Is er een ziekte waar je chagrijnig bent, mensen slaat en mensen uitscheld en heel raar doet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.8K

Het beste antwoord

Borderline, schizofrenie, ODD, puberteit, aanstelleritis............ volgens mij doet het er niet toe hoe het heet; niet in deze [goeievraag] setting. Er is te weinig informatie om 1 antwoord te geven/1 richting in te sturen.

Ik geloof dat al het gedrag een functie heeft. Niets is nutteloos. Alles is communicatie. Als je ergens niks zit te doen vraagt iemand je of er wat aan de hand is.
Ik ben er van overtuigd dat ieder mens ergens een bedoeling voor heeft, of een reden.

Iemand is 's avonds snel dwars en zit te klagen. Diegene kan dan bijvoorbeeld moe zijn - zonder het zelf door te hebben smacht hij/zij ernaar om naar huis te gaan. Of je bent 5 jaar oud en hebt net ontdekt wat een geweldige macht het woord 'Nee' je geeft.
Evengoed kan het zo zijn dat iemand gedrag vertoont waar geen alledaagse reden voor is, en wat werkelijk geen bedoeling heeft.

In situaties waarin een persoon het daarmee zichzelf en/of anderen te lastig maakt ga je verder kijken: je wilt dat het gedrag verandert. Lukt dat niet op eigen houtje, dan heb je daarvoor specialisten nodig. In sommige gevallen kun je iemand dan nieuw gedrag aanleren in een therapie, in andere gevallen wil je iemand helpen om dat te doen door middel van medicijnen.

Ik denk dat je rustig aan een persoon kunt vertellen wat je waarneemt, en vervolgens vertellen wat dat met je doet. Dan krijg je misschien antwoorden. (Ik zie dat je hem/haar uitscheld, ik voel me daar niet bij op mijn gemak en denk dat ik me beter zou voelen als ik zou weten wat de reden is dat je dat doet)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

ODD, bij deze stoornis ben je heel snel aggressief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk niet dat het een ziekte is, maar dat je juist in de puberteit zit, hoe oud ben je eigenlijk? als je in de puberteit zit, zoals mij, kan het bijv. zijn dat je je altijd ergert aan je ouders en nergens zin in hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry hoor, zo kan je wel bij elke vraag zo antwoorden van dat het niet over zichzelf hoeft te gaan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry hoor, zo kan je wel bij elke vraag zo antwoorden dat het WEL over zichzelf hoeft te gaan... De vraagsteller zegt het er niet bij, of het al dan niet over hemzelf gaat. Je kunt daar dus ook niet vanuit gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voortaan gaan we bij iedere vraag vragen, gaat het over jezelf of over een ander, en stel dat het over een ander gaat, hoe oud is diegene en heeft diegene ... en is diegene .... Waar gaat dit over?? Bigtimerush wil helpen en vraagt dus hoe oud diegene is... Dan kan vraagsteller zeggen dat diegene zo en zo oud is en desnoods dat het niet over hemzelf gaat.
Of misschien een tip voor goeievraag, om meteen knop erbij te zetten, gaat dit over jezelf of over een ander... -) HELP!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hartelijk dank henneke, eens iemand die mij begrijpt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ty marieanne!
schizofrenie, en dan meer bepaald wanneer de schizofrene persoon in een psychose verkeert.
12 jaar geleden
Licht eraan. Ben je tussen de 11 en de 17? Dan is het niet zo zeer een ziekte. Dan kan het gewoon Puberteit zijn.
Maar je kan bijvoorbeeld ook een agressie stoornis hebben. Daar kan je zelf niks aan doen. Dat is er gewoon.

Als je echt zomaar uit het niets scheld zou je misschien het Syndroom van Gilles de la Tourette kunnen hebben(ZoSpreekJeHetUit: Zju de la tureh). Maar dat is als je uit het niets zomaar woorden zoals 'Kut' en 'Godver' zegt. En dat dan heel erg vaak. Dus de kans dat je dat hebt is klein. (Srry Mods voor die 2 woorden)'

Ik denk zelf dat het Puberteit is. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom duimpje naar beneden ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Is niet van mij, maar gilles de la tourette is niet per se vanuit het niets schelden, dat komt juist heel weinig voor. Het is meer het hebben van tics en dwangmatig kuchen, snuiven, met de ogen knipperen etc. En... 1 op de 100 mensen heeft het zonder dat door te hebben, dus zo klein is die kans nou ook weer niet :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van Tourette wordt je ook niet agressief of chagrijnig. En de gemeldde uitspraak klopt ook van geen kant. Het is meer "zjiel de la toeret"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht ook aan Gilles de la Tourette,ik ken een jongen die dit heeft en dit lijkt er best op.Ook kwaad zijn en heel agressief reageren is bij hem sprake van.
Alleen dat van
die uitspraak slaat echt nergens op,zoals hierboven ook wordt gezegd.
Het hangt van de mate af.
Het kan ook gewoon aanstelleritus zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Het kan Borderline zijn.
Borderline persoonlijkheidsstoornissen bestaan in heel veel verschillende vormen en gradaties. De ziekte komt meestal tot uiting tussen het zeventiende en vijfentwintigste jaar.

