Jaloers zijn zien veel mensen als een kinderachtige emotie of een teken van zwakheid. Maar jaloers zijn kan noodzakelijk zijn om je relatie te redden.

In de kroeg zie je duidelijk dat iemand je partner probeert te versieren. Je voelt je gezicht verstrakken en de adrenaline door je lijf gieren. Toch laat je dit gevoel liever niet blijken aan je partner. Jaloezie is een pijnlijke emotie waar nog steeds een taboe op rust. Toch hebben onze voorouders veel baat gehad bij deze emotie. En wij nog steeds, mits je de juiste signalen oppikt.

Jaloezie in de oertijd
De oermens was met niets anders bezig dan overleven en het bevorderen van de overlevingskansen van het geslacht. Het beste was als een kind 2 ouders had. Zo kon het kind de meeste bescherming genieten. Als 1 van de 2 ouders er met een ander vandoor ging, dan waren de overlevingskansen van het kind gering. Als een alleenstaande moeder hout ging sprokkelen, dan kon het kind bijvoorbeeld aangevallen worden door wilde dieren. Jaloezie had dus niets met onredelijkheid te maken. Het had een duidelijke biologische functie: de bescherming van reproductie en overleving.

Kamikaze spermacellen
Dat je wel eens jaloers bent, is niet voor niets. De mens is zeker niet de meest monogame soort in het dierenrijk. De spermacellen van de man zijn zelfs op ontrouw samengesteld. Het sperma van een man kan wel 7 dagen goed blijven in de vagina van de vrouw. Als een vrouw in 1 week met 2 verschillende mannen seks heeft gehad, dan wordt het een ware zwemcompetitie tussen de twee verschillende zaadlozingen, waarin alles is geoorloofd. Zo bestaan er naast de snelzwemmers ook Kamikaze spermacellen. Deze zijn erop gebouwd de vijandige snelzwemmers neer te halen en te vernietigen.

Jaloezie in de moderne maatschappij
Waarschijnlijk sta je er niet bewust bij stil dat jouw gevoelens van jaloezie een biologische functie hebben. Het overvalt je soms als een blinde emotie, die je het liefst wilt onderdrukken. Maar bewust stil staan bij jaloezie kan wellicht je relatie redden. De alarmbellen rinkelen meestal niet voor niets, want je lichaamsysteem is erop gebouwd. De pijn van deze emotie motiveert je om het probleem in je relatie op te lossen. Door bijvoorbeeld aan zelfverbetering te werken, te praten of meer liefde en affectie voor je partner te tonen. Jaloezie kan hierdoor je relatie verrijken en de betrokkenheid met je partner vergroten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

HET NUT VAN JALOEZIE

Jaloers zijn zien veel mensen als een kinderachtige emotie of een teken van zwakheid. Maar jaloers zijn kan noodzakelijk zijn om je relatie te redden.

In de kroeg zie je duidelijk dat iemand je partner
probeert te versieren. Je voelt je gezicht verstrakken en de adrenaline door je lijf gieren. Toch laat je dit gevoel liever niet blijken aan je partner. Jaloezie is een pijnlijke emotie waar nog steeds een taboe op rust. Toch hebben onze voorouders veel baat gehad bij deze emotie. En wij nog steeds, mits je de juiste signalen oppikt.

Jaloezie in de oertijd
De oermens was met niets anders bezig dan overleven en het bevorderen van de overlevingskansen van het geslacht. Het beste was als een kind 2 ouders had. Zo kon het kind de meeste bescherming genieten. Als 1 van de 2 ouders er met een ander vandoor ging, dan waren de overlevingskansen van het kind gering. Als een alleenstaande moeder hout ging sprokkelen, dan kon het kind bijvoorbeeld aangevallen worden door wilde dieren. Jaloezie had dus niets met onredelijkheid te maken. Het had een duidelijke biologische functie: de bescherming van reproductie en overleving.

Kamikaze spermacellen
Dat je wel eens jaloers bent, is niet voor niets. De mens is zeker niet de meest monogame soort in het dierenrijk. De spermacellen van de man zijn zelfs op ontrouw samengesteld. Het sperma van een man kan wel 7 dagen goed blijven in de vagina van de vrouw. Als een vrouw in 1 week met 2 verschillende mannen seks heeft gehad, dan wordt het een ware zwemcompetitie tussen de twee verschillende zaadlozingen, waarin alles is geoorloofd. Zo bestaan er naast de snelzwemmers ook Kamikaze spermacellen. Deze zijn erop gebouwd de vijandige snelzwemmers neer te halen en te vernietigen.

