Hoe lang zou een middagdutje moeten duren?

Naar aanleiding van deze vraag:
Doe jij weleens een middagdutje? Waarom?

Mijn vraag hoe lang zou een middagdutje moeten duren? Te lang is misschien slecht omdat je dan 's nachts niet lang genoeg meer slaapt. Misschien maakt het ook wel niets uit hoe lang je slaapt als je in totaal maar genoeg slaapt, aan de andere kant......

ik weet het dus niet!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Niet langer dan 20 minuten. Daarna ga je dieper slapen en wordt je vermoeider wakker dan je ging slapen.

Dit wordt een power nap genoemd en werk erg goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Zolang het voldoet... Door het te doen word je je eigen ervaringsdeskundige... Je ervaring zal het leren, door het te doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gaat met je sleutels in je handen zitten. Op het moment dat je sleutels, door je wegsluimeren uit je handen vallen en op de tafel of vloer komen, schrik je wakker.

Dat heet sleutelslaapje of powernap. De lengte is voor ieder persoon verschillend, maar zit rond de twintig à dertig minuten. Als je sleutels de grond raken, is je powernap voorbij (je zakt dan net verder weg).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het middagdutje duurt tot ik wakker word... dat is voor mij de beste tijd... soms duurt het zelfs maar 10 minuten

bij het luisteren van ultimate nap kun je kiezen... aan het eind van de tijd gaat een belletje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst moet je bepalen wat je wilt bereiken met je middagdutje, zodat je precies kunt bepalen hoe lang je zou moeten slapen.

Voor de meeste mensen is anderhalf uur precies lang genoeg, omdat je dan een hele slaapcyclus van vier stadia achter de rug hebt. Ook het tijdstip is van belang, want dat bepaalt hoe lang de diverse slaapstadia aan bod komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van een kwartiertje kun je al aardig opknappen is mijn ervaring. Niet langer dan een half uur, want dan verstoor je je bioritme!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel eens een documantaire gezien die ging over CEO's in een 24-uurs economie. Zij hadden een speciaal bed, of beter gezegd capsule laten ontwikkelen. Deze werd ingestelt op 10, of 15 minuten en dan konden ze in het absoluut donkere capsule slapen. En zo gauw de tijd voorbij was dan gingen er in de capsule rondom TL-lampen aan, waardoor ze weer gewekt werden...

Uit onderzoek was gebleken dat dit gezonder voor het lichaam was dan gestressed naar huis gaan om daar te slapen en van een welverdiende nachtrust te genieten...

Dus ik denk dat een middagdutje vooral niet langer dan een 10 tot 20 minuten moet duren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan hoelang je de nacht ervoor geslapen heb. Soms heb je 'n dut van een paar (2) uur nodig om bij te tanken, soms is een powernap (ca. 20 min.) voldoende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, wat ik denk: Als iemand zegt dat bijvoorbeeld een uur te veel is (dan is het niet goed voor je bioritme) dan zul je dus een wekker moeten zetten.. maar dat is toch ook niet de bedoeling??? Het gaat erom wanneer je zelf wakker wordt, wanneer je lichaam aangeeft dat je geen rust meer nodig hebt. Je moet er geen limiet aan zetten, want met een wekker begint de stress al weer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Drink eerst een kop thee of koffie en zet vervolgens de alarm op 15 minuten. Dat is althans wat wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen als de meest effectieve 'powernap'. Zie link!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echte siesta beoefenaars hebben veel rituelen : slaapkamer, rolluiken half dicht (schemer) geen deken , wel een laken, alleen ondergoed en maximum een half uur. Ik heb bewondering voor hun nauwgezetheid waarmee ze dit aanvatten. De zilveren lepel in de hand is wel een fabeltje dat men al te graag vertelt in de regio van Valencia.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik doe een middag dutje van 2:30 uur tot 3 uur.
tegelijk met mijn zoon.
en sávonds slaap ik weer prima omdat ik best laat ga.
maar op de dag moet je niet meer dan 3 uur slapen anders krijg je wel ritme stoornissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een middagdutje kan heel verkwikkend zijn. Hoe minder de conditie hoe langer het dutje. Kijk naar ouderen of kijk naar zieken. Ikzelf ben ernstig ziek en slaap geregeld, anders trek ik het niet. Als je er door overvallen wordt is dat een teken dat je het nodig hebt. In ziekenhuizen is een rustuurtje verplicht omdat daarmee de conditie verbeterd. Het dutje hoeft niet altijd slapen te zijn. Mijmeren kan ook, dat woord kennen we bijna niet meer. Bedrijven zijn er achter gekomen dat als iemand een manier vind voor totale ontspanning je dan ook beter presteerd. Stoelmassages, zwemmen, wandelen, yoga meditatie, alles wordt uit de kast gehaald om je beter te voelen en hierdoor beter te presteren. Het is eigenlijk prachtig dat dutje want we onthaasten en nemen even de tijd voor je zelf. Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De timing is belangrijk. Beter geen dutje ná 15 uur, anders heeft dat invloed op je slaap 's avonds. Ook de duur is van belang: 10 à 15 minuten moet volstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het goed doet en je lichaam is er aan gewend dan is 20 min. voldoende om weer geheel fit weer aan de slag te gaan.
Ga je langer slapen dan worden allerlei zaken in je lichaam ontregeld en ga je er niet op vooruit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe het af en toe en slaap dan precies anderhalf uur.