Hoe ga je het beste om met tegenslag na tegenslag.. ? Alsof alle rampspoed die een mens kan overkomen alleen maar op jouw bordje terecht komt?

Al positief blijven denken en vertrouwen blijven houden eigenlijk niet meer op te brengen is?

Toegevoegd na 38 minuten:
Huisarts, psycholoog, psychotherapeut, praatgroep.. ik heb alles al gehad...alles helpt even..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
4.3K

Het beste antwoord

Hee andersom!
Ik kan je wel vertellen hoe het denk ik niet moet en dat is door je terug te gaan trekken en te gaan denken dat het allemaal je eigen schuld is. Het is niet makkelijk om gewoon te accepteren dat het niet lekker loopt maar ik weet nu dat dit wel het beste werkt. Je hoeft je niet te verontschuldigen en je bent ook niet mislukt als je fouten gemaakt hebt of gewoonweg pech hebt op je pad of is het hulp?

Wat ik ging doen is alles analyseren en mezelf de put in praten. Doe dit a.u.b. niet maar voel wat alles met je doet en verander dat wat je kan veranderen en laat de rest los. Geef jezelf rust zou ik willen zeggen ( niet piekeren) Het is ook niet verkeerd om hier hulp voor te vragen als je dit nodig hebt maar weet dat je zelf verantwoordelijk bent voor jouw leven. Jezelf vergelijken met andere mensen is ook niet zo handig want je ziet alleen wat mensen willen dat je ziet. Als je toch wilt vergelijken kijk dan naar de mensen die het slechter hebben en zie hoe gezegend je toch nog bent

Ik voelde me en voel me nog steeds minderwaardig en worstel met het leven. Waarom leven als je niet gewenst bent? Deze gedachte speelt bij mij een grote rol ( illusie) Ik weet echter ook nu wel dat er wel mensen zijn die van me houden en als ik mezelf kan laten zien zoals ik ben zullen er mensen zijn die me kunnen zien zoals ik ben. Oprechte vriendschappen kunnen dan ontstaan. Ik hield me groot en dacht dat ik alles alleen moest oplossen en hierdoor sta ik nu grotendeels alleen (oorzaak-gevolg) Eigenlijk best wel zonde en ik ben nu al 30 (waarschuwing :)

laat jezelf zien zoals je bent. Er zijn zoveel mensen die ellende hebben meegemaakt, kijk maar op internet. Je bent niet de enige!

Word een STEUN voor JEZELF want er zijn genoeg mensen die zich niet in kunnen of willen leven in het leed van een ander en die meteen gaan oordelen. Voordat je het in de gaten hebt ben je jezelf dan aan het afkraken. Je hebt geen medelijden nodig maar medeleven en vaak zal dit uit jezelf aan jezelf gegeven moeten worden

Positieve momenten in een schriftje schrijven en teruglezen als je je heel slecht voelt is ook soms een goed idee

Ik wens je een leerzame tijd toe vol met liefde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Misschien helpt het om 'met de dag' te leven en niet te ver vooruit te kijken. Vooruit kijken geeft je misschien het gevoel dat het te veel is allemaal. Als je per dag leeft, kun je aan het einde van de dag beoordelen hoe die dag is geweest. Misschien is die dag dan wel meegevallen. Stukje bij beetje leven dus. Ik geloof dat Boeddhisten het leven ook op deze manier benaderen. Ik wens je heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dat lijkt me goede raad, +
Ik heb dit zelf ook, maar de zonnige kant van het leven blijven zien en genieten van alles wat wel goed gaat, je niet bezig houden met je tegenslagen, beseffen dat er altijd mensen zijn die het nog beroerder hebben dan jij, sleept je er wel doorheen, als je overal een positieve draai aan geeft valt het allemaal wel mee.
Kun je dit niet zelf, zoek dan professionele hulp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er natuurlijk heel erg aan wat er precies allemaal gebeurd is. Wij kunnen hier alleen wel heel erg algemene tips geven waar je echt niets aan hebt. Zoals de positieve dingen opzoeken en daaraan denken, maar als jij in je hoofd alleen maar aan de negatieve dingen kan denken (wat echt niet raar is, aangezien je ze ook moet verwerken) dan heb je dus niets aan die tip.

