Hebben mannen een cyclische hormoonspiegel?

Soms heb ik de indruk dat ik in perioden veel meer seksueel geprikkeld ben dan in andere, en dat dit als een soort van cyclus steeds gaat en komt. Ik schat dit in op ongeveer een week per maand.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Zeker. Ook mannen hebben een soort cyclus waarbij met name de testosteronspiegel fluctueert. Er zijn fluctuaties gedurende de dag, gedurende het jaar, maar ook gedurende de maand. Er zijn wel grote verschillen van man tot man. Ik meende ooit ergens gelezen te hebben dat de cyclus van de man wat langer duurt dan die van de vrouw, maar dat kan ik nu niet meer terugvinden. Er is best wat over geschreven en onderzocht, en er zijn zelfs mensen die zeggen dat mannen - net als vrouwen - een PMS-achtige symptomen kunnen hebben één keer in de maand die te maken hebben met hun hormoonspiegels. De periode dat de testosteronspiegel lager is dan anders, merken sommige mannen aan het feit dat ze één keer in de maand meer prikkelbaar en sneller emotioneel zijn de rest van de tijd. Dit gaat gepaard met een verminderde seksdrive en het sneller vermoeid zijn.

Let wel: lang niet elke man merkt dit zo sterk, net zoals bij vrouwen trouwens. Sommige vrouwen merken weinig van hun menstruatie en hebben er ook geen klachten van, bij anderen weet de hele omgeving al dat ze ongesteld is zonder dat ze dat hoeft te vertellen. Of dat nu is vanwege veranderingen in gedrag of emotie, of omdat ze stipt elke maand twee of drie dagen ziek is.

Lees onderstaande bronnen voor meer informatie.