Jaloezie in de moderne maatschappij
Waarschijnlijk sta je er niet bewust bij stil dat jouw gevoelens van jaloezie een biologische functie hebben. Het overvalt je soms als een blinde emotie, die je het liefst wilt onderdrukken. Maar bewust stil staan bij jaloezie kan wellicht je relatie redden. De alarmbellen rinkelen meestal niet voor niets, want je lichaamsysteem is erop gebouwd. De pijn van deze emotie motiveert je om het probleem in je relatie op te lossen. Door bijvoorbeeld aan zelfverbetering te werken, te praten of meer liefde en affectie voor je partner te tonen. Jaloezie kan hierdoor je relatie verrijken en de betrokkenheid met je partner vergroten.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dette was net sneller.Ben gelukkig niet jaloers :)
14 jaar geleden
Waarom zouden wij jaloers zijn?Ik ben niet jaloers hoor.Ik zit lekker in mijn vel en ben niet onzeker.Want ik neem aan,dat je dat bent...als je jaloers bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgunst en benijden is niet altijd negatief. Deze gevoelens kunnen namelijk ook positieve consequenties hebben doordat mensen zichzelf willen verbeteren ten op zichte van anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaloezie heeft geen nut want: Jaloezie is het projecteren van je eigen onzekerheid op een ander!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jaloezie heeft te maken met bezitterigheid. Mensen die jaloers zijn denken dat ze hun partner 'bezitten'.
Een beetje jaloezie is wel goed, dat heeft ook met liefde te maken. Je wilt je partner beschermen en voor jezelf hebben. Teveel jaloezie is slecht, daarmee maak je je partner en jezelf kapot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het tegenwoordig nog echt nut heeft, is de vraag. Maar enerzijds is het een stuk onzekerheid waar je mee te maken hebt. Daardoor kan je jezelf met een ander gaan vergelijken en jezelf minder voelen. Ook al is dit verre van het geval. Anderzijds zou je er ook nog een biologische oorsprong aan kunnen toekennen (maar ik ben geen bioloog). Vanuit de drang om genetisch materiaal te verspreiden, wil je er zeker van zijn dat het jouw materiaal is dat wordt voortgeplant. Dan kan jaloezie helpen om te strijden voor je 'recht' en eventuele rivalen te verjagen. Cultureel gezien zal het zo niet gezien worden, maar biologisch gezien kan het wel degelijk een dergelijk effect hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens relatietherapeuten kan een goede relatie niet zonder jaloezie. Jaloezie laat ons zien hoeveel we van onze partners houden.

Een beetje jaloezie mag best, maar er zijn natuurlijk wel grenzen aan verbonden. Wanneer de ene partner de ander doorlopend controleert, gaat het mis.

Jaloezie wordt door de meeste mensen als een nutteloze emotie aanzien, een mengeling van angst, gevoelens van minderwaardigheid, achterdocht en onmacht.

Waakzaam.

Maar relatietherapeuten denken daar echter anders over. Zij stellen dat een beetje jaloezie ervoor zorgt dat je waakzaam blijft in je relatie en dat je de relatie niet als vanzelfsprekend gaat beschouwen.

Angst te verliezen.

Een beetje jaloezie mag een relatie dan ten goede komen, dat geldt zeker niet wanneer jaloezie een rol speelt in alles wat je samen met je partner doet.

Veel jaloezie heeft te maken met de angst om je vriend of vriendin te verliezen.

Onzekerheid.

De angst om de ander kwijt te raken, komt vaak voort uit een laag zelfbeeld en een gevoel van onzekerheid.

Je denkt dat je partner beter dan jou verdient. En om je heen zie je overal mensen die leuker, aardiger, knapper, sympathieker en slimmer zijn.

