hoe kan ik mezelf innerlijk onthaasten?

ik wind me de laatste tijd meer en meer op in "ineffeciëntie" van anderen en de "traagheid van de wereld". Bv. aan de kassa, als mensen eerst rustig alles inpakken, dan hun geld zoeken in slow motion, dan rustig centjes tellen. Of bedienden in een soepbar die rustig de servieten opvouwen terwijl dit onnodig is en de zaak helemaal vol wachtenden staat (die weinig tijd hebben tijdens hun lunchpauze). Ik vind ook dat bus, tram, trein... bijzonder traag rijden de laatste tijd en dat openbaar vervoer in België absoluut niet efficiënt geregeld is. Op straat wind ik me op in mensen die slenteren en blijven staan en in mijn weg staan...
Enzovoort. Ik kan nu natuurlijk een hele resem redenen bedenken waarom ik gelijk heb (en ik zal ook wel ergens een punt hebben...) alleen denk ik dat het vooral te maken heeft met mijn eigen innerlijke gehaastheid. Het lijkt alsof ik altijd efficiënt moet zijn en de dingen snel en goed moet afhandelen (dat kan ik ook als de beste, ik verzet op mijn job hierdoor tonnen werk op korte tijd). Maar eigenlijk zou ik liever inwendig eens wat onthaasten.
Ik doe al yoga (elke dag een half uurtje) maar ik heb de indruk dat het op dat vlak niet werkt hoewel het voor de rest wel goed doet.
Is er een manier om innerlijke eens wat geduldiger en ont-haaster te worden?

Toegevoegd na 1 minuut:
het opwinden in traagheid en inefficiëntie gebeurt trouwens ook op momenten dat ik me hoe genaamd niet moet haasten....

liveisgreat
10 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
Slaap jegenoeg? Ik irriteer mij altijd snel als ik niet genoeg heb geslapen
liveisgreat
10 jaar geleden
ja hoor meestal wel!
maar idd als ik niet goed geslapen heb is het erger
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik moet ineens denken aan een mooie spreuk: Wil je snel gaan, ga dan alleen.
Wil je ver komen, ga dan samen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeie vraag weer! :-)

Het beste antwoord

Ik herken dit gevoel in mezelf. Althans, in mijn vroegere zelf.

Vroeger wilde ik ook alles zo efficiënt mogelijk doen. Alles kon ik optimaliseren, overal wist ik trucjes voor om hetzelfde te doen in minder tijd, of om meer te doen in dezelfde tijd.

Tot ik doorkreeg wat ik met deze houding verloor: een heleboel.

En ik ook ineens inzag hoeveel ik ermee won: enkele seconden. Meer niet.

Eén eye-opener was de ontdekking dat de mensen in bijvoorbeeld Italië en Duitsland zoveel ontspannener en vriendelijker waren dan in Nederland. Dat viel niet alleen mij op, het viel ook anderen op.

Maar Italianen en Duitsers die ik sprak terwijl ze in Nederland waren, vonden juist dat de Nederlanders zoveel ontspannener en vriendelijker waren dan hun eigen landgenoten.

Ik kende deze beide punten al veel langer, maar pas na jaren verbond ik ze met elkaar. Toen realiseerde ik me dat dit een onmogelijkheid was: de inwoners van land A vinden dat de inwoners van land B ontspannener en vriendelijker zijn dan hun eigen landgenoten, terwijl de inwoners van land B juist vinden dat de inwoners van land A ontspannener en vriendelijker zijn dan hun eigen landgenoten. Dat kan letterlijk niet kloppen!

De oplossing? Je eigen houding.

Laat ik het bij mezelf houden. In Nederland was ik altijd gehaast, probeerde ik efficiënt te zijn, en ergerde ik me aan de traagheid van anderen. In het buitenland was ik juist ontspannen. Daardoor, ik herhaal, DAARDOOR, zag ik de ontspannenheid en de vriendelijkheid van de mensen om mij heen.

Voor buitenlanders in Nederland geldt ongetwijfeld hetzelfde. Zij zijn hier op vakantie, dus zijn ze ontspannen en vriendelijkheid - en daardoor roepen ze ontspannenheid en vriendelijkheid op in de Nederlanders die zij tegenkomen.

