Waarom stellen mensen uit?

Niet iedereen doet het. Er zijn van die geluksvogels die altijd op tijd beginnen en ruim voor de deadline hun werkje af hebben.
Vroeger toen ik jonger was, was ik zo'n geluksvogel. Nu sinds ongeveer mijn zestiende merk ik dat ik vaker geneigd ben om uit te stellen met als gevolg enorm stressen wanneer de deadline nadert.

Waarom stellen mensen uit? Graag ook een biologisch onderbouwd antwoord.

Aub geen meningen want dan gaan GV weer 'zeuren'

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is dat
biologisch onderbouwd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je weet toch wel wat biologisch onderbouwd is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
''Niet iedereen doet het. Er zijn van die geluksvogels die altijd op tijd beginnen en ruim voor de deadline hun werkje af hebben.'' Dat zijn geen geluksvogels hoor, maar doorzetters..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het gelukvogels. Dat is hoe ik er naar kijk, omdat ik altijd bij mezelf denk, als ik te laat aan iets begin, was ik nou maar gewoon zo verstandig geweest om te bedenken dat ik weer het zelfde gezeik krijg als ik uitstel, dan was ik nu bv al klaar geweest.
Als ik dan kijk naar mensen die altijd vroeg van te voren beginnen, denk ik altijd: wat een discipline, was ik maar zo'n geluksvogel (gezegend met die discipline)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, je bent dan wel gezegend met die discipline, maar discipline kun je leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zeker, maar geluk is ook niet iets waar je mee geboren wordt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof van wel ;)

Antwoorden (6)

biologisch onderbouwen ..
het is volgens mij een mentale kwestie.
dat je er geen zin in hebt, het moeilijk vind, andere zaken prioriteit geeft, ongestructureerd e werk gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles wat je doet heeft een biologische reden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vertel, leg eens uit svp...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We zijn biologische wezens.
mensen gaan eerder voor instant beloningen dan voor beloning op de lange termijn.
als je iets uitstelt, word je daar meteen voor beloond met tijd die je in kan vullen zoals je zelf wilt.
het gevoel van "zo, dat is af" is ook heel fijn, maar daar moet je eerst actie voor ondernemen, dus die beloning laat langer op zich wachten.
12 jaar geleden
Of je dingen graag of vaak uitstelt of niet, hangt van veel dingen af. Het heeft ook met je karakter te maken. Iedereen reageert heel sterk op directe beloning. Dingen die je meteen belonen doe je als vanzelf vaker. Uitstellen heeft daar alles mee te maken. Je beloont jezelf direct door de leuke dingen die je voor het uitstellen terugkrijgt: Plezier tijdens het TV-kijken, gamen, computeren, lekker kletsen, iets lekkers eten.

Wat je uitstelt zijn altijd dingen die je niet zo leuk vindt. Bijvoorbeeld een werkstuk maken. De beloning voor dát werk komt pas veel later, in de vorm van een cijfer of een diploma. Geen wonder dus, dat veel mensen vervelende dingen wel eens uitstellen.

Er zijn twee groepen uitstellers:

1. Bewust uitstellen:
Veel mensen houden van de kick van het risico. In het Engels noemen ze dit ook wel thrillseeking. Hoe jonger je bent, hoe sterker je dat gevoel hebt. In de puberteit is het vaak sterk aanwezig: je wilt de grenzen van jezelf ontdekken.

2. De onvrijwillige uitstellers:
Er zijn echter mensen die alles graag op tijd zouden willen doen. Ze stellen eigenlijk niet bewust iets uit, het overkomt ze omdat ze moeite hebben met het organiseren. Soms moeten ze iets even laten liggen omdat ze andere dingen anders niet op tijd af krijgen. Telkens weer als ze vol goede wil aan de slag zijn, komen ze toch weer niet uit met de tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een combinatie van beide.. Ik ben een evenwichtig persoon :D
Oh, wacht, morgen 3 toetsen, oeps..
In het laatste nummer van het tijdschrift Psyche & Brein krijgen we het antwoord.
De Amerikaanse publiciste Trisha Gura doet daarin verslag van een literatuuronderzoek naar talmen, ofwel het voor je uitschuiven van opdrachten.
“Talmen zouden we doen omdat we geen projecten hebben die belangrijke doelstellingen in ons leven weerspiegelen”, is de conclusie die ze trekt uit haar studie.