Aan je onzekerheid werken is een goed begin om met je jaloezie komaf te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij zijn jaloers omdat we ons spiegelen aan anderen. Als iemand iets heeft of kan wat we zelf ook graag zouden willen, maar dat op één of andere manier ons niet lukt, benijden we de ander omdat die het wel lukt. We zijn dus jaloers en het hoeft niet altijd negatief te zijn, want het is ergens een uitdaging om het ook te proberen, de meeste mensen kunnen het toch niet goed hebben ergens de mindere in te zijn en dat is maar goed ook. Het lijkt me erg saai worden als alleen Michael Jackson bijv. de moonwalk kon uitvoeren. De jeugd probeert zo ook populair te worden en weer door anderen afgunstig te worden bekeken. Het is namelijk een fijner gevoel dat anderen jaloers op jou zijn dan omgekeerd. Dan is er ook de negatieve jaloezie, waarbij iemand minder zelfbewust en daardoor onzeker is. Zo iemand is altijd bang datgene waar hij/zij veel waarde aan hecht te verliezen. Dit "bezit"
moet worden afgeschermd voor anderen, zo voelt het aan voor de jaloerse persoon en kan daardoor ook echt door gevoel verteerd worden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Jaloezie kan best nuttig zijn. Je probeert aan jezelf te werken en voor jezelf op te komen. Je wilt zo proberen je net zo te profileren als de persoon waaraan je je spiegelt en dit houdt in dat je aan je zelfbewustzijn werkt.
14 jaar geleden
de eerste reden is zodat je je beschermt tegen iets. Het zet je aan het denken.
bijv. je bent geen jaloers iemand
als je een vriendje hebt en die spreekt en praat vaak met andere vrouwen. je zegt niks vindt het heel normaal en zoekt er niks erachter omdat je je vriendje ook vertrouwt
bij zo`n situatie zou het kunnen dat je vriendje jou bedriegt, als je meteen jaloers zou zijn zou je misschien er sneller achterkomen dan wanneer je dat niet bent. Maar te jaloers zijn kan ook relatie`s doen verbreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komt vanuit het wil om te nemen en hebben. Niets te maken met liefde, dus. Het is ook niet gezond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Waarom zijn wij jaloers?"

Velen krijgen met ‘jaloezie’ te maken,
wanneer zij met hun ‘liefde’
naar ‘anderen’ zijn toe gericht.

Wanneer diegenen,
waarnaar jij ‘jouw liefde’ hebt gericht,
hún liefde naar ‘anderen’ toerichten,
dan zal de kans groot zijn,
dat jij dáárdoor ‘jaloers’ zou kunnen worden.

Velen willen immers
‘de enigste’ voor ‘hun geliefden’ zijn.

Velen zijn ook ‘bang’
om ‘hun geliefden aan hen te verliezen’,
die een ‘concurrerende bedreiging’ vormen.

Jaloezie kan ‘een bezitterige liefde’ zijn;
het komt voort uit ‘onzekerheid en ‘angst’,
om ‘jouw geliefde(n)’ te verliezen (aan een ander);

ik doel op geliefden zoals:
oma’s en opa’s; moeders en vaders;
kinderen en kleinkinderen;
broers en zusters; vrienden en familie,
en natuurlijk bovenal
jouw geliefde partner/ zielsverwant.

Een ‘extreem jaloers mens’ zou vaak
het volgende kunnen voelen en denken:
"jij mag slechts van mij houden,
en het liefst van niemand anders;
en áls jij toch van een ander houdt,
dan mag jij nooit zoveel van die ander houden
als van mij; ik gun jou aan niemand anders;
ik wil immers dé nummer 1 voor jouw zijn,
en jij bent gewoon helemaal van mij."

Zoals ik het zie, is er sprake
van een ‘begrijpelijke/ gezonde jaloezie’,
die jou wil vrijlaten;
maar ook is er sprake
van een ‘onbegrijpelijke/ ziekelijke jaloezie’,
die jou wil ketenen;

dát laatste lijkt me erg vervelend
voor jouw geliefde(n) en bovenal voor jezelf.

Als je vraagt:
"Wat is het nut van jaloezie?"
dan is mijn antwoord:

Een ‘ziekelijke vorm van jaloezie’ vind ik onnuttig,
omdat die jou, en jouw geliefde(n) kan kwellen.

Een ‘gezonde vorm van jaloezie’ vind ik nuttig,
omdat die jou, en jouw geliefde(n), kan laten voelen,
dat er nog voldoende ‘interesse’ en ‘liefde’
naar elkáár is toe gericht;

sommigen/ velen vinden deze vorm van jaloezie
zelfs zeer prettig/ aangenaam,
omdat dát voor hén een ‘aantoning van liefde’ is;

dáárom kan het, naar mijn mening, nuttig zijn…