Wat is de beste methode om in slaap te vallen, terwijl je onbewust nog aan 100 dingen tegelijk aan het denken bent?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (10)

Een tiental pagina;s lezen in een leuk boek

Toegevoegd na 34 seconden:
En alles opschrijven wat je aan het bedenken bent (meestal wat je allemaal nog moet)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een methode die ik soms gebruik, is om de aandacht compleet op iets anders te richten. Om het specifiek te maken:

- Je aandacht naar je tenen sturen. Span je tenen tien tellen aan, en ontspan ze dan zo diep mogelijk.
- Dan je aandacht naar je wreef. Span de spieren daar aan, strek je voet, hou tien tellen vast en ontspan dan zo diep mogelijk.
- Dan de aandacht naar je enkels

Etc. Etc. Zo werk je je hele lijf af. Omdat je je geest helemaal daarop richt, ben je niet bezig met die 100 andere dingen. Bovendien kun je zo bewust alle spiergroepen ontspannen, zodat je ook niet wakker wordt gehouden door onbewuste spanning in je lijf.

Ik red het zelden helemaal tot mijn hoofd als ik dit doe. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je onbewust aan het denken bent, zal dat het in slaap vallen niet verhinderen ;p
Als je bewust wilt ontspannen: ik zorg zelf als eerste dat ik lekker lig, en dan stel ik me voor dat ik op een duintop zit, in de zon, kijkend naar de zee, de wind in m'n gezicht, vogels op het strand en in de lucht...
Dan voel ik m'n lijf zwaarder worden en zink ik zzzzzzz...

Misschien dat zoiets voor jou ook werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tip van SuzyQ is erg goed. Daarnaast is mediteren voor het slapen gaan een goede methode om iets meer rust in je hoofd te brengen. Ik raad je aan om je er niet te druk om te maken; irritatie verergert het e.e.a. alleen maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bekijk elke gedachte die opborrelt en constateer: "Ik denk aan ..."
Dit schept zoveel afstand tot je problemen dat je op den duur van verveling in slaap sukkelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het helpt om die 100dingen op te schrijven en tegen jezelf te zeggen dat dit niet het moment is om er iets mee te doen. Verder doen wat anderen je al adviseren: mediteren, lezen, een douche nemen, mediteren etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die zaken die je absoluut niet wilt vergeten schrijf je op (zodat je ze morgen nog eens na kunt lezen/oplossen/etc). De overige zaken zijn niet belangrijk. Daarna concentreer je op het ontspannen (zoals bijv. SuzyQ schrijft; lijkt op autogenes training) en floep, je valt in slaap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook wel eens dat ik in bed lig en baal dat ik niet kan slapen.. Een tel later kom ik dan tot de conclusie dat ik helemaal gespannen (soms zelfs met gebalde vuisten) in bed lig! Probeer daarom te ontspannen en je hoofd leeg te maken..

Klinkt een beetje yoga achtig maar concentreer je op hoe lekker je in je bedje ligt ;)
Hmm, lekker kussen.. Hmm, lekker zacht en warm dekbedje.. Wat heb ik toch een heerlijk bed! Helpt echt!

Trusten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik nou ook, als ik probeer te slapen denk ik aan vele dingen tegelijk, en als ik wil stoppen met denken dan doe ik het onbewust, maar ik speel in mijn hoofd een verhaaltje af en herhaal dit elke avond. Bij mij werkt het maar dar is waarschijnlijk voor ieder persoon verschillend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In zo'n geval ga ik bezig met een woordspelletje. Bijvoorbeeld twee woorden van elk vier letters nemen, en dan door telkens één letter te veranderen proberen het ene woord in het andere te laten veranderen. Hoe moeilijker woorden, hoe groter de kans dat je de oplossing nog niet hebt gevonden bij het in slaap vallen. Voorbeeld: roos in tulp veranderen. De letter die je verandert blijft op dezelfde plek in het woord en je moet een bestaand normaal Nederlands woord ervoor in de plaats krijgen. Roos - poos - pols - puls - pulp - tulp.
Of je probeert zoveel mogelijk dingen van dezelfde soort te bedenken die beginnen met een letter a - b - c, enz. Voorbeeld: bloemen. Anemoon, azalea. Begonia, bromelia. Chrysant, ...... Zou je nog verder komen, of ben je al in slaap gevallen?
Amadea