Kan/mag de diëtist je doorverwijzen naar een psycholoog?

Zoals hierboven al staat... Kunnen diëtisten je doorverwijzen naar een psycholoog? Of kan alleen de (huis)arts dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Erna55
8 jaar geleden
Je bent door de huisarts verwezen naar een dietist.
Wanneer je dietist denkt dat je psychologische hulp nodig hebt, dan zal ze contact opnemen met je huisarts.
Deze kan dan een verwijzing regelen. Wanneer je zelf een dietist bezoekt, zonder verwijzing van je huisarts, dan kan de dietist je verzoeken om naar de huisarts te gaan en een verwijzing te vragen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En als ik zelf overweeg om naar een psycholoog te gaan en dat aangeef bij de diëtist...? Kan zij dit dan weer met de huisarts bespreken en een doorverwijzing regelen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lijkt mij wel ,ik heb zelf meegemaakt dat de diëtiste contact opnam met mijn familie en de huisarts omdat ze vond dat ik hulp nodig had toen ik al behoorlijk ondergewicht had en maar bleef afvallen.
Dus doorverwijzing naar een psycholoog zal ook al best kunnen,al moet je wel eerst naar de huisarts.
Erna55
8 jaar geleden
Je kunt zelf naar de huisarts gaan en aangeven dat je denkt een psycholoog nodig te hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt voor een psycholoog helemaal geen verwijzing nodig. Je kan zelf een afspraak maken met een psycholoog.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@nelly3 Klopt dat wel?
Ik heb een paar weken geleden zelf een verwijsbriefje gekregen van de huisarts om een afspraak te maken bij een psycholoog
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kan wel verwezen worden door je huisarts als die vind dat jij hulp van een psycholoog nodig hebt.
Maar als je zelf naar een psycholoog wil hoef je niet eerst naar je huisarts voor een verwijzing.
SimonV
8 jaar geleden
Behandelingen binnen de generalistische basis (GB) GGZ en specialistische (S) GGZ worden uitsluitend vergoed wanneer er sprake is van een vastgestelde diagnose (stoornis) volgens de DSM IV. Psychische klachten zijn niet voldoende om gebruik te maken van verzekerde zorg binnen de GB-GGZ en S-GGZ. Doorverwijzing moet geschieden via een huisarts, bedrijfsarts, jeugdarts, medisch specialist, of arts voor verstandelijk gehandicapten. Zonder doorverwijzing krijg je niets vergoed. http://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/psychologie

Antwoorden (2)

Een diëtiste kan dat ook. Hebben ze bij mijn zoon met diabetes ook gedaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, dat kan zij niet. Ze kan je wel het advies geven om naar een psycholoog te gaan, maar als jij de gesprekken vergoed wil hebben door jouw zorgverzekeraar, zul je toch echt een verwijsbrief van de huisarts nodig hebben!