Jazeker!
Er wordt wel gefluisterd dat mensen AIDS van de apen hebben verkregen.

Meestal echter zullen de ziektes niet een andere diersoort kunnen besmetten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kunnen ze, door bloedcontact. Maar meestal dragen dieren ziektes waar mensen imuum voor zijn. Kleine kans dus dat je echt ziek wordt door een SOA die je van een dier krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op kennislink.nl heb ik het volgende gevonden. Dit is een gedeelte uit een erg lang artikel.
4) Er is een aannemelijke verspreidingsroute waarlangs het virus van aap naar mens overgegaan is.

Aan al deze criteria is voldaan bij het oplossen van de puzzel over de oorsprong van het virus. Ten eerste blijkt het DNA van HIV-2 het meeste te lijken op dat van SIVsm. Ten tweede blijkt dat 1 op de 5 apen besmet is met het virus. Ten derde komt de plek waar mensen met HIV-2 leven overeen met het gebied waar de apen voorkomen. Als laatste blijkt dat de inheemse bevolking jaagt op de sooty mangabey voor het vlees en dat de kinderen van de gedode ouders vaak als huisdier worden grootgebracht.

Al deze feiten maken het dus zeer aannemelijk dat mensen in aanraking komen met besmette apen en zo het virus hebben gekregen. Van HIV-1 is het meest gelijkende SIV-virus gevonden in de chimpansee-ondersoort Pan troglodytes troglodytes Het blijkt dat het SIVcpz voorkomt op plekken waar alledrie de typen HIV-1 (M, N en O) circuleren. Dit maakt het aannemelijk dat op deze plek het virus voor het eerst werd overgedragen van aap naar mens. Bovendien wordt in West Centraal Afrika regelmatig gejaagd op chimpansees om het vlees en om er tamme dieren van te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het zijn in principe gewoon virussen, zoals de verkoudheid. Maar SOA’s worden overgedragen door slijmvliezen & bloed in plaats van via de lucht (Daar overleven ze niet lang genoeg voor). Ze zijn dus niet zo heel bijzonder.

De meeste zijn mutaties van andere virussen, hetzij onschuldige gewone ziektes, danwel mutaties van ziektes die door dieren gedragen worden en dan over kunnen gaan op mensen.

Overdracht van dieren vind meestal plaats in maatschappijen waar mensen nauw samenleven met hun vee. Zoals vroeger normaal in west-europa. Nu nog veel in Azie.

Met dank aan jelle
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SOA is een groepsnaam, die door het uitwisselen van lichaamsvocht kunnen worden overgedragen. Dat is veel meer dan SOA in enge zin. Alle virussen uit Azie worden van dieren op mensen overgedragen, omdat daar op het platteland dieren in dezelfde ruimte slapen als mensen: Honden, kippen en varkens. Zo komt het HIV virus al jaren voor bij apen in Midden Africa, De cubanen, militaire vrijwilligers daar, schoten die beesten dood om van de last af te zijn en hebben door het sjouwen van de kadavers waarschijnlijk het hivvirus op zichzelf overgedragen. Het gebruik van het begrip SOA is eigenlijk niet zoveel zeggend. Het antwoord op jouw vraag is dus duidelijk JA
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra je gewoon bij je fatsoen blijft en geen dieren neukt is er niks aan de hand.
Doe je dat overigens wel en is het dier besmet met een soa, dan loop je evenveel kans het op te lopen als bij een mens.