hoe ga je om met mensen die sterk met hun imago bezig zijn (en die je dus snel kan krenken)?

Ik werk met heel veel mensen, en merk dat een deel van hen enorm sterk met hun imago, de mening van de buitenwereld e.d. bezig zijn. De Turkse jongeren waarmee ik werk bv. zijn enorm bezig met hun uiterlijk (merkkledij, bodybuilding...), het bezitten van een grote wagen (liefst een cabrio), het bezitten van de laatste nieuwe gsm enz...
Terwijl het eigenlijk echt leuke jongens zijn, die ook zonder dit "imagebuilding" - gedoe heel erg de moeite waard zijn als mens. Ook hun ouders zijn vaak ook erg bang voor wat de rest van de gemeenschap over hen zal zeggen, bv. als hun dochter geen hoofddoek wil dragen. Dat telt soms meer dan hun eigen mening.
Maar ook autochtonen kunnen dit hebben. Op materieel vlak zoals boven beschreven. maar ook op vlak van "wat zullen de mensen wel niet van me denken als ik mijn vensters niet elke week poets".
Vooral imagebuilding op materieel vlak is problematisch. Want het stopt nooit, en vele mensen geraken hierdoor in schulden. Plus is er nooit een punt waarop men zegt "okee, nu is mijn imago voldoende opgebouwd".
Je bent ook nooit gelovig, netjes, aangepast ... genoeg.
In mijn bewonersgroep zijn dat de mensen die alles doen om erkenning te krijgen van de buitenwereld, ook al is dat tegen het groepsbelang.
Ik merk dat ertegen in gaan niet helpt. het lijkt wel alsof ik tegen een muur spreekt. En vooral : deze mensen zijn zo kwetsbaar. Ondanks het soms stoere gedrag.
En dan worden ze boos of gaan zich verdedigen.
Hoe kan ik hen bereiken?

