Waarom prikt alcohol op je huid? Bv in een wondje of na het scheren.

Wat gebeurd er nou precies op dat moment op je huid waardoor het begint te prikken. En hoe komt het dat dat prikken minder wordt als je erop blaast?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

De alcohol die je op de huid gebruikt is gewoonlijk 70%. Dat is zo sterk, dat het direct giftig is voor de cellen waar het direct mee in aanraking komt. De intacte huid is beschermd door de hoornlaag, de cellen in het wondje zijn door de verwonding al extra gevoelig, en worden dan ook gedood door de (bijna) pure alcohol. Dat voel je....
Overigens- veel kwaad kan het niet, het gaat om maar een heel dunne cellaag, die door de verwonding of de erop volgende infectie anders toch ook zou afsterven. Volgens sommigen echter kan het gebruik van alcoholhoudende ontsmettingsmiddelen echter de wondgenezing vertragen. Beter is dus de wond te ontsmetten met een middel op waterbasis, zoals Betadine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als je alcohol op je huid doet, ontsmet dit je huid.
Dit kan even prikken.
Als je erop blaast, verkoel je het als het ware.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door een huidbeschadiging komen de zenuwuiteinden iets meer bloot te liggen waardoor deze sneller geprikkeld worden door stoffen die een bijtend gevoel kunnen hebben.