Wat betekend voor bijvoorbeeld 99% betrouwbaar?

Ik lees heel vaak dat condooms 99% betrouwbaar zijn. Maarrr betekend dat 99% van de condooms in orde zijn? Dat het in 99% van de gevallen z'n werk doet? Dat je 1% kans hebt op zwangerschap? Dat 99% van de mensen die een condoom gebruiken er geen zwangerschap aan over houden? Enz. Enz.

Dus waar staat die 99% voor?

Het gaat trouwens niet alleen over condooms, maar over alle voorbehoedmiddelen..!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Ritsuka
12 jaar geleden
Condooms is theorie 98%, praktijk minder, iets van 88%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kun je het dus (GEMIDDELD!!) Vergelijken met: 98 van de 100 mensen raken niet zwanger als ze een condoom gebruiken (als je alleen!! Een condoom gebruikt en geen andere middelen) Dus (theoretisch) worden 2 van de 100 vrouwen toch zwanger als ze een condoom gebruiken en ik denk dat het dan gewoon om verkeerd gebruik gaat.. Maar dat is wat ik denk...

Het beste antwoord

De reden is eigenlijk vrij eenvoudig: voor een fabrikant van condooms of een ander voorbehoedsmiddel is het simpelweg onmogelijk om te zeggen dat het voorbehoedsmiddel 100% betrouwbaar is. Zoals al velen aangaven: er kan altijd iets fout gaan bij het gebruik.

Enkele voorbeelden:
- er wordt te lang achter elkaar met hetzelfde condoom gevreeën
- het condoom raakt tijdens het afrollen beschadigd door een scherp hoekje aan de nagels
- het condoom raakt verzwakt/beschadigd door schuren over stoppeltjes van geschoren schaamhaar
- tijdens het voorspel is gemasseerd met (massage-)olie, dit tast het latex aan
- het condoom heeft voor gebruik geruime tijd tussen de muntjes in je portomonnee geklemd gezeten
- bij het omdoen van het condoom wilde het niet afrollen omdat je het verkeerd om op de penis had gezet, je draaide het vervolgens om en rolde het condoom alsnog af, maar er zit hierdoor nu voorvocht (mogelijk met spermacellen) aan de buitenkant van het condoom

Heel vaak als het mis gaat met een condoom komt dat door een foutje bij het gebruik. Bijna elke condoomfabrikant test elk individueel condoom op lekken/gaatjes voordat het wordt ingepakt.

Als het mis gaat met een condoom tijdens het vrijen is het achteraf heel moeilijk om te achterhalen of te bewijzen waardoor het fout ging.
Daarom wordt er dus met het percentage betrouwbaarheid aangegeven dat een voorbehoedsmiddel heel betrouwbaar is, maar nooit 100%.

Eigenlijk is er maar één eenvoudige methode die voor 100% garandeert dat je niet zwanger kunt worden... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee het betekend dat het ondanks dit voorbehoedsmiddel nog mis kan gaan.
B.V. door een condoom wat scheurt tijdens de geslachtsgemeenschap.
Dan zou je toch nog zwanger kunnen raken.
Trouwens geen een voorbehoedsmiddel is 100% betrouwbaar.
Er is altijd een kleine kans op zwangerschap.
Denk maar eens aan ziek en misselijk en de pil.
Of een wisselwerking met antibiotica en de pil.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat niet om ziek of misselijk of antibiotica, maar om het braken en de diarree die daarmee gepaard gaan, de pil word dan eigenlijk 'weggespoeld' voor het zn werk kan doen. (Ik ben niet de minnar hoor)
Het zegt eigelijk dat er een hele kleine kans is dat het niet goed zijn werk doet waardoor je misschien toch zwanger word. En wat je ze als zei klopt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 99% is een beetje fictief.. Het komt er op neer dat een condooms zo betrouwbaar is dat dat het vrijwel 100%, maar omdat er altijd kans aanwezig is dat er iets fout gaat is het 99%.
Het is vergelijkbaar met het jailbreaken van je iPhone (hoop dat je weet wat het is). Er is nog nooit gehoord dat een iPhone volledig stuk is gegaan bij het jailbreaken, maar je weer maar nooit wat er kan gebeuren, er kan altijd iets mis gaan met die soort technologie. Daar wordt ook uitgegaan van 99%.

Het lijkt me vrijwel onmogelijk dat 1 op de 100 condooms kapot gaat (dan hebben we het wel over fatsoenlijke kwaliteit). Bij mij is er nog nooit iets mis gegaan en ik heb er nog geen enkele jongen/man uit mijn omgeving over gehoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuses voor de aparte spelling af en toe, soms doet de autocorrectie op de iPhone aparte dingen ..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ik heb t niet eens gemerkt :$ ... Maar foutje met condooms komt volgens mij ook meer door verkeerd gebruik en niet zo zeer door 'slechte' kwaliteit. Verder volgens mij wel een goed antwoord..
De meeste bedrijven zijn gewoon bang om te zeggen 100%. Als je zegt dat je product 100% betrouwbaar is dan zou er eigenlijk nooit iets mis mee moeten zijn. 99 % wil gewoon zeggen dat er een kleine 1% kans is op een slechte werking. Bij een condoom betekent het dat er 1% kans is dat ie bijvoorbeeld scheurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die 99% is een soort veiligheidsmarge. Het gaat niet over de kwaliteit van de condooms maar det kleine kans op uitzonderingen. Ik ken bv. een vrouw die bij gebruik van de pil en (hormoon)spiraal toch zwanger werd (ze kreeg inmiddels acht kinderen). Haar man wilde geen condoom gebruiken, maar op de lange duur moesten ze wel. Dat is een grote uitzondering, bijna een medisch wonder. Maar het gebeurt dus.
Het is niet het product waar er iets structureels mee mis is (dus niet dat 1% van de condooms sowieso slecht zijn ). Het is ook niet zo dat je zelf voor 1% kans hebt om zwanger te worden (dus het is niet zo dat als je 99 maal vrijt met condoom je de 100ste keer zwanger wordt).
Wel dat op een totale populatie van x aantal mensen 1% foutmarge mogelijk is. Dat kan aan het product liggen (bv. klein onzichtbaar gaatje in condoom door productiefoutje), persoonlijk dingen (cfr de dame hierboven, of bv. diarree als je de pil neemt ...), andere zaken (bv. er is reeds penitratie zonder zaadlozing gebeurt voordat de condoom werd gebruikt, maar er kwamen wel zaadcellen vrij hierbij (dit gebeurt dus ook wel es!)).
Die 1% is volgens mij ook niet absoluut als percentage, maar een geschatte foutmarge door verschillende mogelijke omstandigheden.
12 jaar geleden
Het is statistiek achteraf. Bij het gebruik van condooms als voorbehoedmiddel is het aantal zwangerschappen nog maar 1% van het aantal zwangersschappen bij onbeschermde sex. Bij het getal 99 is het misschien nog hoger, vanwege de mogelijkdeid van claims bij het vermelden van 100% betrouwbaarheid. Bij 99% kan de fabrikant zich nog beroepen op "pech gehad".