liveisgreat
11 jaar geleden
in: Psyche
3.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Is het nodig ze te moeten aanpassen? Of wil je ze gewoon graag helpen?
Op deze manier duw je ze eerder weg, je vraagt ze om hun hele levensstijl om te gooien
liveisgreat
11 jaar geleden
nee, maar ik zie dat ze daardoor soms verkeerde beslissingen nemen. dure dingen kopen bv. Of niet van het leven genieten terwijl ze al een bepaalde leeftijd hebben. Of niet naar school gaan omdat dat "niet stoer" is.
Of, in mijn bewonersgroep, brieven schrijven naar het stadsbestuur waarin ze zich als "voorzitter" benoemen (terwijl er geen voorzitter is) en namens de bewonersgroep standpunten innemen die nadien nog moeilijk recht te trekken zijn...
Ik wil hun levensstijl niet omgooien, ik wil gewoon vermijden dat ik felle reacties krijg als ik (vanuit mijn professionele rol) hun wijs op disfunctioneel gedrag. Dus een manier vinden hoe ik hen kan bereiken zonder hen te kwetsen. En dat is zeer zeer moeilijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk niet dat er echt iets aan te doen is.
We leven in een wereld waarin men alles wil: beter, nieuwer, mooier, sneller..
En (bijna) iedereen gaat erin mee.
Men is niet meer gauw tevreden met de kleine dingen.
Ik denk dat het meer iets is van accepteren en hun waarde laten.
Leven en laten leven..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk wel eens dat dat komt omdat 'armoede' nog heel dicht bij is (b.v. maar een generatie geleden, of in dezelfde generatie). Als je al wat langer in betrekkelijke weelde leeft, ga je misschien ook wel iets minder belang hechten aan het meedoen met de meute en meer aandacht hebben voor echte persoonlijke ontwikkeling. Ahoewel: sommige mensen leren het nooit.
liveisgreat
11 jaar geleden
J1W73 jongeren, ouderen en alle mensen mogen doen wat ze willen. maar mijn ervaring is dat deze groep mensen heel moeilijk leert. Omdat hun imago zo belangrijk is, de visie van de buitenwereld is voor hen bepalend. En dat zie ik bij jongeren van 16 gebeuren maar ook bij ouderen van 85.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat: echt waar ? serieus ?
"En dat zie ik bij jongeren van 16 gebeuren maar ook bij ouderen van 85." bij ouderen van 85! ... serieus ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Keeping up with the Joneses" kan een dagtaak zijn, en sommige mensen worden nooit meer echt volwassen genoeg om de onzin er van in te zien en tevreden te zijn met wat ze hebben bereikt, en maken er een levenstaak van. Om om te gaan met de cognitieve dissonantie die dat uiteraard heus wel oplevert, kijken ze (openlijk) neer op mensen die niet in die valkuil trappen. Don't worry ; wie het laatst lacht , lacht het best. En wij hebben de laatste jaren al flink wat kunnen lachen om omlaaggevallen patsers met hun veel te dure huizen en dikke leningen waar ze jarenlang de bink mee hebben uitgehangen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar kan ik niet om lachen; dat vind ik diep- en dieptriest!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou het zijn, als je ze niet jaren en jaren al gewaarschuwd had dat lenen geld kost, bomen niet tot in de hemel groeien en je elke euro maar een keer kunt uitgeven, om vervolgens nonchalant te worden uitgelachen om je spaarzaamheid en realisme.
Dan kan ik toch een stiekeme grijns niet onderdrukken, hoor. (Ik heb het niet over gewone hardwerkende mensen he, maar over financieel totaal onverantwoordelijke grote kinderen die tegen beter weten in jaren op veel te grote voet geleefd hebben).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb ik begrepen en ik ken natuurlijk ook mensen die zo in het leven stonden.... de wereld loopt er vol mee.
