Wat is het gevolg van incest wat betreft iemands seksuele gedrag later?

Als iemand in zijn jeugd seksueel misbruikt is, hoe gaat iemand zich dan als hij/zij volwassen is seksueel gedragen? En er nog een verschil daarin tussen mannen die als jongetje misbruikt zijn en vrouwen die als meisje misbruikt zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

meestal geeft dit een verstoord beeld over seksueel gedrag.
maar dit is niet altijd hetzelfde, zo kan het zijn dat iemand totaal geen seks meer wil omdat dit dan geassocieerd wordt met het misbruik.
maar het kan ook zo zijn dat iemand juist anderen seksueel mishandeld (aanranding, forceren tot seksuele handelingen).
al is meestal het eerste het geval, het kan zelfs lijden tot een celibatair leven.
Het is ook zo dat mensen die (seksueel) misbruikt zijn vaker toevlucht zoeken in een verslaving (drugs , alcohol of geweld)
Op jongere leeftijd geeft misbruik vaak nachtmerries, al kunnen deze later als volwassenen nog steeds optreden.

Maar het ergste is nog dat als iemand die seksueel misbruikt is dit overbrengt op zijn/haar kinderen
als iemand seksueel misbruikt is de kans dat ze hun eigen kinderen ook seksueel gaan misbruiken groter is.
het is ook zo dat ze hun eigen kinderen bang maken voor seks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gevolgen van incest en misbruik op seksueel gebied:

-Lage eigenwaarde (zichzelf niets waard vinden)
-onderdrukking van eigen seksualiteit: bijvoorbeeld lichamelijke gevoelens onderdrukken
-seksualiteit loskoppelen van genegenheid en respect, waardoor men in de prostitutie kan vluchten
-afkeer van seksualiteit
-problemen met seksuele relaties
-risico om opnieuw slachtoffer te worden van seksueel misbruik, seksueel agressieve partners aantrekken

Zowel mannen als vrouwen, die misbruikt zijn, zien het misbruik als een verlies van hun mannelijkheid en vrouwelijkheid. Maar de afkeer tegen zichzelf over dit gebeuren is bij mannen anders dan bij vrouwen.
Vrouwen erkennen eerder, dat ze het slachtoffer waren en ervaren dit vaak ook zo.
Maar mannen veroordelen vaker zichzelf. Vinden zichzelf een loser.
Als gevolg van hun schuld en schaamte straffen mannen zichzelf vaak met destructief gedrag, zoals onveilig vrijen.

Voor sommige mannen uiten zich de gevolgen door zijn vrouw of partner onder controle willen hebben en huiselijk geweld gebruiken om de verloren waardigheid terug te winnen.

Zowel mannen als vrouwen kunnen vaak niet meer tegen intimiteit, vermijden dat en zullen zich uiteindelijk meer en meer geísoleerd voelen.