Is obsessie een ziekte?

Er zijn mensen die zowat hun hele leven lang geobsedeerd zijn met artiesten, zo erg dat dat het enige is waar ze aan denken en dat hun huis helemaal onder de posters etc zitten.

Deze mensen gaan naar elk concert of kopen elke klein onbenullig dingetje waar de naam van de artiest op staat.
Zelf heb ik er niks mee en komt vreemd bij me over, waarom zou je je leven leiden voor iemand die je niet persoonlijk kent, en die jou waarschijnlijk ook vreemd/een stalker zal vinden? (denk ik tenminste)

Zijn dit soort obsessies te beschouwen als een ziekte?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
3.7K

Het beste antwoord

Een obsessie kan je zien als een soort dwangstoornis.
Kan wel degelijk ziekelijk zijn indien het echt alles bepaalt in het leven . Als je ertoe gedwongen wordt om met niets anders bezig te zijn dan alleen met jouw obsessie.
Gelukkig is het bij de meesten een korte periode dat zij helemaal vol van hun idool zijn. Dat zijn dan echte fans!
Mensen moeten nu eenmaal iemand hebben om zich aan te spiegelen en vooral pubers die zichzelf nog moeten ontdekken gaan mee met de rest in de meeste gevallen. Lekker met z'n allen uit je dak gaan vanwege iets rond die aanbeden figuur. Zo'n adoratie voor een idool kan kort en hevig zijn of een leven lang gewoon goed blijven vinden, zelfs na de dood van zo'n idool. Dt zijn gewoon trouwe fans die altijd fan zullen blijven, maar waarbij het geen obsessie meer is of ooit geweest is.
Obsessief gedrag is echter een stoornis in de hersenen geworden. Daarbij moet zo iemand echt vaak psychische hulp krijgen om er weer vanaf te kunnen raken.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zolang het fan-zijn van een bepaalde artiest je niet belemmert in je normale functioneren, denk ik niet dat het een ziekte is, hoeveel concerten je ook bezoekt en hoe vol je huis ook staat met spulletjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het inderdaad zien als een ziekte .
Heb iemand gekend die helemaal verliefd was op een filmster.
Deze persoon was er zogenaamd in zijn fantasie met getrouwd en had kinderen etc etc.
Het kan heel ver gaan van naamsverandering tot medicijnen die deze filmster zou gebruiken en stalken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zelfs foto`s aan de muur met collages van de desbetreffende met kinderen natuurlijk gefingeerd.
12 jaar geleden
Mensen met autisme / asperger hebben vaak hele fanatieke hobby's die meer op obsessies lijken.

Bij mannen gaat het dan vaak om computers, ruimtevaart, treinschema's, een bepaald geschiedkundig onderwerp zoals de tweede wereldoorlog. Bij vrouwen met autisme is het vaak een artiest waar ze een enorme 'fiep' voor hebben. Het is onderdeel van de stoornis, ze kunnen er niks aan doen, het geeft ze rust in hun hoofd.

Zo lang ze de artiest er niet mee lastig vallen is het allemaal vrij onschuldig, al wordt de omgeving er wel eens knettergek van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij veel afwijkende gedragingen, wordt het pas een stoornis als aan de eisen van de DSM-IV voldoet. 1 van de eisen is vaak: het belemmeren van het dagelijks functioneren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak is dit voor diegene ook 'veilig', omdat het idool zo onbereikbaar is. Van afwijzing kan ook geen sprake zijn dan, dus is het 'veilig' om een idool (ipv partner?) te hebben, met alle 'symbooltjes', foto s , posters dekbedden noem maar op.
hechtingsproblematiek kan dus een issue zijn, (onbewust)