Maar dan nog zijn de gevolgen van hun gedrag zo heftig. En vaak ook voor hun kinderen.
Waarschuwen, net als bij pubers, heeft geen zin: dat roept, zoals in jouw voorbeeld, arrogant gedrag op.
Zou zomaar kunnen dat ze die verdediging inschieten omdat ze als de dood zo bang zijn dat je misschien wel es gelijk hebt of zou kunnen krijgen. Want wat dan, als ze alles kwijt raken, al die vermeende zekerheden?
Daarom heb ik geen leedvermaak en vind ik het zo triest. Maar goed: het leven is een soms een harde leerschool.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens Wendy.
liveisgreat
11 jaar geleden
het zijn niet alleen adolescenten hoor. en het gaat niet enkel om materie.
Imago heeft (volgens mij althans) alles te maken met niet naar jezelf kijken vanuit je innerlijke waarden, maar wel vanuit "wat zullen de anderen wel niet van me denken" en van daaruit kijken. En dan jezelf beoordelen volgens wat je denkt dat die anderen denken, je gevoel er helemaal door laten bepalen, je ongemakkelijk voelen als er een risico bestaat dat anderen iets "negatiefs" van je denken of je niet genoeg bewonderen enz.
Dat kan zowel gaan over materie natuurlijk (ik denk dan aan mijn stiefzoon die al zijn geld verprutst aan weer een nieuwe gsm, weer en chiekere auto, nu een splendid motor en daardoor niet weg kan van zijn moeder omdat hij geen geld meer heeft om huur e.d. te betalen. Maar als hij in zijn nieuwe auto zit voelt hij zich de koning, dat is bijna goddelijk om te zien;-)).
Het kan ook gaan totaal iets anders, bv. (idd. Jodokus) over oudere mensen die naar zichzelf kijken met ogen van anderen. Die gaan dan bv. zich ergeren in onkruid tussen hun stenen (dat ze soms niet meer zelf kunnen wegdoen) omdat ze denken dat anderen hen dan vuil en vies zullen vinden. Als ik dan vraag "vind je het zelf dan ook vuil en vies?" dan weten ze het zelfs niet echt... Tegen die ouderen zeg ik wel eens "hej, geniet van je de jaren die je nog hebt, maal toch niet over wat anderen van je denken" maar als ik dat zeg kijken ze me soms aan met een gezicht alsof ik hen aanraad dagelijks in een hondenpoep te trappen.
Dus dat is imago, alle soorten en variaties komen voor...En idd WendyH ik vind dat ook zo jammer voor die mensen, omdat ze niet voluit leven, zich soms zwaar in de schulden steken enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kijken ze (oudere mensen die je beschrijft) je zo "hondepoeperig" aan, omdat ze daar nog nooit bij hebben stilgestaan.... en schrikken.... zou óók kunnen hè? ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
normen en waarden uit de generatie van die tijd, waren zo om op maatschappelijk niveau een steentje bij te dragen.
Straat vegen, portiek elke week dweilen. Zuinigheid op producten en goederen. Hygiene stond in hoog voorschrift, aangezien men toen minder medicatie tot beschikking had.
Mensen waren dus afhankelijker van elkaar ingesteld, en de oorlogstijd en armoede versterkte dat ook. Ook naoorlogse kinderen krijgen zo;n opvoeding nog mee.
Vast maatschappelijk ingesteld...
Ik heb ook een buurvrouwtje van 88 die zo is... Daarnaast denk ik bij haar dat zij wel iets erger is, een passerende slak of een groepje mieren in haar bakstenen tuintje moet meteen bedolven worden met insectenreiniger! Volgensmij ook een gevalletje smetvrees, maar het is wel een leuk vrouwtje :) Over je stiefzoon, deze generatie is gewoon sterk afhankelijk geworden van gadgets. Ook door de omgeving. Maar kan het misschien zo zijn, dat die link zwaarder ''lijkt'' voor jou, omdat jij hem ziet van zijn leeftijd, en dan vervolgens kijkt naar hoe jij was op die leeftijd, en dat vervolgens vergelijkt? :) Dan zie je ook misschien een verergerde materialisme-drang... Of hoe je het ook wilt noemen... gewoon een generatiekloofje denk ik? :)

