Waarom krijg ik altijd stroomschokken als ik iemand aanraak ?

ik krijg heel vaak een soort schok als ik bv mijn man of zoontje aanraak.
ik heb het ook bij heel veel dingen, het aanrecht blad, de auto deur, en nog heel veel dingen,.
mijn zoontje schrikt er ook erg van als hij een schok van mij krijgt,.
wat is dit presies. hebben veel mensen hier last van ?

ik heb het eigenlijk elke winter, zomers eigenlijk nooit

13 jaar geleden
25.7K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk loop je op goed isolerende schoenen of sloffen.

Iedereen laadt zichzelf elektrisch op, gewoon door te lopen en te bewegen. Normaal gesproken lekt de elektriciteit die zich op jouw lichaam heeft opgebouwd, langzaam weg via de grond. Dat gebeurt via je schoenzolen of je sloffen/sokken.

Draag je goed isolerende schoenen/sloffen/sokken, dan lekt de opgebouwde elektriciteit heel langzaam weg. Je bent dan eigenlijk continu geladen. Raak je dan iets of iemand aan die niet geladen is, dan krijg je een schok doordat de opgebouwde elektrische lading in één keer overspringt.

In de winter is dit effect het sterkst, omdat de lucht in huis (en vaak ook buiten) dan het droogst is.

Toegevoegd na 2 minuten:

Wat je eraan kunt doen is: andere schoenen/sokken/sloffen dragen. Als het voornamelijk binnenshuis gebeurt, kun je ook proberen de lucht vochtiger te maken. Dat helpt namelijk ook om je opgebouwde lading sneller weg te laten lekken.

Ik bedenk me trouwens net dat het niet alleen aan de elektrisch isolerende eigenschappen van je schoeisel hoeft te liggen - ook het materiaal kan van invloed zijn. Sommig materiaal laadt heel sterk op wanneer je ermee over je vloerbedekking loopt. Een andere materiaal onder je zolen biedt dan uitkomst.

Toegevoegd na 6 minuten:

Kijk ook eens naar je kleding. Fleece is berucht op dit punt.

Helpt dit alles niet, koop dan voor 10 cent een ouderwetse elektrische weerstand van 10 Mega-Ohm. Die koop je bij een winkel voor elektrische onderdelen. Meestal is dat een klein staafje van een halve centimeter of zo, met aan beide einden een draadje. Houd het ene draadje tussen je vingers vast, en raak met het andere draadje het aanrecht aan (of je man). Je statische elektriciteit vloeit dan door die weerstand weg. Die weerstand is groot genoeg om de stroom klein te houden, zodat je geen schokje voelt, en klein genoeg om de spanning snel (binnen een halve seconde) weg te laten vloeien.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat komt omdat je statisch geladen bent.
Het kan al komen door het stof van je kleding dat over lichaam wrijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent dan statisch. Net als wanneer je haren overeind gaan staan.
Het komt inderdaad in de winter meer voor omdat de lucht dan veel droger is.
Het schokje is de ontlading. Je zal dan ook niet meteen weer een schokje geven als je die persoon opnieuw aanraakt. Je moet eerst weer 'opladen'.

Heb je vloerbedekking/tapijt in huis? Dit werkt namelijk ook goed mee aan de statische elektriciteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is opgekropte liefde,die een uitweg zoekt! Nee,grapje, dat komt doordat het droog weer is en jij en jekleding zich opladen met statische elektriciteit. Zodra je een ander aanraakt,zoekt die elektriciteit een uitweg van jou naar die ander en krijg je een schokje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na het prachtige antwoord van Cryofiel is er bijna niks meer over te zeggen.

Alleen dit nog, bij verder vergelijkbare omstandigheden heeft de één er toch meer last van dan de ander. Dit heeft ook met je huid en haar te maken.

Hoe droger je huid hoe meer last, dus flink bodylotion smeren en je haar niet te vaak met zeep wassen zijn mijn tips als je als enige in de familie veel last hebt (+ inderdaad geen synthetische kleren en op zoek naar geschikte sloffen).

Dit is echt een wild idee maar misschien kun je voor in huis een klein "ijzerdraadje" a la wat je achter je auto hangt uit je pantoffels laten hangen.
amigo