pupillen zijn niet gelijk? zie uitleg

laatste tijden weer last van me ogen.. nu kwamen we erachter dat me rechter pupil stuk kleiner is dan me linker pupil dus niet gelijk.
heeft iemand hier ervaring mee?
is dit normaal of?
alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8K
Kimath
13 jaar geleden
Is het de volledige dag zo? Of allen als je net van licht naar donker bent gegaan of andersom. Het kan ook zijn dat de ene pupil er langer over doet om zich aan te passen aan de veranderde lichtsterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hele dag blijkbaar kreeg ook laaste 3 weken last van gezichtvermogen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga even naar de huisarts, het kan ook iets in je hersenen zijn en dus niet je ogen zelf.

Het beste antwoord

Heb je last van migraine? Want tijdens een migraine aanval kan dit ook voorkomen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zeg niet dat je dit hebt, maar het is de moeite om eens te lezen. Er stond bij dat het meisje die dit had, ook geen kniereflex had:

Het syndroom van Adie is een oogaandoening (syndroom) dat meer bij vrouwen dan bij mannen voorkomt (70 respectievelijk 30%), en meestal tussen de 20 en 40 jaar ontstaat. De pupilreflex van meestal van 1 oog is sterk verminderd. Bij lichtinval in het oog zou er normaal gesproken direct een vernauwing van de pupil optreden, maar bij het syndroom van Adie gaat dit zeer traag. Dit geldt eveneens voor de verwijding van de pupil als de lichtsterkte afneemt. Mensen met dit syndroom merken in het begin met name dat ze gauw last hebben van fel licht, en minder goed zicht hebben bij dichtbij zien, zoals bij het lezen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Als je geen last hebt van hoofdpijn, en je pupillen veranderen normaal bij lichter/donkerder, is er waarschijnlijk niks aan de hand. Blijkbaar hebben wel meer mensen dat. Het valt meestal niet op bij anderen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Misschien is er wat mis met dat spiertje waarmee je pupil groter/kleiner gemaakt word. Verklaart ook wel waarom je juist met je linkeroog slechter ziet soms, als je in normaal daglicht een grote pupil hebt terwijl je een kleine zou moeten hebben komt het beeld niet helemaal zuiver op je foveo centralis terecht. Ik zou vragen of je doorverwezen kan worden naar een oogarts. Gewoon een second opinion. Lijkt me niet onredelijk. Twee verschillende pupillen hebben lijkt me niet normaal nee, ik zou ook bezorgd zijn.

het kan er ook aanliggen aan vermoeidheid.. slaap je te weinig?
Ook mensen die gedronken hebben hebben daar soms last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je écht zorgen maakt zou je beter langs een huis- of oogarts gaan, die kan je zeggen wat het is zonder giswerk. Als het niks blijkt te zijn ben je meteen 100% zeker, als het wel iets blijkt te zijn kan er meteen met een eventuele behandeling begonnen worden indien nodig.

Je laten leiden door giswerk van leken kan met medische zaken gevaarlijk zijn, dan kan je beter "voor niks" naar de huisarts. Zelfs al is het niks, is het nog niet echt voor niks, want je hebt dan geruststelling. Soms van onschatbare waarde ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies. Het kan van alles zijn. Alleen een dokter kan vaststellen wat het nu echt is.
Een mogelijke(!) oorzaak is dat je met je ene oog minder goed ziet dan met je andere oog, en hier geen bril/lens(en) voor draagt, dit merk je meestal niet snel aangezien je dan met een oog wel nog goed ziet, dus het niet echt invloed heeft op je zicht.
Omdat je slechtere oog dan toch niets te doen heeft kan hij weleens een eigen stand aannemen of spannen de spieren meer/minder aan waardoor je pupilgrootte veranderd.
Dit heb ik toevallig gister gehoord toen ik bij de oogarts zat.

Mijn advies: laat bij pearl even een gratis korte oogmeting doen en dan weet je al meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, je kan wachten tot er hier honderd antwoorden staan of nu actie ondernemen. Er zijn honderden oorzaken mogelijk van ongelijke pupillen, maar het is sowieso niet normaal! Van onschuldig tot heel ernstig, de oorzaak moet achterhaald worden! En dus absoluut een reden om een bezoek aan je huisarts te brengen en die zal je mogelijk doorverwijzen naar een oogarts of neuroloog.

Niet wachten, maar dokter bellen!