Hoe kan ik tijdens het werk even ontspannen?

Ik merk vaak dat ik op m'n werk heel gespannen ben. Hoewel er verder niets aan de hand is, is het gewoon heel spannend (ik ben net met een nieuwe baan begonnen). Ik kan ook niet even wegglippen om te mediteren ofzo. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik even een beetje ontspan, zodat ik niet zo moe word?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

5 tips om te ontspannen tijdens werktijd:

1.Doe aan je bureau een oefening met je voeten. Je checkt automatisch hoe het met jou gaat en ontspant intussen even met dit moment voor jezelf. Til je hak wat omhoog en zet je voet weer neer. Laat je tenen omhoog en omlaag ‘krullen’. Voor de uitgebreide oefening, klik hier.
2.Ga bewust op je bureaustoel zitten. Voel je je billen op de stoel? Voel je de rugleuning? Staan je beide voeten naast elkaar op de grond? Zo nee, ga dan eens bewust zitten. Ga met je billen goed op de stoel zitten, leun lekker naar achteren en zet je voeten goed op de grond neer. Voor de uitgebreide oefening, lees verder op het weblog.
3.Minimeditatie met behulp van de telefoon; als je merkt dat je de telefoon continue ziet als een verstoorder van je werk, ga ‘m dan als minimeditatiemoment zien. Haal een keer diep adem, ga goed op je stoel zitten en neem met een glimlach op. Na verloop van tijd zal je merken dat je de telefoon associeert met rust in plaats van een stressgevoel.
4.Maak een lunchwandeling. Een lunchwandeling kan er voor zorgen dat je beter bestand bent tegen de drukte van alledag. Ook als je op een saai en inspiratieloos bedrijventerrein werkt, helpt het je toch om even een blokje rond te gaan. Lees op het blog tips over hoe je kan wandelen in stilte, alleen of met z’n tweeën.
5.Lummel regelmatig. Zelfstandig werk doen en een lage werkdruk zorgen als vanzelf voor een meer ontspannen gevoel. Heb je (nog) niet die baan met een hoge mate van zelfstandigheid en lage werkdruk, raad ik je aan regelmatig te lummelen en te niksen. Dat is namelijk gezond en een must om ervoor te zorgen dat je uitgerust bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

neem kamille thee mee naar je werk en drink die.. daar word je wat rustiger van... en gebruik je pauzes om je te ontspannen, neem dan even de tijd voor jezelf...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt niet even weg om te mediteren schrijf je, maar ik neem aan dat je wel even een minuutje of 2 je rust kunt nemen. Een meditatie hoeft geen 6 uur te duren. Even naar de ademhaling en je daarop goed concentreren. In het hier en nu zijn, heel bewust. Misschien is een cursus Mindfulness iets voor je! Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijdens de lunch pauze even naar buiten of het regent of niet even zinder mensen om je heen even rustig zitten en nergens aan denken, weg van het werk. Ga je eten met collega's dan komen de gesprekken al snel weer op het werk en je krijgt geen rust in het hoofd. Even frisse lucht doet wonderen. En als je een koffie/Thee pauze hebt er even uit lopen 5 min. doen wonderen.