En weet je wat? Sinds ik mij dit realiseerde, en ik mijn houding hier in Nederland ben gaan aanpassen, zijn al die voorheen zo irritante Nederlanders ineens een stuk vriendelijker en ontspannener geworden!

Cryofiel
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik ben de tweede eye-opener vergeten te noemen. Bij deze. De tweede eye-opener was het inzicht dat ik veel moeite deed, maar dat ik daarmee slechts enkele seconden won. Enkele seconden - die door een futiliteit weer verloren kunnen gaan. Seconden die ik weliswaar won, maar die niets waard waren. Een mooi voorbeeld was een gebeurtenis in de dierentuin. We waren op weg naar de giraffen om foto's te maken (zie http://www.goeievraag.nl/vraag/giraffen.360991 ). Vroeger zou ik zo snel en efficiënt mogelijk naar het giraffenverblijf zijn gelopen. Ik zou me hebben geërgerd aan "trage kuddes bejaarden", aan "irritante kleuterklassen" en aan "kinderwagens die het pad versperren". Op dat moment was mijn houding al veranderd. We liepen ontspannen in ongeveer de juiste richting. Als we verkeerd zouden lopen, zou dat niet erg zijn. Immers, die giraffen zouden er vijf minuten later echt nog wel zijn. Plots fladderde een grote vlinder voorbij. Ik zag hem slechts vanuit mijn ooghoek, daarna was hij weg. Ik vroeg me hardop af of dit een dagpauwoog of een grote vos zou zijn geweest. Direct daarop verscheen de vlinder weer, en zag ik dat het een grote vos was. Als ik "snel en efficiënt" naar de giraffen zou zijn gelopen, zou ik die grote vos nooit hebben opgemerkt. Dat was een eerste winstpunt. Doordat ik mij hardop afvroeg of ik een dagpauwoog of een grote vos had gezien, en doordat ik OPEN en ONTSPANNEN was, reageerde een voorbijganger. Vlinders bleken zijn lust en leven te zijn. Zo kwamen we tot een interessant gesprekje, zomaar op een paadje in de dierentuin. Hij wist natuurlijk veel en veel meer over vlinders dan wij, maar hij was al lang blij dat hij eindelijk eens iemand ontmoette die in ieder geval een grote vos van een dagpauwoog wist te onderscheiden (terwijl dat toch echt niet moeilijk is). Om een lang verhaal kort te maken: we hadden een uiterst ontspannen babbeltje. Over vlinders natuurlijk, maar ook over fotografie en over het openbaar vervoer. Zomaar met een willekeurige onbekende Nederlander. De giraffen waren op dat moment onbelangrijk. Het ging om het moment. Om openstaan voor de omgeving. Sterker nog, om uit te gaan van de omgeving en daarop te reageren, in plaats van uitgaan van jezelf en verwachten (nee, eisen) dat de omgeving op jou reageert. En die giraffen? Die kwamen later alsnog. De weg naar de giraffen was niet efficiënt. Hoewel... eigenlijk was de weg naar de giraffen juist enorm efficiënt, juist vanwege het totale gebrek aan efficiëntie.
liveisgreat
10 jaar geleden
Zjeezes, Cryofiel, zo een prachtig antwoord, echt zalig om te lezen. Dit print ik af en neem het altijd met me mee. Het is idd heel herkenbaar wat je schrijft.
Punt is natuurlijk dat ik zo opgevoed ben, als ik in de zetel zat te lezen zei moeder "aha, je hebt dus niets te doen, stofzuig dan maar eens de woonkamer" (terwijl die net voordien gestofzuigd was). Als ik stofzuigde of de auto waste of gelijk wat, kreeg ik slaag als ik dat niet snel én goed deed. Of men zei zoiets als "onze Liveisgreat zit altijd met haar hoofd in de wolken, ze doet alles alsof ze gedrogeerd is. Terwijl ik nota bene het hele huis op één zaterdagochtend poetste (wat erg snel doorwerken was).
Punt is dat ik dat een hele tijd van me af heb kunnen zetten. Als ik thuis ben weggegaan met 18, heb ik voordat ik ook maar één laagje verf op de muren legde of gelijk wat deed in het appartement dat ik huurde, zes maanden lang een zonsondergang op één muur geschilderd. Mijn ouders waren hysterisch omdat ik niet eerst het nuttige deed, maar ik woonde alleen dus ze konden me wat. OOk nadien kon ik rustig naaien, schilderen etc... als mijn huis overhoop lag.
Met ouder worden is dat veranderd. Ik heb nu ook een andere job waarbij ik een enorme workload heb en niet anders kan dan snel en efficiënt werken. Ik heb ook een huis gekocht waar enorm veel werk aan is, en woon al 1O jaar op een bouwwerf (al zijn er al enkele kamers zo goed als klaar gelukkig). Mijn vriend is ook zo een opgejaagde driftkikker die zich dik maakt in trage en inefficiënte mensen. Dus we versterken elkaar hierin (tegenover hem ben ik helemaal zen :-)).
Ik vraag me af hoe het komt dat het veranderd is, maar ik kan me nu dus amper nog ontspannen en gewoon genieten van wat ik doen. Vroeger kon ik ongelofelijk rustig worden door kleine prutswerken, nu moeten die snelsnel af. Ik heb gewoon geen tijd meer voor prutswerkjes in mijn ogen. Larie natuurlijk.
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat ik mijn eigen onrustige zelf waarschijnlijk op de wereld projecteer. Prachtig verhaal van die "buitenlanders", héééél herkenbaar ook. En van die vlinder, wauw! Ik wil echt terug naar dat stadium komen, het is helemaal waar wat je zegt. Nu denk ik altijd "paar seconden gewonnen, dan kan ik nog snel een taak erbij nemen". En erger me in collega's die veel meer onthaast zijn (natuurlijk). Maar zo gaat het leven voor een stuk aan me voorbij.
Bedankt Cryofiel voor dit inzicht!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus, wat een prachtig antwoord en mooie reacties. Ik vind dat dit een antwoord is, waar Liveisgreat veel steun aan kan hebben, dit is een antwoord dat blijft hangen, dat je mee kunt nemen. Recht uit het hart.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Cryo!