Het beste antwoord

Deze mensen kan je niet bereiken! Het is hun 'way-of-live' en zij voelen zich hier het best bij.
Het voorbeeld dat je aanhaalt bij de allochtone ouders die bang zijn voor het oordeel van de gemeenschap over hen, zit vaak diepgeworteld. Vooral bij die mensen die hier niet geboren/opgegroeid zijn. Zij zijn ervan overtuigd dat de gemeenschap hen zal veroordelen indien ze zich niet aan de daar heersende regels houden. Ze zouden immers hetzelfde doen als het andere ouders zou overkomen dat hun dochter het onderwerp van kritiek is.
Het werkt als een soort sociale controle onder de groep aan zich. Al zou je 100000 keer verzekeren dat dit niet zo is, dan nog zouden ze je laten kletsen want wat weet jij ervan? Snap je? Het zijn hun normen en waarden en zij zullen zich niet laten ompraten. Zij zitten er zelf ook niet mee, het hoort erbij dat je de regels en normen in stand houdt en dat doe je op jouw manier. Dan voel je dat je het goed doet, in hun gevoel dan hè.

Je kunt ook niets doen aan het feit dat mensen een bepaald imago willen uitstralen. Dit is al een feit sinds mensenheugenis! Zo zijn vele mensen en ook zij voelen zich er goed bij als het lukt voor hun gevoel dan.
Mensen letten nu eenmaal op elkaar, we zijn volgelingen, kuddedieren, trend watchers en nadoen.... daardoor leren we (kinderen) meedoen... daardoor voelen we ons veilig en het beter doen dan anderen dat willen we allemaal wel tóch? Er zijn zoveel mensen die het willen doen voorkomen dat ze het 'gemaakt' hebben, maar die hebben zelf die keuze gemaakt en ze weten het zelf ook wel maar kúnnen zich niet kwetsbaar opstellen!
Imagoschade oplopen zou hen pas écht ongelukkig maken.
Dan kan je praten als Brugman...ze hebben ervoor gekozen en zullen al jouw woorden niet eens opnemen in hun brein.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grotendeels met je eens, hoewel het misschien ietwat generaliserend is...??
Liveisgreat vraag naar een manier van benaderen/ermee omgaan/mensen bereiken, en dat mis ik in je antwoord.
Of ben ik nou TE kritisch? ;-))
amc
11 jaar geleden
Nee, je hebt gelijk . Ik denk namelijk dat ze niet benaderbaar zijn en dat het verloren moeite is. Het is heel moeilijk om elk mens in zijn waarde te laten en hun levensstijl te accepteren als je wéét dat het anders kan en zo makkelijker kan zijn in het dagelijks leven. Dat is echter onze interceptie en wie zegt dat dat altijd de juiste is? Als hulpverlener is het helemaal moeilijk want je voelt dan dat het jouw taak is. Ik ben daar weer te direct in misschien. Als ik daar namelijk hulpverlener zou zijn zouden ze me niet aardig vinden, want ik zou ze confronteren. Ik zou direct zeggen als iemand mij bijv. een nieuwe aankoop zou laten zien, waarvan ik wist dat dit weer meer schulden voor diegene betekent; " Hoe kan je daar blij mee zijn? Je weet dat je steeds meer schulden krijgt op die manier". Ze zouden mij niet aardig vinden,maar misschien wel respect hebben voor me omdat je eerlijk tegen ze bent. Ze hebben namelijk een cultuur waarbij respect voor iemand hebben, belangrijk is.
Vragen, zeuren en hameren daar hebben ze namelijk een hekel aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als hulpverlener MOET je mensen toch ook in hun waarde laten? Ja, tenzij de problematiek van iemand dusdanig is, dat deze niet kan functioneren, dan zal je beslissingen uit handen moeten nemen. Maar ook dat kan met respect.
Ben er helemaal voor om eerlijk te zijn, zo probeer ik ook in het leven te staan, maar dat kan natuurlijk op vele manieren.
Wie zijn "ze" en welke cultuur?
amc
11 jaar geleden
Liveisgreat geeft aan veel met Turkse jongeren te werken en de cultuur van die mensen is zo heel anders dan onze.
Natuurlijk moet je mensen in hun waarde laten en ik geef alleen aan dat dat heel moeilijk is als zij het in jouw ogen fout doen. Ik denk dat iedereen die getuige is van zo'n soort 'image-building'gedrag denkt; "Doe toch normaal, ik heb je best door hoor" en daarbij laat je die persoon toch in waarde dalen? In jouw ogen doet hij/zij dom en je weet dat hij/zij liegt over zijn werkelijke situatie. Iemand die liegt verliest in mijn ogen aan waarde. Dat geldt ook voor autochtonen, voor mij althans. Ik ga uit van mijn persoon en hoe ik zou reageren. Zodra ik merk dat iemand glashard liegt, en dat is ook bij iemand die de buitenwereld anders doet geloven dan werkelijk waar is,
Ben ik eerlijk zonder verzachtend te zijn. Ik confronteer ze ermee en loop er niet omheen. Kijk, normaliter reageer ik niet op zulke mensen, want zo zijn er genoeg om me heen.
Ze doen maar als ze daarvoor kiezen, maar als hulpverlener moet je je er wel mee bemoeien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je reactie :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Amc, ben het toch niet helemaal met je eens.
Hoe sterk iemand ook het gevoel heeft dat zijn of haar imago alles is om wat een ander ervan vindt, toch is het mogelijk dat ieder mens kan veranderen of althans kan inzien dat het ook anders kan.
Dit kan onopvallend gaan doordat iemand bv steeds op zijn gedrag wordt gewezen of waneer de persoon een ander voorbeeld krijgt en waneer dit uiteindelijk vaak genoeg gebeurt kan de persoon gaan inzien dat het leven uit meer bestaat dan bv het imago.
Het leven is een levensles waar je van alles uit kan halen.
Mensen keihard confronteren op hun 'tekorten' en beweren dat ze bv liegen om wie ze zijn is wellicht een manier, echter zijn er ook andere, minder agressieve manieren waneer er behoefte is iemand te 'veranderen' of te laten weten dat je het er niet mee eens bent. Mijn vriend een Turk, had voorheen de grote nijging zich zoveel aan te trekken van het geroddel en geouwehoer om zich heen en zichzelf daardoor soms voorbij liep, inmiddels is dat andere koek waar sommige roddelaars zonder al teveel commentaar wat meer indimmen. Dat alleen niet intelligente mensen niet tegen goede kritiek kunnen, hmm soms kun je pas later beseffen dat je ergens verkeerd aan hebt gedaan door je bv anders voor te doen omdat je de ander niet wil kwetsen met de waarheid en het commentaar daarop dan toch vervelend kan zijn al dan wel of niet rechtvaardig.
Dit heeft niks met intelligentie te maken maar soms met hoe peroonlijk de band met je' commentator' is oid.

