Hoe moet ik omgaan met hoogbegaafdheid en emotionele overprikkeling?

Ik ben nu 26 jaar oud en ik zat een tijdje niet zo goed in mijn vel. Bij mij is kortgeleden hoogbegaafdheid geconstateerd, daarvoor krijg ik nu hulp (omdat ik er nog niet mee om kan gaan). Ik functioneer nog wel gewoon in veel dingen en kan genieten van afleiding, maar ik merk dat alles wat nu op me af komt emotioneel een rouw/verwerkingsproces is (me altijd anders gevoeld en eenzaam). Emotioneel beetje overprikkeld en ik merk dus dat ik een beetje daardoor een emotie eter ben geworden (ook grijze haar ontdekt). Ik wil eigenlijk niet dat dit sneller gaat door mijn stress nu. Beiden komen door het hoge cortisolgehalte denk ik. Het kost tijd om alles te verwerken, nu gaat mijn vraag niet over HB maar ik wil eigenlijk niet dat ik zoveel aankom en haarkleur verlies omdat ik nu zoveel moet verwerken (door stress). Ik was altijd slank en ben nu nog slank, maar ik merk een stijgende curve.
Andere tips zijn ook welkom :)
Ik heb ook jaren ondergepresteerd en krijg daar nu ook hulp voor.

3 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
Antoni
3 jaar geleden
Vraag het je hulpverleners, zo zou ik je aanraden! Wat zeggen zij erover?
giel1994
3 jaar geleden
Ja klopt, maar die spreek ik pas volgende week (en ik zit met zoveel vragen haha). Dus is ook beetje ongeduldig excuus.
giel1994
3 jaar geleden
Wel bedankt!
Ritsuka
3 jaar geleden
Je krijgt al professionele hulp dat is fijn.
Wat voor jou belangrijk is, is om voldoende rust te nemen. Wat zijn de dingen die jou energie kosten, wat zijn dingen die je energie geven, waarvan je weer kunt opladen. Maak een lijstje.
Ga bijvoorbeeld wandelen in de natuur, yogafilmpje volgen, een boek lezen, schilderen/tekenen.

Antwoorden (1)

Deze tips kunnen helpen bij het ontprikkelen:

Accepteer je overprikkeling. Als je langere tijd te veel stress of prikkels hebt ervaren, heeft je lichaam langer nodig om te herstellen. Vecht niet tegen je overprikkeling. Gun jezelf de tijd om te herstellen.
Neem rust. Zeg dingen af die je kunt afzeggen. Drukke feestjes, etentjes met kennissen. Nu even niet! Geef jezelf de ruimte om even niets te hoeven.
Ontspan. Doe dagelijks een ontspanningsoefening. Ga mediteren. Luister naar rustgevende muziek. Knuffel je partner of je huisdier eens wat vaker.
Spreek alleen af met mensen die je energie geven. Ontprikkelen wil niet zeggen dat je je als een kluizenaar moet gaan gedragen maar spreek alleen af met mensen waarbij je helemaal jezelf kunt zijn.
Zorg voor zo min mogelijk prikkels. Dim thuis het licht, trek je huispak aan, laat de radio uit. Doe wat voor jou goed voelt.
Ga naar de huisarts om erachter te komen of je klachten een lichamelijke oorzaak hebben, bijvoorbeeld een vitaminetekort of een slecht werkende schildklier. Je huisarts kan je daarnaast doorverwijzen naar een psycholoog of haptonoom, die je kunnen begeleiden bij het leren omgaan met overprikkeling en hoe je overprikkeling kunt voorkomen.