Hoe komt het dat je na een orgasme (man) even geen zin meer hebt in sex? Hoe wordt dat veroorzaakt?

Toegevoegd na 2 minuten:
Heeft het bijvoorbeeld te maken met een snelle daling van bepaalde hormonen? Zoja welke?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.7K

Het beste antwoord

De hormonen die zijn betrokken zijn oxytocine (snelle hoge piek tijdens het orgasme) en prolactine, waardoor de vorming van dopamine in de hersenen geremd wordt. Dopamine is verantwoordelijk voor de seksuele opwinding. Het schijnt dat de grootte van de oxytocine piek de lengte van de refractaire periode bepaalt.

Het nut van het mechanisme lijkt mij dat de blaasjes waarin de bestanddelen van het sperma zich bevinden weer de tijd moeten hebben om zich enigszins te vullen.

Het bereiken van het orgasme zelf is een positieve terugkoppelingslus waarin de opwinding en stimulatie elkaar steeds meer versterken en aan zoiets komt altijd een abrupt einde, met het afvloeien van de spanning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik ben geen man maar ik zou het kunnen omschrijven als dat je als man naar de ejaculatie toewerkt op een manier die een vrouw ook bevalt want voortijdig is eigenlijk niet leuk. Ik denk dat een man zich focust op de prestatie en daarbij is het mooi als hij de vrouw ook gelukkig maakt door haar te begeren en naar haar te kijken, door niet alles binnen een minuut af te werken, ik denk dat het inspanning kost. Ik heb het nooit zo erg gevonden dat hij zich omdraait, ineens gevoelig blijkt voor kietelen want je lichaam is bevredigd en de slaap slaat toe. Dat komt denk ik door hormonen of door neurotransmitters die kalmeren na een opwindingstoestand. Ik heb weleens gehoord dat bij gebruik van bv cocaine dit effect minder optreed en je de hele nacht kunt doorgaan maar waarom zou je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je munitie is al verschoten, je taak zit er op. Rusten en ondertussen naar de volgende dame toe.. darwinistme op zn best.

in andere woorden, omdat evolutionair gezien je taak erop zit.. meer zaad erbij proppen levert weinig extra kans op..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De seks bij mannen verloopt globaal in vijf fysiologische fases: opwinding, stabilisering, orgasme, afwikkeling en refractaire periode.

Bij de opwinding zullen erotische prikkels je hart sneller doen kloppen, waardoor je bloeddruk hoger wordt. Er wordt meer bloed gestuwd naar je geslachtsdelen, je anus, je lippen, je tepels etc. Je penis wordt stijf, je scrotum dikker en je ballen trekken naar je lichaam toe. Al die plekken worden gevoeliger.

Na de stabilisering en het orgasme komt de afwikkeling: Je lichaam keert terug naar de staat van voor de opwinding. De bloeddruk daalt, je penis verslapt en alle opgezwollen lichaamsdelen worden kleiner en minder gevoelig. Veel mannen kunnen zich hierna gewoon omdraaien en in slaap vallen.

Daarna volgt de refractaire periode waar de man een tijdje geen zin of belangstelling in seks heeft (de duur van deze periode kan verschillend zijn van 1 minuut tot langer dan een half uur). Dikwijls kan hij nu geen erectie meer krijgen en is de penis zo gevoelig dat zelfs de meest voorzichtige aanraking onaangenaam is.

Hoe komt dat? Een refractaire periode in de fysiologie is de naam voor een tijdsinterval waarin een bepaalde gebeurtenis niet opnieuw kan plaatsvinden, bij de seks is dat de periode na een orgasme waarin je niet opnieuw een erectie of orgasme kunt krijgen.