De klassieker: Is een relatie met een minderjarige strafbaar

Ik ben 18 en mijn vriendin 15 (binnenkort 16) en we hebben al een jaar een relatie dus toen was zij (14 en ik 17). Ze blijft elk weekend bij mij slapen, ze blijft de helft van elke school vakantie bij mij logeren en we hebben sex met elkaar dit alles met toestemming van haar ouders natuurlijk. In hoeverre zijn wij strafbaar bezig en welke straf zou ik kunnen krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
39K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb precies zoiets, mijn vriend is bijna 18 en ik 15.

Antwoorden (7)

Volgens mij niet strafbaar. Haar ouders stemmen er toch mee in, en zijzelf ook. Wie zou daar nu aangifte over willen doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor zover mijn kennis reikt, is het vanaf 14 jaar toegestaan met toestemming van de ouders, en vanaf 16 jaar dan is het wettelijk niet strafbaar, dan is geen toestemming meer nodig van de ouders.

Toegevoegd na 19 minuten:
Even een andere link erbij gezocht, in aanvullig op de link van misterwrite...
Staat hetzelfe in, alleen word het duidelijker hoe het zit tussen de 12 en 16 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe hebben haar ouders toestemming gegeven hopelijk op papier want mochten ze kwaad willen omdat het uitgaat ofzo en ze hebben alleen mondeling toe gezegt heb je geen poot om op te staan
en dan ben je dus strafbaar bezig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze site zegt:
"Wanneer je als 16+er seksuele handelingen verricht met een 16-er, dan ben je strafbaar; wie het initiatief neemt doet er niet toe."
Daar kijk ik van op. Maar de soep zal wel niet zo heet gegeten worden als zij wordt opgediend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk ook dat die site een beetje zo opgezet is als waarschuwing, uiteraard heel goed, alleen jammer dat er niet vermeld word hoe het zit als ouders toestemming geven ervoor
Dan zou je dat moeten uitleggen als medeplichtigheid in feite..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of toestemming van de ouders enige juridische betekenis heeft. Of zouden ze dan een verklaring moeten ondertekenen? :-)
Eerder denk ik dat seks tussen twee tieners waarvan er een toevallig net boven de 16 is en de ander net eronder, gewoon gedoogd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@rtf toestemming van de ouders heeft hier niets mee te maken.
Net zo min als wanneer ouders toestemming zouden geven aan minderjarige kinderen om bv winkeldiefstal te plegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig eigenlijk he, al een jaar een relatie, en dan eens gaan navragen of je strafbaar bezig bent haha....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Sherpa, als ik als ouder van mening ben, dat een knul van 18 jaar overwicht heeft over mijn dochter, die 14 jaar zou zijn, ik wel degelijk hier inspraak op heb, wettelijk.
Of mijn dochter daar blij mee zou zijn, dat is een ander verhaal, maar als ik het verbied, en ze doen het toch, ook al vind mijn dochter het goed, dan is die knul wel degelijk strafbaar.
Dus als ik als ouder zijnde dan aangifte doe, sta ik volgens de wet in mijn gelijk.
hij vermelde dat erbij, dat de ouders toestemming hebben gegeven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@rtf toestemming van ouders aan een minderjarige voor het plegen van een strafbaar feit, maakt dat feit niet minder strafbaar. Dat is mijn punt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Sherpa, je hebt helemaal gelijk, heb het zelf verkeerd gelezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@rtf toen ze begonnen kwam het nog niet ter sprake, hij was toen nog geen 18 ;-)
Ja, dit is strafbaar. Dat was het overigens ook al toen jij nog minderjarig was, en het blijft strafbaar tot je vriendin zestien is. In theorie kun je acht jaar cel krijgen:

"Wetboek van strafrecht artikel 245
Hij die met iemand, die de leeftijd van twaalf jaren maar nog niet die van zestien jaren heeft bereikt, buiten echt, ontuchtige handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie."

Maar deze wet is natuurlijk bedoeld om kinderen te beschermen tegen misbruik, niet om jongeren met een relatie te vervolgen. Daarom wordt dit misdrijf alleen vervolgd als er aangifte is gedaan. Het is dus een zogeheten klachtmisdrijf. Je kunt dus gerust seks hebben met je vrienin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dit is illegaal, maar niemand zal er wat van zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van de wet mag het eigenlijk niet.
Maar niemand zal je er kwaad mee doen. Behalve als je vriendin/ haar familie er kwaad mee willen.