Of het goed of slecht is, is in dit geval ook niet zo belangrijk. Het feit dat dit middel je is voorgeschreven zegt al genoeg; je hebt het blijkbaar nodig. Maak je dus geen zorgen.

Het middel versuft je alleen een beetje en ontspant de spieren. Je bent wat minder alert op invloeden van buitenaf (verkeer, buren), je piekert wat minder bij het in slaap vallen, en het ontspant je gewoon.

Minder diep slapen of diep slapen is ook niet zo belangrijk. Ik denk niet dat het zoveel uitmaakt. Het gaat erom dat je uitgerust bent, en dat kan op veel manieren.
De kwaliteit van je slaap is alleen maar afhankelijk van hoe uitgerust je je voelt.

"Slecht" wordt het allemaal pas, als je dit middel gedurende lange tijd iedere dag gaat slikken. Want dan helpt het niet meer, en ben je er toch van afhankelijk. En mogelijk wordt dan alles verstoord en kom je helemaal niet meer in slaap.

Als je dit 1 maal per 3 dagen slikt, en je doet dat niet al te lang, dan zou je er weleens heel veel baat bij kunnen hebben. Het medicijn helpt je dan gewoon om weer "normaal" zonder hulp van medicijnen te slapen.
Welterusten! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben blij dat ik je kan overtuigen.
Als dit middel je is voorgeschreven door je arts, dan is er NIETS aan de hand. Een arts weet wat hij doet; hij heeft er verstand van. En je arts zal je ook vast vertellen, dat als je dit te lang gaat slikken, het niet goed is.
Ik vind het heel verstandig van hem, dat hij je 1 maal per 3 dagen heeft voorgeschreven. Dat doet hij niet voor niets. Maak je dus geen zorgen, en trek je niets aan van allerlei algemene verhalen over slaapmiddelen. Slaapmiddelen zijn inderdaad niet goed, maar niet kunnen slapen is nog veel slechter! Daar is deze oplossing uitgekomen in overleg met je arts. Overleg gewoon over een week of 3, hoe het verder moet, en vertel aan je arts of het heeft geholpen. Dan zal hij wederom beslissen wat in jouw geval het beste is om te doen. Je huisarts is er voor jou, en heeft het beste met je voor. Er is geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat je arts je slechte dingen adviseert. Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kwaliteitsantwoord, Mesher! +1

Andere antwoorden (3)

Je slaap minder diep, je mist de zgn remslaap, het gevolg daarvan is dat je dan minder uitgerust bent en dat je de dagelijks indrukken niet tot slecht verwerkt.
Het belangrijkste is dat je er ook nog verslaafd aan kan raken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus want juist die verstoring van de REMslaap en de dromen kan slopend werken, en verslavend kan een slaapmiddel ook zijn.
Mijn eigen ervaring is dat je wel dieper slaapt, maar minder uitgerust wakker wordt. Alsof je wakker wordt uit een hele diepe slaap en erg sloom. Maar het slaapt wel lekker.

Ik meen me te herinneren dat je lichaam wel tot rust komt, maar dat het kwalitatief een minder goede slaap is als een natuurlijke slaap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me af wie jouw arts is. In mijn optiek moet hij per abuis uit zijn functie worden gezet. En dit meen ik serieus. Waarom neem je het niet elke dag? Dit omdat slaapmiddelen erg verslavend kunnen zijn. Ruim 1 miljoen Nederlanders slikken dagelijks slaap en kalmeringsmiddelen. Het overgrote deel is eraan verslaafd en gebruikt het voor de slaap. Bijwerkingen kunnen zijn een droge mond en sufheid overdag. Maar op een gegeven moment bouwt je lichaam tolerantie op tegen het middel, dat wil zeggen je heb steeds meer nodig om het zelfde effect te krijgen. Je lichaam raakt als het ware eraan gewend.