Andere antwoorden (5)

De ervaren inefficiëntie en traagheid is de 'spiegel' van je eigen wens. "De wereld" laat je ervaren wat jij je wenst of misschien wel nodig hebt!

In je toevoeging heb je zelf (vanuit je onbewuste) het antwoord op je vraag al gegeven.
Aan jou om hier wel/niet vorm aan te geven. Wel/niet meegaan in de hectiek of bijv. genieten in/van het onthaasten, etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
bedankt! de laatste zinnen snap ik niet zo goed : hoe heb ik dan zelf een antwoord gegeven? is wel interessant om te weten!
Innerlijk onthaasten (sowieso onthaasten, ook in gedrag) doe je door na te denken!
Door bewust en eerlijk na te gaan voor jezelf wat haast, efficiëntie, snelheid, ergernis, perfectionisme, ongeduld, opwinding, stress etc. voor voordelen hebben voor jou. Want die zijn er, anders zou je het kennelijk anders doen.... daar gaat namelijk je vraag over ;-)
En daarnaast door je te realiseren wat de nadelen zijn: soort van kosten-baten analyse.
Makkelijkste is het door dat op te schrijven, uitgebreid en álles wat er in je opkomt, zodat je niks vergeet en je de uitkomst zwart op wit ziet. Neem er de tijd voor.
Daarna kan je conclusies trekken.
Misschien zijn onderstaande ideeën interessant om erbij te betrekken:
*uit onderzoek is gebleken, dat harder autorijden dan de toegestane snelheid omdat je haast hebt op korte trajecten geen enkele tijdwinst oplevert. Op lange afstanden slechts een paar minuten.
*als het regent gaan mensen rennen of hard fietsen om....... minder nat te worden???