Twintig tot dertig procent van alle volwassen, zouden aan talmen – in medisch jargon procrastineren genaamd – lijden. De afkeer die een taak ons inboezemt, zou één van de voornaamste prikkels voor getalm zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoewel er aanwijzingen zijn dat problematisch uitstelgedrag voor een deel is aangeboren en vooral samenhangt met de lastig te corrigeren karaktereingenschap slordigheid, menen de meeste deskundigen dat ongezond uitstelgedrag niet voortkomt uit luiheid of een gebrek aan motivatie en organisatietalent, maar uit diverse angsten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een psychische kwestie. Toevallig heb ik daar een tijdje terug nog iets over gehoord op de radio. De mens is lui van nature en wil graag die dingen doen waarvoor hij/zij beloond wordt. Die beloning krijg je als je iets simpels doet direct, maar als het ingewikkeld is duurt het langer dus blijft de beloning langer uit.

Verder is het dikwijls ook best wel moeilijk om alles te doen wat er gedaan moet worden op tijd klaar te krijgen omdat we het tegenwoordig veel te druk hebben met allerlei zaken. Je kunt ze onmogelijk allemaal tegelijk doen en dan moet je dus prioriteiten gaan stellen. Zodoende blijft er altijd wel iets liggen en soms denk je ook dat kan nog wel even wachten want dat heb ik zo gedaan en vervolgens valt het toch tegen (en gaat er iets stuk of krijg je een andere tegenslag) en moet je je toch gaan haasten om het op tijd klaar te krijgen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus!
idd tijdsdruk/tijdsgeest.
Een biologisch onderbouwd antwoord vraag je.... de betekenis van biologisch is: volgens de natuur tot stand gekomen of geproduceerd, natuurlijk.
http://www.woorden.org/woord/biologisch

Het ligt in de natuur van de mens, om dingen die hij/zij moeilijk, vervelend, irritant, op dat moment nutteloos, uit te stellen. Als er geen directe beloning tegenover staat wordt het al snel niet interessant.
Mensen zijn natuurlijke wezens en moeten geprikkeld worden.
Daarnaast zijn veel mensen lui.

Nog 5 andere natuurlijke redenen voor uitstelgedrag:

• Soms is de reden dat wij nooit goed geleerd hebben om onszelf taken op te leggen. Wij verwachten dan altijd van anderen dat zij aangeven wanneer wij iets moeten doen. Wanneer wij dat tegen ons zelf moeten zeggen lukt het niet.
• Het kan ook zijn dat het uitstellen van taken een vorm van protest is. Je wilt iets niet doen omdat je het van iemand anders opgelegd krijgt en door het steeds maar weer uit te stellen ben je aan het protesteren tegen het feit dat iemand jou vertelt wat je moet doen.
• Sommige mensen stellen dingen die zij moeten doen uit omdat ze bang zijn om te falen in die taak. Het lijkt dan beter om het helemaal maar niet te doen dan om de kans te lopen dat je het niet goed doet.
• Misschien stel jij wel dingen uit omdat je juist bang bent voor het succes wat je daarmee zult hebben. Dat klinkt waarschijnlijk wat ver gezocht, maar soms zijn mensen bang dat wanneer je ze iets doen ze er zo de smaak van te pakken zullen krijgen dat ze niet meer kunnen stoppen. En daarom beginnen ze er maar geeneens aan.
• Anderen stellen dingen uit omdat ze geen beslissing durven te nemen over iets. Door het voor je uit te schuiven stel je het moment van beslissen ook steeds weer uit en ben je veilig. Je hebt nog niet gekozen.

http://www.xead.nl/waarom-stel-je-steeds-dingen-uit