Andere antwoorden (7)

Misschien kun je ze helpen bij het verkrijgen van dat inzicht door vragen te stellen zonder ze ergens van te beschuldigen.

Je kunt bijvoorbeeld vragen welke functies de nieuwe telefoon heeft t.o.v. de oude. Grote kans dat ze hier niet echt een goed antwoord op hebben, waardoor je ze min of meer dwingt om na te denken over (de reden van) deze aankoop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Goede tip
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Vaak worden mensen boos/schieten in de verdediging als ze zich aangevallen/bekritiseerd en dus afgewezen/afgekeurd voelen. Als jij, ook als hulpverlener, kritiek hebt op hun gedrag (maakt niet uit hoe je het brengt, gaat erom hoe zij dat opvatten), dan kan je er bijna gif op innemen, dat dit gebeurt.
Naar mij idee geeft vragen nog de meeste kans op acceptatie en de mogelijkheid om in gesprek te komen. En dan het soort vragen uit interesse, zoals bijvoorbeeld: wat voor invloed/betekenis heeft het kopen/doen van X op jou? M.a.w.: mensen zelf laten nadenken door middel van gerichte vragen stellen en belangstellend/begrijpend.
Klinkt heel beredeneerd, maar dat is een psychologische techniek om tot een kern te komen bij iemand.
Je hebt gemerkt, dat er tegenin gaan niet werkt: dat werkt op welk gebied dan ook bij de meeste mensen niet. Je voelt je dan door een ouder/hogere/autoriteit in een hoekje gezet als een klein kind.
Meeste mensen zijn daar allergisch voor ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik word verwend, dank je wel! :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet ten onrechte wendy!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
.....slik....wat lief van je... dank je wel!
liveisgreat
11 jaar geleden
mooi antwoord, bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:-)
amc
11 jaar geleden
Zou mijns inziens de énige aanpak kunnen zijn, een andere kan ik ook niet bedenken. Er tegenin gaan heeft geen zin. Alleen intelligente mensen hebben geen moeite met goede kritiek, zij willen immers leren en zien fouten ook in. Veel mensen die een imago willen ophouden voor de buitenwereld zullen dan ook niet intelligent zijn (anders wisten ze wel beter)dus kunnen ook niet tegen kritiek. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx!
Ik vraag me af, of kritiek hebben sowieso werkt eigenlijk... Dan kan je zeggen: je hebt negatieve en positieve kritiek, maar welke kritiek dan ook: het voelt voor velen als afkeuring en bij dat gevoel gaan de meesten de verdediging in danwel gaan overschreeuwen (is hetzelfde eigenlijk).
Vind het dus ook een goeie en moeilijke vraag!
Een regel is altijd "Speel op de bal en nooit op de man".

Je kan vragen stellen die gaan over de keuzes die ze maken. Vraag het dan alsof je serieus hierin geïnteresseerd bent. Een imago maak je voor de buitenwereld. Een inbreuk hierin is gezichtsverlies t.o.v. die buitenwereld.

Vraag bepaalde zaken als je alleen bent met die persoon en let op de vraagstelling. Vraag naar waarom ze voor iets kiezen.

