mijn moeder heeft 2 weken voor dat we op vakantie gaan erge stress en op die momenten die ik niets goed. wat moet ik doen?

als mijn moeder in zo'n stress situatie is en ik moet helpen (met spullen inpakken in de caravan)dan doe ik het nooit goed maar als ik dan naar boven ga dan ik het ook niet goed, want dan doe ik niets. wat moet ik doen?

Toegevoegd na 56 seconden:
die moet doe wezen in mn vraag

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga jij nog met je ouders mee op vakantie dan?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Wat is daar raar aan? Dat doe ik ook nog hoor, 1 keer per jaar, de wintersport in februari. En ik vind het echt superleuk om met mijn ouders weg te gaan. Ik ga ook met mijn vriend weg, maar soms ook met mijn ouders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@C4th Wat heeft zo'n "vreemde" reactie met de vraag te maken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@DeniseSmurf Ga jij alleen met je moeder of nog meer gezinsleden en/of anderen?
Schiet je moeder in andere gevallen ook snel in de stress
(bv met boodschappen doen voordat er bezoek komt ) of echt alleen voor de vakantie?
Ik vraag dit zodat ik dan misschien een beter antwoord kan geven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ga met met mn moeder en mijn vader op vakantie en dat komt ook om dat ik mijn Familie in Italie dan weer zie. ja ze is altijd wel wat gestresst maar dit is echt niet meer normaal voor de vakantie periode
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn reactie heeft te maken met het feit dat als je zelf ook meegaat, je minder makkelijk weg kan lopen onder de stress uit dan wanneer je zelf niet meegaat.
Als mijn ouders vroeger op vakantie gingen en ik ging niet mee, dan zorgde ik er de laatste paar dagen voor dat ik zo min mogelijk thuis was.

Het beste antwoord

Het is het beste om de stressperiode van je moeder zo nauwkeurig mogelijk af te bakenen in tijd. Wanneer begint die en wanneer eindigt hij.

Waarschijnlijk weet je precies wat je zult moeten gaan doen. Doe die dingen zoveel mogelijk voordat de stress bij je moeder begint. Doe het niet al te openlijk maar laat het overkomen als iets wat je jezelf hebt opgelegd omdat je vindt dat ze gedaan moeten worden.

Vraag of je iets voor haar kunt doen voordat ze jou opdrachten geeft.

En zeer belangrijk: zorg dat je gedurende de stressperiode zoveel mogelijk uit de buurt van je moeder blijft. Daarom is het belangrijk dat je alles wat je zult moeten gaan doen al gedaan is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat ga ik proberen!

Andere antwoorden (5)

VRAAG wat je moet doen, zeg niets, mopper niet en doe wat je gevraagd wordt. Bied spontaan aan om het eten klaar te maken als je even niets te doen hebt en zorg dat je uit de buurt bent als ze je even niet nodig hebt. Twee weken lang is overigens wel veel te lang voor vakantiestress, dan moet je alleen al week bijkomen van die 2 wk stress.

Fijne vakantie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hmm we waren het antwoord tegelijk aan het geven.... U was iets eerder gereed. toch een +
Confronteren. Gewoon vragen wat je kunt doen om haar rust te geven. Als ze geen antwoord kan geven dan werk valeriaan of rescue druppels. Homeopathisch en bij de drogist en kruidvat verkrijgbaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als mijn moeder zo doet (en zo doet ze) dan reageer ik meteen door te zeggen (niet te schreeuwen) dat ze even rustig aan moet doen.

Ik zeg dat ik niet begrijp waarom ze zo reageert, en dat ik echt dacht dat ik het goed deed. Daarna vraag ik hoe ze het dan wel wil hebben. En dan doe ik het op haar manier.

Als ik het dan vervolgens goed gedaan heb. Zeg ik tegen haar dat ze beter voor zichzelf moet zorgen. Dat het stressen ongezond voor haar is en dat ze daar alleen maar meer last voor haarzelf van ondervind.