Ik zou zeggen, ga eens praten met professionele hulp (huisarts/psycholoog).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te beginnen krijgt iedereen vanalles op z'n bordje in het leven...de 1 van weer misschien dan de ander, maar dat is zeer relatief èn subjectief.
Wat mij opvalt is, dat tegenslagen vaak tegelijk komen en soms overspoelt dat.
Wat ik een beetje proef uit jouw vraag is: "waarom moet MIJ dit allemaal overkomen".... misschien zit ik verkeer hier hoor. Maar het overkomt zeer veel mensen, daar ben je echt niet allen in.
Probeer te blijven relativeren, maar blijf wel bij jezelf. Ik bedoel daarmee: ga je voelen niet uit de weg: uit je emoties.
Hulp vragen is misschien moeilijk, maar zou ik wel op tijd doen. Een goed gesprek met iemand die je vertrouwt kan wonderen doen.
Een andere mogelijkheid is bijvoorbeeld een cursus mindfulness te gaan doen (wel bij iemand die terzake kundig is!) of contact opnemen met je huisarts voor deskundige (professionele) hulp.
Info over mindfulness:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen: tel ook je zegeningen.

Ik ben in het leven ook meerdere keren danig op de proef gesteld (en nog steeds). Voor mij helpt het om keer op keer vast te stellen wat allemaal wel de moeite waard in het leven is.
Je gezondheid, het feit dat je ouders nog leven, die ene goed vriend met wie je kunt praten, het dak boven je hoofd. De positieve dingen, daar gaat het om. We hebben te veel de neiging om al het slechte de hoofdrol de laten spelen. De kunst is om het om te draaien.

Veel levenswijsheid gewenst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat op mijn zelf houden sommig mensen hebben deze ik noem maar ervaringen ook wel juist ,een geluk !!!!
Het klinkt misschien rare maar geloof haal uit wat tegen zit het goede uit er groei er door .
Dit heb ik ook gedaan en die dingen die uit geleert heb geeft weer door aan andere.
Ik je de link van mijn hyves en blog hier van wie ben ik kijk gerust rond als je zelf hyves heb.
Dan zal merken dat ook uit rare mooie dingen komen.
Zie alles als mooi levens les van leven .

Heel veel geluk en wijsheid en sterkte met leven wat nog op je pad komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms hebben de rampspoed een relatie met elkaar als een sneeuwballen effect. En zie je eigenlijk alleen maar alle rampspoed, terwijl die eerst de echte boosdoener is geweest die alleen maar de andere heeft geprikkeld.

Dus bijvoorbeeld, ontslag, burnout, depressie, enz.
Daarbij ligt de eerste prikkel bij het ontslag. De andere zijn gevolg op gevolg. En vaak is het ontslag niet eens het eerste, maar ligt de oorsprong al veel verder terug in het verleden.

Soms helpt het als je helemaal terug gaat naar het absolute begin. Dat je je eigen verleden vanaf je kindtijd opnieuw gaat bekijken, maar dan met andere ogen. Vaak vind je daarin een kern en ook een oorzaak op alles wat je in je latere leven hebt meegemaakt.
Kan je het ook beter begrijpen (onbegrip is vaak enorm groot), en kan je het misschien ook beter accepteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan je vorige vraag te zien, heb je het inderdaad niet gemakkelijk in het leven. En daar bovenop is het soms zo, dat echt àlles tegelijk kan tegenslagen. Geloof me, je bent niet alleen. Verschillende mensen die ik ken stapelen ook de ene tegenslag na de andere op. Toch merk ik dat ieder voor zich toch een manier vind om daarmee om te gaan en sterk te blijven.

De ene slaat een babbeltje met een buur om zijn hart te luchten en kan zo weer even verder. Anderen vinden afleiding door af en toe eens te gaan wandelen of fietsen om zo hun hoofd leeg te maken. Weer anderen lezen een boek, of kijken elke dag series op TV om de realiteit even de ontvluchten en om zo te kunnen ontspannen.

Je moet voor jezelf iets zoeken wat jou elke dag even tot rust kan brengen. Iets dat voor jou werkt om je gedachtenstroom tot stilstand te brengen. Probeer ook om niet steeds te denken aan het negatieve in je leven. Er zijn wellicht ook nog wel dingen waarvan je kan zeggen: "Gelukkig heb ik dat nog, of is die persoon er nog." Focus je daar elke dag op. Natuurlijk gaan de tegenslagen daar niet mee weg, maar het zal je kracht geven om er beter mee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je zazoe :)