Ik moet wel bijzeggen dat in veel culturen 'status' belangrijk is. En inderdaad kunnen daar schulden van komen. Dat weten ze vaak zelf ook.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad is 'status' vaak belangrijk. Ik zie het bij mijn (Turkse) buren: veel nieuwe aanschaffen, en als een ander iets heeft, moeten zij het ook, en dan nog een graadje nieuwer, beter of duurder. De manier waarop is daarbij van ondergeschikt belang... En toegegeven: het wordt iedereen wel erg makkelijk gemaakt om lening op lening af te sluiten!
Castle
11 jaar geleden
Tja. Mijn somalische collega kreeg eens een deurwaarder aan de deur. Hij had spullen gekocht in 2010 en toen was het "Koop nu en betaal in 2012". Nu in 2012 wilde hij niet meer betalen, want de spullen waren toch niet meer dezelfde waarde? Hij wilde de huidige waarde betalen. Aan de ene kant grappig en aan de andere kant triest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ met kleine kanttekening bij de zin "Vraag het dan alsof je serieus hierin geïnteresseerd bent."
Waarom zou je net doen alsof en niet werkelijk geïnteresseerd zijn?
Castle
11 jaar geleden
Omdat veel mensen in deze situaties vragen stellen met een ondertoon waarin de mening al gevormd is. De kunst is om de vragen open te houden. Hierdoor speel je niet op de man, maar op de bal. Ik bedoelde dus hiermee. Ook al heb je een mening of gevoel die anders ligt dan bij die mensen dan probeer je dus de vragen te stellen zonder een ondertoon erbij. Ze wilde de personen namelijk ook niet kwetsen. En ik wil haar adviseren de mensen zelf tot nadenken te dwingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je reactie.
De meeste mensen kampen met het probleem te denken wat een ander ergens iets van vindt.
Ook ik heb hier soms last van met name bij bepaalde familieleden.

Echter gaat het gene waar jij over schrijft over een ingebakken persoonlijkheid die de persoon zelf laat afhangen wat te zijn door wat anderen of de gemeenschap denkt.
Dit is een hele zware taak hoewel het zo zit ingebakken dat de persoon het vaak zelf niet eens doorheeft omdat het zo bij hem of haar hoort, zo ook bij de ouders, grootouders enz.
Daar zit het verschil, dat je vaak niet doorhebt dat dit niet zo zou moeten zijn, het is er nou eenmaal.
Wat de ander denkt is altijd sterker dan de eigen gevoelens, zodat het toch ergens eigen is en dan maakt het niet meer uit waneer je ergens weet dat je hier niet 'goed' aan zou doen en jezelf voorbij loopt.

Het is heel moelijk uit te leggen maar in de Turkse cultuur bv is het imago met bv dikke auto of een hoofdoek wel of niet dragen zo omdat dat nou eenmaal verwacht wordt of tegen op wordt gekeken en is dat waar je zelf ook voor staat door opvoeding en de cultuur.
Hoe je ermee om gaat, dat heb ik gedaan door het oa wel bespreekbaar te maken.
Maar ook door te zoeken waar het vandaan komt.
Het grote eergevoel bij Turken is vaak alles.
Je kunt iemand met een enorm eergevoel ook gigantisch kwetsen waneer je laat merken dat het gene wat hij of zij doet niet jouw 'ding' is terwijl hij intensief bezig is dit imago op te bouwen en behouden voor jou en alle anderen.

In Turkije geldt ook vaak: Met geld kun je alles.
Voorbeeld is waneer je geld hebt ben je meteen aan de beurt en heb je dat niet dan kun je vaak lang wachten bij bv instanties of in de zorg waar iedereen recht op heeft met of zonder geld.
Standaard is te horen of iemand mooi of niet mooi is, gewoon het even zeggen en waneer iemand mooi is dan hoor je vaak later dat ze niet zo aardig is maar gelukkig wel mooi.
In Turkije is het verschil tussen arm en rijk ook groot.
In families kan hier zoveel contrast in zitten, het ene moment douche met een emmertje koud water en het andere lig je in een bubbelbad.
Deze tegenstijdigheden komen continue voor.