Als je gedrag wilt veranderen, dan begint dat met een denkproces: de 5 G's is een handig hulpmiddel. Gebeurtenis, Gedachten, Gevoel, Gedrag, Gevolg en in die volgorde. Een Gebeurtenis kan je meestal niet veranderen, wel hoe je daar tegenover staat door je Gedachten bewust(er) te krijgen en te veranderen. Daardoor verandert je Gevoel en daardoor weer je Gedrag en het Gevolg.
Om meer te leren begrijpen hoe die gedachten in elkaar zitten, hoe je ze kunt veranderen of liever gezegd: hoe je ze bewuster wordt en hoe je ermee kunt leren omgaan, raad ik je Mindfulness aan.
Meer info: http://www.mbcttrainingen.nl/audiobestanden.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
bedankt Wendy, ook voor de link!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan!
Cryofiel
10 jaar geleden
Goede punten, Wendy! Wat helpt tegen het haasten is: meten. Als je bijvoorbeeld met de auto naar je werk gaat, kun je eens een stopwatch meenemen. Je start de tijd wanneer je de motor aanzet, je stopt de tijd wanneer je de motor uitzet. Houd twee weken lang op deze manier de reistijd bij. Gedurende die twee weken doe je wat je nu doet: snel, gehaast, efficiënt. Misschien net wat sneller dan toegestaan. Nog net dat oranje stoplicht meepikken. Die fietser op die rotonde, daar kun je nog net voorlangs. Daarna houd je twee weken lang op dezelfde manier de tijd bij, maar nu rijd je expres heel rustig. Laat iemand eens invoegen als die vanaf een zijweg komt. Als je 120 mag op de snelweg, rijd dan gewoon eens 100, of 110, net wat uitkomt. Als je na die (in totaal) vier weken de beide series reistijden vergelijkt, zul je ontdekken hoeveel winst het gehaaste rijden oplevert. Intussen heb je ook ervaren hoeveel energie het jou geeft wanneer je rustig rijdt: je hoeft niet meer uitgeput op de bank te hangen, want je komt ontspannen aan. Ik heb dit ooit letterlijk zo gedaan. Mijn ontdekking was dat mijn reistijd NIET werd beïnvloed door mijn manier van rijden of mijn rijsnelheid, maar enkel en alleen door de stoplichten die ik onderweg tegenkwam: of die toevallig op rood of op groen stonden, dat was het enige dat mijn reistijd bepaalde. Sinds ik dat weet en heb ervaren, rijd ik een stuk ontspannener. En, op een enkeling na, de overige automobilisten dus ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je!
Je vraagt naar een methode om te onthaasten, maar als ik je verhaal lees is het probleem eerder ergernis. Dat zou een van de bijwerkingen van stress kunnen zijn, maar ook kunnen wijzen op een schaduwkant, of een verstoten deel. Een schaduwkant waarin je dus precies doet wat diegenen waar je je het meeste aan ergert doen.

Is dat laatste het geval, dan kan onderzoek wanneer dat zo ontstaan is en waarom dat "niet mag" veel opleveren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Absoluut. We houden vast aan patronen omdat hier vaak een innerlijke overtuiging aan vast zit. Op het moment dat je inzicht hebt in waar het nuttig is en waar niet (wel met je werk, niet in de rij) is de volgende stap je te realiseren dat je een keuze hebt waar je de focus legt - op hetgeen er niet is (snelheid) of op de rust die je op dat moment kunt pakken en je bijv. te richten op je omgeving - een praatje maken. Waar is haast op straat nuttig voor (tenzij je te laat bent - en dan had je eerder weg moeten gaan) - waar is het leven voor bedoelt: je doel snel behalen of misschien in verbinding staan met de omgeving en mensen om je heen. Waar krijg jij vervulling uit - je werk goed en snel afhebben? Telt dat ook nog als je nog maar 3 maanden te leven zou hebben? Of een leuke spontane uitwisseling - een glimlach ontvangen of weggeven - zonder reden, gewoon om te delen en van te genieten...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeelemaal mee eens!!!
Mooi antwoord +
Ik denk dat het belangrijk is naar de oorzaak te kijken. Onthaastingsmethoden zijn er vast genoeg, maar als je voorbij gaat aan de oorzaak, dan blijft het een vorm van symptoombestrijding.

Wat ik wel mooi vond aan je verhaal is je zelfinzicht, je weet wel dat het aan jezelf ligt dat je irritatie voelt bij bepaalde processen. Te vaak leggen mensen het buiten zich zelf en moeten anderen zich maar aanpassen.

Maar waarom wil je dat dingen anders, sneller of efficiënter gaan? Wat ligt daaraan ten grondslag. Het kan met overtuigingen te maken hebben, met aangeleerd gedrag maar het zou ook zomaar kunnen zijn dat je in een wat minder positieve fase in je leven zit.

Stel dat dat zo is, waar komt dat dan door, wat vreet er aan je, wat zit er dwars, wat loopt niet lekker en waarom niet? Allemaal hypothetisch natuurlijk, maar als je daar aan zal gaan werken zal je zien dat de noodzaak om de wereld om je heen efficiënt te veranderen, kleiner zal worden.