Hoe kom je erachter dat je apatisch bent? Kun je daarvoor naar de dokter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
13.2K

Antwoorden (3)

Als je apatisch bent, heb je een ziekelijke vorm van onverschilligheid. Je voelt totaal geen emoties, geen motivatie e.d.
Dit hangt vaak samen met psychische stoornissen als anorexia, autisme of depressies.

Als je het idee hebt dat je geen emoties voelt, is het natuurlijk goed om naar de huisarts te gaan. Waarschijnlijk wordt je dan doorgestuurd voor een psych onderzoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men noemt mensen apathisch (een term uit de psychologie), als zij geen emoties tonen. nergens zin in hebben. Het is geen ziekte, maar een symptoom van een achterliggende oorzaak.

Ik zou er niet te snel allerlei medische etiketten op plakken, omdat het woord apathisch ook te hooi en te gras door niet-psychologen wordt gehanteerd. B.v. als iemand een tijdje wat in zichzelf is gekeerd, of een periode niet zoveel zin heeft om blij-blij te doen met andere mensen, dan wordt er al vaak ""apathisch"" geroepen.

Hoe kom je tot deze vraag? En als je dat weet, lees dan onderstaand artikel eens, of andere info over Apathie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het geen hele zware klachten zijn (zoals je beschrijft in je reactie op Ineke's antwoord) kun je proberen of het gebruiken van Bach Bloesem Wild rose je verlichting brengt.

Deze remedie (geen medicijn! Kan absoluut nooit kwaad) heeft als eigenschap om je meer interesse te geven in het heden. Ze zijn gewoon (voor weinig geld) te koop bij De Tuinen, of bij een goedgesorteerde drogist.