Het zit dus erg diep en het boek 'Aan de oevers van de Bosporus van Irfan Orca' heeft mij ook meer inzicht gegeven naast het bezoeken aan Turkije met name in niet toeristische delen.
Probeer je te verdiepen in de cultuur welke overigens m.i erg mooi is en er zat ruimte is voor de andere aspecten die deze eigenschap doen verbleken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
het ging echt niet alleen over Turkse mensen hoor, maar ik vind je antwoord héél interessant, bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waardevol om te weten betreffende de Turkse cultuur! +
Straal zelf tevredenheid uit met wie je ben en wat je hebt. zeg ook dat je tevreden bent. Een tevreden mens is een gelukkig mens, niet als je jaagt naar het grootste, meeste en het beste. Zelf heb ik genoeg aan onderdak, voedsel en kleding en mijn grootste bezit is dat ik liefde om mij heen heb van vrouw, kinderen en kleikinderen. Meer heb ik niet nodig op aarde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste wat je kunt doen is NEGEREN!

Op het moment dat je waarde gaat hechten aan hetgeen wat zij willen uitstralen, voedt dat juist hun imago en hun oppervlakkigheid. Ze voelen zich speciaal en zijn misschien wel aandachtsverslaafd.
Daarnaast plaatst je hun dan ook in een hokje.
En dat maakt jou, net zo oppervlakkig zij, namelijk, dat jij oppervlakkigheid veroordeelt terwijl je zelf niet de directe innerlijke reden weet van hun oppervlakkigheid :)
Mensen hebben redenen te zijn zoal ze zijn en men hoort hun eigenlijk in hun waarde laten, respecteren en vooral niet door laten afleiden. Soms zitten er hele diepe, verborgen, soms nare gedachtes achter waardoor ze zo zijn en is hun imago voor hun een veilig muurtje en een doel.
Iedereen zoekt ergens zijn genot en heil in, dat is een primitief gevoel. Maar het varieert hoe men zich ontwikkelt en wat men leuk vind. Voor de ander ligt de interesse weer meer in games, mode, kunst, politiek etc. als plezant streefdoel of zoeken hun heil in verslavingen, om rust en goed gevoel te creeeren, als het misgaat....
Daarnaast speelt mate een belangrijke en moeilijke rol voor bijna iedereen wat -hij-zij verleidelijk of leuk vindt om te doen. Zelfreflectie is moeilijk als je ergens van overtuigd bent en je kan snel over the top gaan.
Iedereen heeft dus iets wat hen een goed gevoel geeft, alleen is dat voor de een een goed boek, glaasje wijn en voor de ander een spiegel.

Als je doet alsof je hun imago en oppervlakkigheid niet ziet en hun aanvalt met sterke innerlijke vragen en doelen, in plaats van oppervlakkige gesteldheden en dat puur negeert, zullen ze zich innerlijk minder sterk en slim voelen, omdat hun grootste aandacht uitgaat naar het uiterlijk, wat leidt dat ze wellicht meer willen gaan investeren aan hun innerlijk omdat ze erachter komen dat dat hun zwakte is.

de wet van prioriteiten veranderen dus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Hoe je ermee omgaat? Door de ander gewoon te laten zoals ze zijn, ook de mensen in dit verhaal. Niets anders, waarom zou je ze moeten veranderen?
Het leven bepaald hoe iemand zich manifesteert en in welke vorm. Als individu doe je daar niets tegen. Je kunt enkel als inspiratiebron dienen.

Daarbij is het ook iets van jou, waar jij het lastig mee lijkt te hebben als iets van de ander, zegt dit over een deel van jezelf die zich hier (misschien nog onbewust) zelf ook nog een 'issue mee heeft'. Misschien in een andere vorm, een ander imago. Maar wel een vorm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+