Om terug te komen op je vraag. Ik begrijp dat het leven soms moeilijk kan zijn, iedereen, maar dan ook echt iedereen heeft wel is stressvolle momenten en perioden waarin alles niet soepel verloopt. Je kan moeilijk in slaap vallen, kort slapen, angstig zijn om te slapen en ga zo maar door. Feit blijft dat een slaappil geen oplossing is voor je slaapprobleem. Het lost het probleem een maand of twee op, en mocht je daarna willen stoppen, dan krijg e ontwenningsverschijnselen en zal je weer in je oude (misschien) slechte slaappatroon vervallen. De kwaliteit van het slapen is ook niet echt perfect. Mensen vallen diep in slaap, je wordt flink suf gemaakt waardoor je langzaam maar zeker in slaap doezelt. Uiteindelijk word je wakker, wel met een suf gevoel, je zou het liefst willen doorslapen. Het geeft je wel de broodnodige slaap die je lichaam en geest nodig heeft.

Kort samengevat, gebruik het voor even, anders zit je al op deze leeftijd vast aan een flinke verslaving. Wat zijn je problemen precies, heb je melatonine gebruik, ben je naar een slaapcentrum geweest? Eventueel naar een psycholoog? Heb jezelf er wat aan gedaan zoals een koele kamer, geen tv meer voor het slapen etc.? Dring bij je huisarts aan voor andere methoden. Ik hoop niet dat ik je angstig heb gemaakt, straks heb je een fobie en kan je hierdoor al helemaal niet slapen;)

Succes en sterkte met alles:)

Een medicus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@een 'medicus': Wat mij betreft mag jij heel gauw je mond gaan spoelen. Je weet totaal niets van een voorgeschiedenis of wat er zich in de spreekkamer afgespeeld heeft en bouwt vervolgens een verhaal op uit veronderstellingen en een foute voorstelling van zaken. Een beetje arts weet donders goed dat middelen als temazepam geen oplossing zijn maar wel een periode kunnen overbruggen door even iets rust te geven naar bijvoorbeeld hulp als psychotherapie. Regelmatig een paar dagen onthouding zorgt er juist voor dat gewenning tegengegaan wordt en de gebruiker regie laat houden. Overigens heeft het menselijk lichaam geen slaap nodig. De geest wel. Ik zal niet zeggen dat het allemaal nonsens is wat je uitkraamt maar je slaat de plank op iets teveel fronten mis om jezelf het predicaat medicus toe te eigenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Keesvi, jammer dat ik geen plusje voor je reactie kan geven. Wat je schrijft is m.i. geheel terecht!! De "medicus" hierboven houdt hier een algemeen fake-praatje over slaapmiddelen, en weet niet waarover hij het heeft. Alle medicijnen zijn slecht, en een verstandig arts weet dat. Soms moet je "slechte" dingen doen, om nog slechtere dingen te vermijden. Precies zoals jij ook schrijft, vind ik het onverantwoord om dit soort dingen op te schrijven, zoals Docciepoccie doet.
De vraagsteller moet gewoon de adviezen van de arts opvolgen. Zo simpel is dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Mesher: ik kan wel iets hebben maar dergelijke bagger schiet me het verkeerde keelgat in. We kunnen ons wel verschuilen achter de disclaimer van Sanoma maar dat is me iets te gemakkelijk. Verreweg de meeste actieve professionals hier, regulier of alternatief maar ook de goed ingevoerde leken zie ik prima met hun verantwoordelijkheid omgaan, zich goed bewust van het uiterst dunne scheidslijntje tussen een goed en een helemaal fout advies en daarop aanspreekbaar. Over details zijn we het misschien niet altijd eens maar hierover absoluut wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"In mijn optiek moet hij per abuis uit zijn functie worden gezet."
Per abuis? Hij moet per ongeluk uit zijn functie gezet worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat soort abuisjes krijg je als iemand zich duurder voordoet dan hij is, hoewel hier eigenlijk meer sprake is van abuse...