Borderline kenmerkt zich o.a. in snelle stemmingsveranderingen. Iemand met borderline kan overgevoelig reageren op gebeurtenissen en uitspraken. Een ogenschijnlijk onschuldige opmerking kan tot een woede-uitbarsting leiden.

Lees verder in de bron:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+van mij..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt dubossies :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken mij hier als Borderliner wel in.
Mijn stemming kan echt van het 1 op het andere moment omslaan.
Moeilijk voor de mensen om mij heen en voor mij heel lastig om mee te leven.
Maar schelden en agressief worden( slaan) waar vraagsteller het over heeft herken ik mijzelf niet in.
Wel woedeuitbarstingen helaas..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom staat er in mijn antwoord dat Borderline persoonlijkheidsstoornissen in veel verschillende vormen en gradaties kunnen bestaan, Laurena. Gelukkig blijft het bij jou bij woede uitbarstingen, alhoewel dat voor jou en je omgeving ook niet makkelijk zal zijn.
Als je diabeet bent en je bloedsuiker kent een fikse daling, kan je idd erg agressief en sjagrijnig worden, althans verbaal.
Maar dat zijn wel uitzonderingen,dat het gebeurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,dat is echt zo.
Ik kende iemand met Diabetes en als die een hypo(of hyper) had werd ze echt agressief.
Werd gwn een ander persoon,dan wilde je niet in de buurt zijn.Al kan iemand daar dan niets aan doen natuurlijk.
Er kwam dan ook vaak ruzie.
+!(dit antwoord verdiend meer plussen!!^^)
Als je de ziekte van Pfeiffer hebt ben je heel vaak chagrijnig en kribbig omdat mensen met Pfeiffer vaker moe zijn (en niet zo'n klein beetje ook), waardoor je dus ook sneller opvliegender en chagrijniger bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou kunnen dat er zo'n ziekte is, maar zonder specifieke ziekte is het mogelijk boos te zijn (chagrijnig, slaan, schelden). Als een mechanisme waarbij (oude) boosheid naar buiten probeert te komen.

Als iemand niet in staat is bijvoorbeeld grenzen te stellen gaan anderen over die grenzen heen en ontstaat een druk, boosheid. Die druk wil er gewoon uit, maar komt dan helaas meestal bij de verkeerde terecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar er wordt gevraagd naar een ziekte die dit kan veroorzaken, niet naar een mogelijke oorzaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, ik geef aan dat de verschijnselen wellicht veroorzaakt worden door onderdrukte boosheid. Een heleboel ziekten geven dit soort gevoelens, stress, irritie, machteloosheid, dus kunnen dit gedrag bevorderen. Maar je kunt dan niet echt zeggen dat die ziekten dit gedrag veroorzaken. Omgekeerd kan wel, ziek worden van ingehouden boosheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat ik dan niet begrijp: die 2 duimen naar beneden.
flyingcrow
12 jaar geleden
ach die minnaars.....
Mensen die dement gedrag vertonen kunnen in sommige gevallen deze momenten hebben.
De ene keer zijn ze lief en de andere agressief en onaardig waardoor ze je uitschelden en met dingen gaan gooien b.v.
Rare gewoontes komen hier ook bij voor.
Maar dat is niet bij ieder dementie geval.
12 jaar geleden
nee, van een ziekte is dit geen kenmerk.
het kan een gevolg zijn van een ziekte, stoornis, aandoening etc.

het is ook mogelijk om zonder het bovengenoemde narrig, en agressief te zijn (zowel fysiek als verbaal)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen slaan, uitschelden en raar doen is gedrag dat vele oorzaken kan hebben. Het kan een uiting zijn van een persoonlijkheidsstoornis maar ook het gevolg van niet om kunnen gaan met emoties of verwerken van vervelende ervaringen. Therapie zoals psychotherapie kan helpen om in situaties ander gedrag te kiezen, ook als je sacherijnig bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Heel raar doen" is wel erg subjectief. Als ik in een restaurant mijn teennagels ga vijlen zullen mensen vreemd opkijken. Raar is dus geheel afhankelijk van de context. Ook is het raar als een volwassene voor op een grasveld doet alsof hij een auto bestuurt. You get the point.
Je beschrijving klinkt nog het meest als overspannenheid: je bent dan vaak sjagrijnig, kunt NIKS hebben (het kleinste ongemak lijkt heel groot) en je bent geneigd agressiever te reageren (wat zich kan uiten in schelden of zelfs slaan.