Hoe kan je iemand helpen die in een negatief spiraal zit na borstkanker en chemo?

Psychisch ingeklapt en ziet alles zo negatief dat er 2 weken opname is geweest. Lotgenoten geprobeerd maar daardoor ook juist weer in de war geraakt omdat dat zo heftig is. Iemand nog suggesties of tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Mindfulness-oefeningen helpen om wat rustiger te worden en meer in het moment te leven. Helpt zeker ook bij negativiteit als gevolg van ziek zijn.

Zie link voor gratis audiobestanden en probeer iedere dag even te oefenen.

Laat zaken als politiek, nieuws even weg uit je leven. Je kiest deze periode voor jezelf en doet waar jij energie van krijgt. Of dat nu lezen, zwemmen, wandelen of contact met vrienden is. Niets moet; alles mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

het is ook niet niks.
je komt in een medische achtbaan terecht: onderzoek op onderzoek op onderzoek, operatie, bestralingen, chemo.
je bent een klein jaar de regie over je leven volkomen kwijt.
nu loopt de behandeling ten einde, en dan kan je heel bang en onzeker worden, hoe nu verder?

je kan helpen door haar haar verhaal te laten doen, interesse en betrokkenheid te tonen.
practische hulp kan ook fijn zijn, kom eens koken, of jas een stofzuiger door het huis: je kan nog zo lang te moe zijn om pap te zeggen.
bied afleiding; onderneem korte tripjes, of ga even samen over de markt.
veel succes, fijn dat je wil helpen!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, juist die kleine handreikingen zijn zo belangrijk.