hoeveel voor- en achternamen mag je in Nederland hebben?

Is er een maximum, zo ja en wat is dat dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.3K

Antwoorden (3)

Wat betreft voornamen is er geen maximum vermeld, maar wel is de volgende regel van toepassing:
De naam mag niet ongepast zijn. Een ongepaste naam is bijvoorbeeld:
* een naam die in strijd is met de geldende normen;
* een spottende naam, waarvan de drager in zijn leven alleen maar last kan hebben;
* een naam die bestaat uit een absurd groot aantal namen.
De ouders kiezen welke achternaam hun eerste kind krijgt: die van de moeder óf die van de vader. Samenvoeging van beide achternamen tot één
naam is niet mogelijk.
Amadea
13 jaar geleden
Geen praktisch maximum: 250 stuks zal niet mogen.
Als je je kind in een achterstand positie wil zetten, dan geef je je kind een flink aantal (minstens 2) christelijke voornamen. Daar heeft zij /hij haar/zijn hele leven last van. Ik herinner mij nog de spot van de studenten naar een docent die Maria Johannes Gerardus H. heette, en altijd Heilige Maria werd genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Dat kwam niet vanwege de christelijke voornamen (doopnamen heet dat in de christelijke kerk) dat ze er de spot meedreven, maar vanwege de vrouwelijke voornaam voor een man. Wat in de katholieke kerk heel gebruikelijk was/is maar voor hen die niet katholiek zijn wat vreemd overkomt.
Kimath
13 jaar geleden
Achterstandspositie puur door de naam? Dat slaat nergens op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een kletskoek. Dikke min. Ik heb 5 voornamen en heb er in mijn hele leven geen andere hinder van ondervonden dan dat er op formulieren meestal geen plaats genoeg is om ze in te vullen. Van een achterstandspositie wegens mijn vele voornamen is in mijn leven nog nooit sprake geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Klimath: ik heb er zelf twee en heb mijn gehele leven in het buitenland gewoon. Je hele naam komt in het telefoonboek. Ook op cheques moet je hele naam volledig worden vermeld. Ook op je creditcard enz. Ik heb er alleen maar problemen meer gehad, eb bovendien worden de Nederlandse doopnamen vertaal, wat ook weer problemen geeft. Deze problemen worden erger naarmate meer geautomatiseerd wordt. Ik wens je sterkte Johannes Gerardus Nicodemus Klimath :-))) @Zondag: als je thuisblijft loop je nooit tegen een lantaarnpaal op. Vanwege mij privacy, kan ik de belachelijke consequenties van meerdere doopnamen niet laten zien.
Johannes => Joannes
Bastiaan => Bastian
Maar dan wel overal: bank belastingen, telefoon. Niet te wijzigen. Mijn werkgever moest altijd met die foute namen mijn salaris overschrijven, anders werd de betaling geweigerd. Doe het je kinderen niet aan.
Kimath
13 jaar geleden
@Patrick: Ik heb nog niet gehoord dat ze je namen vertalen als je in het buitenland komt te wonen. En hoe kom je er bij dat ik Klimath heet? Ik gebruik als username op deze website Kimath (zonder L), maar mijn eigen (echte) naam lijkt hier niet op. In de meeste gevallen zal dit geen problemen geven volgens mij. Lastig dat het in jouw situatie wel problemen geeft, maar hier in Nederland is er niets aan de hand, behalve zoals zondag zegt, te weinig ruimte met schrijven :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Klimath, dat van jouw voornamen was natuurlijk een grapje. Ze vertalen je naam niet in bijv. Frankrijk, maar de datatyppistes van bank en telecom voeren een naar als Johannes gewoon als Joannes in. Het geeft een hoop last. Bovendien als iedereen je kent als Gerard Smit, dan moet er op een cheque of een bankoverschrijving wel staan
Gerardus Nicodemus Smit.
Als je op het internet als Gerard Smit iets besteld, dan moet je maar hopen dat de betalingspagina de ruimte biedt om een kaartnaam in te vullen:
Gerardus Nicodemus Smit. Waarom zou je je kind dat aandoen? Gewoon Jan Smit klinkt ook veel beter.
Kimath
13 jaar geleden
ik heb maar 1 naam, is die zo moeilijk te spellen, je typt nu al meerdere keren een L in mijn username, terwijl die daar niet voorkomt. Is dat expres of per ongeluk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Per ongeluk. Je naam de eerste keer ooit geïnterpreteerd als gerelateerd aan klimaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Patrick6 Ik blijf het kletskoek vinden. Heb in het buitenland gestudeerd dus daar was ik ook ingeschreven en woonde daar, eerst in een studentenhuis en later bij particulieren. Niemand heeft daar mijn naam verhaspeld alhoewel daar in een ander alfabet werd geschreven. Verder heb ik ook nog een kortere periode in weer een ander land gewoond. Ik denk toch echt dat je die lantaarnpaal zelf voor je hoofd hebt maar bij jou geeft hij niet zoveel licht merk ik.
Er is geen maximum, maar een naam moet worden goedgekeurd worden door een ambtenaar. Die moet erop toezien dat een naam gepast is etc. Dus als je dan 10 voornamen opgeeft, dan moet je er een goede reden voor hebben.
In principe mag je maar 1 achternaam hebben, maar je kan 2 achternamen 'samenvoegen' bijvoorbeeld als je trouwt. Dat je dan je eigen naam en de naam van je partner aanneemt.