Is asekualiteit een ziekte of afwijking en kunnen mensen die dit "zijn" toch geil worden?

Hoorde net op tv hierover en vroeg het me af.

Toegevoegd na 23 uur:
"afwijking" moet handicap zijn, excuus.
Ik heb helemaal geen waardeoordeel hieraan geven, vroeg het me gewoon af, en dan vooral het tweede gedeelte van de vraag ben ik benieuwd naar. Het laatste wat ik wil is iemand in een hokje plaatsen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eerst eens bij de vragen die er al over gesteld zijn:
http://www.goeievraag.nl/vraag/aseksualiteit-natuurlijk.257152

Het beste antwoord

Het komt niet veel voor , maar als het NIET veroorzakt wordt door trauma, fysieke beperking of een hormonen onbalans, is het geen probleem.

Zit er wel een onderliggende oorzaak achter, dat zou je kunnen overwegen deze aan te pakken.

Voel je je er echter goed bij en hoeft het voor jou echt niet, dan hebben anderen dat maar te respecteren, laat je dan geen ziektes of afwijkingen aanpraten.

Er zijn mensen die totaal geen sexdrive hebben, zonder mentale of fysieke oorzaak maar het is wel redelijk zeldzaam.

helaas komt het wel vaak voor als gevolg van (jeugd) trauma of problemen in de endocrinologie.
Dan is het nuttig dit uit te zoeken omdat sex op zich een gezonde activiteit is welke invloed heeft op oa de hormonen dopamine, serotonine adrenaline, oxytocine, endorfine , melatonine en verscheidenen geslachts- en bijnierschorshormonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Mensen die aseksueel zijn, raken niet opgewonden. Je kunt er over discussiëren of het een ziekte is, maar waarschijnlijk is er iets in de 'bedrading' in het hoofd van de aseksueel anders dan bij de meesten. In dat geval is het wel afwijkend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
internet
ronron1212
12 jaar geleden
zet de bron er dan even bij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bijvoorbeeld: http://serendip.brynmawr.edu/exchange/node/1870
ronron1212
12 jaar geleden
Het is geen nederlandse site
aseksualiteit is geen ziekte en ook geen afwijking!

Mensen die aseksueel zijn kunnen wel geil worden, maar het zal bijna niet of nooit voorkomen.
Het heeft te maken met interesses!

aseksueel wil zeggen dat mensen die zo zijn geen interesse en of gevoelig zijn voor erotiek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het is geen ziekte en ook geen afwijking.

Het is een eigenschap.
Of het is een keuze.

Veel mensen zijn aseksueel, simpel omdat er niemand is om seksueel mee te zijn.

De ene mens heeft een sterke geslachtsdrift, en er zijn mensen die er (bijna) geen voelen.
Dit soort verschillen zijn dus niets bijzonders.

Als het gebrek aan geslachtsdrift tevens leidt tot minder nageslacht, selecteert deze groep zich vanzelf uit.

Maar het lijkt er een beetje op, dat je normen wil invoeren voor deze eigenschap. Is een lengte van 2.20 een afwijking?
Is een intelligentie van 140 punten "een afwijking"?
Vraag je eens af, waar deze normen voor zouden kunnen dienen.
Uit vele vragen blijkt steeds weer, dat het zich houden aan normen, niet bevorderlijk is voor het nastreven van de gevoelde behoeften: mensen vertonen dan een verwrongen gedrag.
Het gebrek aan seksuele aantrekking of interesse in seksuele handelingen kan heel goed door omstandigheden komen.

Het is dus geen ziekte.

Bij seksualiteit is wat dat betreft een bijzonder verschijnsel zichtbaar: na de Victoriaanse tijd heeft de westerse vrouw zich tientallen voorgedaan als een aseksueel wezen. De seksuele behoefte zou alleen bij de man bestaan.
Uit veel onderzoeken blijkt, dat dit biologisch gezien onwaar is: de vrouw is net zo seksueel aangelegd als de man. Dus dit was een cultureel verschijnsel: meisjes werden aangeleerd zich ‘netjes te gedragen’, weduwen/weduwnaars mochten niet hertrouwen enz.
Zoiets heet een taboe.

Misschien is er een vraag onder deze vraag. Je kunt die dus biologisch benaderen of socio-psychologisch.

PS:
een deel van deze tekst komt uit het antwoord van Klaas1952, bij de eerder gestelde vraag over dit onderwerp:
http://www.goeievraag.nl/vraag/aseksualiteit-natuurlijk.257152
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Het is geen ziekte of afwijking.
Het is net als dat mensen hetero of homo zijn, dat is ook gen ziekte,
je hebt die eigenschap en meestal is dat niet te kiezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het aseksueel zijn van iemand kun je natuurlijk niet/nooit als een afwijking zien.

Net zomin als iemand die overactief is op seksueel gebied..

Mensen zijn nu eenmaal..zoals ze zijn..warm of koudbloedig.. of een gradatie van warm of koud.

In veel gevallen is het seksueel inactief zijn toe te schrijven aan de opvoeding .. ook van de godsdienstige opvoeding.. omdat er een tijd is geweest waarop seksualiteit werd gezien als iets dat heel smerig en verwerpelijk was.

Derhalve moest het oog voor het blote van het lichaam alsmede de seksuele handeling..behoed worden.

Kinderen verwekken werd daarom altijd 'in het donker' gedaan.

Als je de pech had/hebt dat je ouders in zo'n tijd zijn geboren/opgevoed, bestaat er een grote kans dat één van beide of zelfs beide een weinig actief seksueel leven leiden.

Deze seksueel inactieve mensen missen zeker NIET vaardigheid of het vermogen om seksueel 'opgewonden' te raken..doch zij remmen zichzelf, als gevolg van hun opvoeding, zodanig sterk af dat ze als 'koud'worden aangemerkt.

Dit afremmen kan zelfs zover gaan dat er totaal geen seksuele handelingen worden ondergaan..of verricht.

Van een ziekte of een afwijking is dus absoluut geen sprake..en wellicht dat het krijgen van heel veel liefde, tederheid en begrip..iets bij deze mensen kan doen ontwaken..

Groet,

Ton