Hoe kan je een kind vuile manieren afleren?

Hallo,

ik ben een 24-jarige jongeman en ben een zeer gevoelige jongen, een neefje van mij die 6 jaar is kwam mij onlangs zomaar uit het niets al lachend uitschelden (woorden zoals stommerik, enzovoort...).

Ik wil hem niet kwetsen en zeker niet fysisch maar ik kan er ook niet tegen als iemand (al is het maar een kind) die mij uitscheld!

Hoe kan ik het beste omgaan met zo'n kind?

Alle mogelijke tips en adviezen zijn welkom...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is stommerik al teveel voor jou? Ben je nooit eens voor wat ergers uitgescholden? Gewoon even die jongen naar je toe trekken, eens wat leuks met hem doen en vragen of hij je voortaan gewoon Mambalgin wil noemen omdat je zo heet en geen Rik en al zeker geen Stomme Rik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha wat grappig van je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom was mijn reactie nutteloos mambalgin? heb je het wel goed gelezen? Zo'n neefje kijkt huizenhoog op tegen jou en probeert wat om jouw aandacht te krijgen. Ook negatieve aandacht is aandacht voor zo'n jongen. Waarom ga je niet eens wat leuks en stoers met hem doen en zeg je dus dat je voortaan Mambalgin of hoe je dan ook echt heet genoemd wil worden omdat je anders niet meer luistert en ook niets leuks met hem gaat doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De beste commentaar...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk nu dat ik snap dat jij geen relatie kan opbouwen met je neefje en dat is zielig voor hem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie zegt dat we geen leuke dingen doen Pelle? Ik neem hen (zijn broer ook) regelmatig mee naar de speeltuin of zwembad, ik laat hen knutselen en geef hen veel vrijheid, maar die vieze manieren krijg ik er niet uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij bent geen helderziende hoor, ik zou evengoed kunnen zeggen dat ik niet snap hoe je al die punten hebt verdiend hier op de site...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stommerik zeggen heeft niets met vieze manieren te maken. Je weet gewoon te weinig over kinderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt mij ook best vervelend als een 6 jarige je steeds stommerik noemt hoor Pelle. Als je als 6 jarige al stommerik mag zeggen tegen volwassenen dan snap je wel hoe hij kan reageren zodra hij 16 is bijv.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is aan jouw Mambalgin om de keuze te maken of je energie wil steken in een kind dat stommerik tegen jouw zegt, ik zou dat ook nie' leuk vinden én zeker niet als HSP'er= Hoog Sensitief Persoon= mensen die zich ongemakkelijk vinden bij gevloek, vieze woorden, ruzie, geweld, etc... Ik begrijp héél goed wat Pelle aan je voorstelt, maar voor dezelfde moeite pak je negatief met negatief aan en geef je zelf een antwoord van: en jij dan 'dikkerd' ., maar de kans is groot dat zo een antwoord geven niet in je aard ligt. Je kan het ook aan de ouders melden en hun zeggen dat je nog wel op die kinderen wil passen, maar dat ze hun kids vieze woorden moeten verbieden en dat ze respect voor jouw moeten hebben. Wat ook een ideetje is: je schrijft op een papiertje: ' dat je zélf bent'.....wanneer dat ventje nog eens lomperik of stommerik zegt dan zeg je: kom eens hier, ik heb wat voor je...je geeft hem het papiertje en zegt,:' kan je lezen? lees dit eens"...vaak is het doeltreffend als je iemand die verbaal zich vlot uit, schriftelijk een boodschap geeft. Blijf rondvragen tot je een antwoord krijgt op je vraag dat aansluit bij uw persoonlijkheid, bij uw manier van omgaan met kids, succes!

Het beste antwoord

Maybel
Het is aan jouw Mambalgin om de keuze te maken of je energie wil steken in een kind dat stommerik tegen jouw zegt, ik zou dat ook nie’ leuk vinden én zeker niet als HSP’er= Hoog Sensitief Persoon= mensen die zich ongemakkelijk vinden bij gevloek, vieze woorden, ruzie, geweld, etc…

Ik begrijp héél goed wat Pelle aan je voorstelt, maar voor dezelfde moeite pak je negatief met negatief aan en geef je zelf een antwoord van: en jij dan ‘dikkerd’ ., maar de kans is groot dat zo een antwoord geven niet in je aard ligt.

Je kan het ook aan de ouders melden en hun zeggen dat je nog wel op die kinderen wil passen, maar dat ze hun kids vieze woorden moeten verbieden en dat ze respect voor jouw moeten hebben.

Wat ook een ideetje is: je schrijft op een papiertje: ’ dat je zélf bent’.....wanneer dat ventje nog eens lomperik of stommerik zegt dan zeg je: kom eens hier, ik heb wat voor je…je geeft hem het papiertje en zegt,:’ kan je lezen? lees dit eens"...vaak is het doeltreffend als je iemand die verbaal zich vlot uit, schriftelijk een boodschap geeft.

Blijf rondvragen tot je een antwoord krijgt op je vraag dat aansluit bij uw persoonlijkheid, bij uw manier van omgaan met kids, succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Neem hem op een rustig moment apart en ga het gesprek met hem aan, waarom iemand uitschelden niet leuk is.
Als dat niet werkt kan je het er eens met zijn moeder over hebben.

De meeste kinderen van 6 hebben geen eens erg in wat een pijn het een ander doet als ze iemand uitschelden, ze gebruiken grote woorden omdat ze dit van anderen hebben gehoord en over nemen.
Vaak als je ze er bewust van maakt wat het eigenlijk echt betekend wat ze zeggen, staan ze hier wel voor open.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spreek hem gewoon streng, doch netjes er op aan: "He, dat soort woorden wil ik niet van je horen. Anders vertel ik het aan je ouders! "

Iemand van 6 jaar heeft er baat bij als er duidelijke grenzen worden gesteld. Met zijn gedrag is hij over een grens gegaan en hij moet tot de orde geroepen worden.
11 jaar geleden
Hoe wordt er in het dagelijks leven tegen hem gesproken?
Kinderen apen dit na, en dit hoeft nog niet eens altijd van de ouders af te komen.
Ik ben zelf een keurige mevrouw ;) maar mijn zoon kwam op 4 jarige leeftijd thuis met schuttingtaal. Dit had hij op school geleerd.
De beste manier om ermee om te gaan is waarschijnlijk het besef in jezelf dat het kind er niets aan kan doen. Hij kopieert datgene dat hij hoort van andere mensen.

Hem liefdevol toespreken kan helpen. Met liefdevol bedoel ik streng, maar in jouw wetenschap dat hij hier eigenlijk niets aan kan doen. Dus, benader hem met liefdevolle gedachten.

Hij zit nu op een leeftijd dat hij van alles aan het onderzoeken is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hoef je niet te doen, dat komt vanzelf.
Ieder kind heeft nu eenmaal een periode dat hij woorden waar hij zelf de betekenis niet van begrijpt, bezigt.
Gaat vanzelf over!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
+ wij zullen het allemaal vroeger ook gedaan hebben.