De eerste keer dat ik dat deed i.p.v. boos weg te lopen wist ze niet wat haar overkwam. Ook doordat ik zeg dat het niet goed is voor HAAR. Gaat ze meer zelf nadenken, waar ze nu mee bezig is.

Dit werkt echt. Als ze dan weer begint. Hoef ik alleen maar ff een hand op haar schouder te leggen, en te zeggen dat ze moet relaxen, en dan vraag ik waar ik mee kan helpen.

Probeer het maar, het helpt echt.
11 jaar geleden
Maakt je moeder wel lijstjes?
Anders zou je haar daarbij kunnen helpen.
Want wat op het lijstje staat, kan je verder vergeten.
En als het 'echte inpakken' begint, hoef je alleen je lijstjes maar af te vinken.

Als je het grote kampeerinpakgebeuren voor een heel gezin in 'hapklare brokken' verdeelt, en dus lijstjes afhaakt, en dagen toekent aan bepaalde dingen, dan ben je de rest van de tijd 'vrij', en hoeft dan dus niet te stressen, maar kan je redelijk relaxed de rest van de dag doorleven. Genieten van een gezellige barbecue, bijv, want wat vandaag 'af' moest, ís af.

Té vroeg dingen definitief inpakken werkt trouwens niet : dan ga je 2 dagen vantevoren alles weer uit- en opnieuw inpakken, omdat je toch iets vergeten hebt, denk je, ook al is het afgevinkt. Beter : stapels maken, en afgevinkt lijstje erbij of erbovenop. Dan kan je in geval van twijfel in één oogopslag zien, of het item wat tebinnengeschoten is er nu echt wel is.

En laat ieder gezinslid zélf op een ochtend een 'badkamerlijst' maken voor zichzelf, terwijl hij/zij van bed tot ontbijttafel zichzelf klaarmaakt. Zo vergeet je daar ook alvast niets van.

En bedenk : de meeste dingen kan je wereldwijd wel krijgen in supermarkets ed. Ik denk niet, dat je met de caravan naar de binnenlanden van Alaska of Zimbabwe onderweg bent.....Als je de paspoorten, verzekeringspapieren, autopapieren en inentingsboekjes bij je hebt, en je geldpasjes/credit cards, opladers voor telefoon en camera, kan je eigenlijk niets gebeuren....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lijstjes....!!!
das een hele goeie! denk dat de stress voor een groot deel: shit ik moet 'dat en dat' nog doen allemaal, en het ontbreekt aan overzicht. lijstjes en op tijd beginnen kunnen een enorme verbetering zijn. caravan cleanen, spullen inslaan, bv boodschappen die niet bederfelijk zijn, kussens/dekens uitwassen zodat de caravan lucht eruit is, bij zijn met de was/strijk zodat de kasten overzichtelijker zijn en men de koffers vlotter kan pakken, etc. wat je kan pakken alvast pakken, en idd afvinken op het lijstje. (doe het zelf ook op die manier, anders ben ik 3 weken voor de vakantie helemaal over mijn toeren -maar reageer het gelukkig niet op anderen af-) ;-) +1!!
Volgens mij moet je niets doen, en je er vooral niet aan gaan ergeren. Je moest eens weten hoeveel mensen voordat ze op vakantie gaan gestressed raken. Veel vrouwen maken het hele huis schoon en ook veel mannen vertonen een wat neurotisch gedrag, vooral bij het inpakken van de auto. Er wordt wat af geruzied rond de vakanties. Kortom, je kan er allerlei dingen op loslaten, maar ik zou zeggen, laat maar gaan. Als er voor de rest niks loos is tussen jullie, niet moeilijker maken dan het is. Er zijn heel wat mannen die hun vrouwen enkele dagen per maand ook maar laten kletsen en ook niet reageren op soms onredelijke prikkelbaarheid, en dat is het allerbeste in dit soort gevallen. Kortom, het is zo weer over. Prettige vakantie gewenst.