Ik heb ptts (post-traumatische stress stoornis)Wie weet er wat van af en hoe er mee om te gaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

PTSS is een behoorlijk zware, en vooral ingrijpende aandoening.

Een groot probleem is dat de behandeling voor elke persoon anders is.

Vroeger werd ervan uitgegaan dat een schokkende gebeurtenis meteen moest worden verwerkt door erover te praten - met lotgenoten, met professionele begeleiders. Net zolang tot de symptomen draaglijk worden. Hetzelfde dacht men van PTSS.

Recentelijk (de laatste twee jaar) heeft men ontdekt dat direct erover praten, of zelfs veel later erover praten, lang niet voor iedereen de beste methode is. Er zijn mensen die ingrijpende gebeurtenissen het beste verwerken door er *niet* over te praten. Erover praten verergert bij hen de symptomen juist.l

Het probleem wordt dan, erachter te komen wat voor *jou* het beste is. Praten of niet? Lotgenoten, psychiater, familie, pastoor, broer, tante? Dat kun je alleen zelf uitvinden. Misschien wel met hulp, maar dan niet in eerste instantie hulp om iets aan je klachten te doen, maar in plaats daarvan hulp om uit te vinden *wat* je aan je klachten moet doen.

Een stapje terug dus, het probleem eerst van een wat grotere afstand bekijken, het niet meteen willen oplossen.

Als je begrijpt wat ik bedoel.

Toegevoegd op 30-05-2009 23:33:07
Enneh - ik ben een LEEK. Wel geïnteresseerd in het onderwerp, en daardoor redelijk belezen, maar nog altijd een LEEK.

Neem mijn woorden dus niet voor waarheid aan.

Lees mijn tekst, laat het op je inwerken - en integreer de bedoeling dan met je eigen persoonlijkheid. Ga uit van jezelf, mijn tekst is hooguit een prikkel bij het ontdekken van je innerlijke behoeften.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtig verwoord

Andere antwoorden (6)

Een zware psygische aandoening als dat is alleen te constateren en behandelen door een arts met diploma. Als je door een professional bent gediagnostiseerd zal die je verder kunnen helpen met de opties die je nu hebt. Anders kan je het beste naar je huisarts gaan en die vragen om een doorverwijzing, die weet welke arts je moet hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je weet aan welke aandoening lijdt, neem ik aan dat je al bij een arts bent geweest. Ik raad je aan om weer naar die arts te gaan om hulp te vragen. PTSS gaat niet vanzelf over. Vraag ajb hulp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel erg vervelend, ik wil je toch aan raden hier professionele hulp voor te zoeken. Een psychiater is hier voor hiervoor opgeleid dit probleem op te lossen. Goeievraag is in mijn optiek niet de beste medium om oplossingen te zoeken voor klachten van dergelijke aard. Daarom raad ik u aan naar uw psychiater te gaan of naar uw huisarts. Ik wens u veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lever zelf een bijdrage aan de behandeling van mensen met ptss. Daarom beheer ik onder andere de http://ptss.startpagina.nl Op deze pagina vind je een overzicht van websites die daar informatie over bieden. Je vindt er de symptomen en ook vanalles over de de behandelingsmogelijkheden.

Een Posttraumatische Stress-stoornis (PTSS) is een ernstige stressreactie op een schokkende, onverwachte gebeurtenis die alle veiligheid en vanzelfsprekendheid wegvaagt. Het kan gaan om ""n schokkende gebeurtenis, zoals een vliegtuigongeluk, of een traumatische gebeurtenis die zich uitstrekt over een langere periode, zoals bij incest- of oorlogsslachtoffers. Ook veteranen vormen een risicogroep voor het ontwikkelen van PTSS.

De belangrijkste symptomen zijn:

terugkerende, onverwacht opduikende herinneringen, herbelevingen of nachtmerries

van streek raken bij alles wat aan de traumatische gebeurtenis herinnert

situaties uit de weg gaan die associaties oproepen met de schok

het zich niet kunnen herinneren van de schokkende gebeurtenis

een gevoel van vervreemding ten aanzien van eigen het gevoel of lichaam (als gevolg van zelfbescherming tijdens de gebeurtenis)

nauwelijks belangstelling tonen voor de omgeving en dagelijkse gebeurtenissen

onredelijke woedeuitbarstingen, irritaties, huilbuien en schuldgevoelens

altijd alert zijn en om het minste of geringste schrikken

slecht slapen

lusteloosheid

concentratieproblemen
De klachten doen zich soms pas na jaren voor (zoals vaak het geval is bij oorlogsslachtoffers).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had zelf laatst een documentaire gezien over veteranen. Daar komt ptss vaak voor door de dingen die ze op uitzending meemaken. Het zet de levens van deze mensen volledig op zijn kop. Vaak begrepen de mensen rodom deze persoon weinig van de gedragingen. Alleen door professionele hulp en sessies met lotgenoten kwamen sommige uit hun dal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie het originele trauma onder ogen, herbeleef het tot het verbrandt is... En geen resten meer blijven zitten...

Korter kan ik het niet zeggen, wegduwen heeft geen zin, verdoven heeft geen zin, vergeten heeft geen zin... alleen onder ogen zien, daar schiet je wel mee op... En je moet dat keer op keer doen tot er niets meer over is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een gevaarlijke uitspraak XiniX. Voor PTSS is geen standaard oplossing...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet het,maar toch is dit de enige directe methode... Alle andere methoden nemen een omweg...