wat kan ik op dit moment doen tegen mijn depressie?

Ik ben nu thuis en zit nu echt in een soort van aanval van depressie en suïcidale gedachtes. Want kan ik daar tegen doen?mijn vriendin is dit weekend bij me dus kan ook niet constant met iets bezig zijn maar even iets om me rustig te krijgen is handig want trek het niet..:( ik heb hulp en word volgende week waarschijnlijk opgenomen in een kliniek waar tot die tijd doe ik het zelf...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe heeft het ook zover kunnen komen, vraag ik mij dan af..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou heb nu anderhalf jaar anorexia en sinds Een half jaar een ernstige depressie. Komt door dat ik veel heb meegemaakt/meemaak en een depressie en een eetstoornis in combinatie is zo vreselijk moeilijk.:(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag je huisarts tijdelijk om seresta en stel een goed behandelplan op met een professioneel begeleider. Sterkte er mee.
Ritsuka
12 jaar geleden
sterkte meid, hou vol tot je hulp krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb Borderline en ook een eetstoornis(Anorexia)en ik ben ook depressief.
Ik ben nu min of meer gedwongen opgenomen en mag gelukkig het weekend naar huis.
Dus ik weet wat je doormaakt..:'(
Sterkte ermee..
flyingcrow
12 jaar geleden
Heel veel sterkte en beterschap!

Het beste antwoord

Het is weer licht! Ik hoop dat je de nacht door bent.

Wat betreft je gedachten is het misschien handig om te weten wat ze voor functie hebben. Dat maakt het wellicht ook iets gemakkelijker om ze (tijdelijk) van je af te zetten.

Suïcidale gedachten hebben vaak dezelfde functie als piekergedachten; het komt meestal voort uit een poging om problemen op te lossen. Piekeren over suïcide kan je moe en besluiteloos maken. Je komt nergens aan toe. Dat op zich is alweer iets om je zorgen over te maken, en zo kom je in een vicieuze cirkel van piekeren en piekeren over het piekeren. Daar kun je behoorlijk wanhopig van worden! Om de vicieuze cirkel te doorbreken helpt het vaak wel als je afleiding zoekt. Het is wat dat betreft goed dat je vriendin deze dagen in de buurt is.

Hieronder een lijstje van mogelijkheden van wat je allemaal zou kunnen doen. Niet allemaal even geschikt voor ‘s nachts misschien, maar er zitten zeker dingen tussen. Oefening baart kunst. Probeer bepaalde activiteiten uit en bekijk of het jou ook helpt!

Dingen om te doen:
wandelen, sporten, gamen, een kop thee zetten, bellen met vrienden of bekenden, mailen met bekenden, chatten, fora volschrijven, surfen (probeer StubleUpon eens), werken, gedichten schrijven, een kamer opruimen, naar de kapper gaan, vrienden opzoeken, in bad of douchen, in de tuin werken, fietsen, naar muziek luisteren, naar een dvd kijken (en alle extra’s), knutselen, tekenen, schilderen, een taart bakken, koken, opdrukken, en wat voor sommigen ook werkt: bidden.

Je hoeft hier geen plezier aan te beleven, en het hoeft ook geen enkel ander nut te hebben dan je bezig te houden. Hopelijk word je er moe genoeg van dat je kunt slapen, of blijf je wakker genoeg om je op de been te houden.

Gaat het écht niet, dan is er nog de crisisdienst. Die is 24 uur per dag bereikbaar voor mensen met ernstige, acute, psychische problemen. Niet dat crisisdiensten de uitkomst van de eeuw zijn, maar als je lijstje op is, dan is het te proberen.

Tenslotte: suïcide ís een uitweg. Maar vaak niet de enige, ook al kun je die andere uitwegen nu niet bij elkaar puzzelen. Je vindt ‘t het duidelijk waard om je door deze week te worstelen. Met elke dag en nacht wordt die week een beetje korter. Het maakt niet uit hoe je de week doorkomt, áls je hem maar doorkomt. Daarna krijg je hulp!

Héél veel succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Probeer leuke dingen te doen.
Kijk eens naar een lachfilm.
Concentreer op iets leuks.
Eeen tekenfilm zou ook een optie kunnen zijn.
Probeer te genieten ook al is het nu echt heel moeilijk voor jou.
Sterkte er mee.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag op goeievraag.nl stellen zou wel moeten helpen??
j5m probeert alleen te helpen..;) Niet alle mensne die hier zitten zijn afgestudeerde hulpverleners
als het voor je gevoel te erg wordt, kun je je het beste door je vriendin naar het ziekenhuis laten brengen, voor crisisopvang.

als het nog gaat, is vroeg naar bed gaan waarschijnlijk de beste optie. hoe langer je opblijft hoe meer je gaat malen. wellicht heb je slaappillen in huis ( neem de juiste dosering). morgen ziet het leven er misschien al iets zonniger uit.
12 jaar geleden
Ga naar een site zoals YouTube en kijk naar iets waar je vrolijk van wordt bijv. Funniest home video's ofzo. Of vrolijke muziek om naar te luisteren. Mooi filmpjes van de prachtige natuur om ons heen.
alsjeblieft hou vol, het leven heeft echt nog zoveel moois voor je te bieden..
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat alcohol je wel wat rustiger kan krijgen, en het negatieve gedenk wat kan temperen. Stuur je vriendin er op uit om wat bier te halen bij de cafetaria. Niet excessief veel natuurlijk, dat je er morgen last van hebt, maar gewoon wat aangeschoten, zoals zoveel mensen zijn op een vrijdagavond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alcohol raad ik persoonlijk niet aan. Een vriendin die in een verdrietige bui was en alcohol dronk werd alleen maar meer verdrietig. Alhoewel ik ook mensen ken die zijn of haar problemen wegdrinkem.. dus tja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dit serieus??aan de alcohol voor depressie dan zou ik er ook nog eens een alcohol probleem bij krijgen dan heb ik 3 problemen..maar toch bedankt!!:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee natuurlijk niet.
Alcohol versterkt je stemming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dit bedoel ik echt serieus. Ik bedoel niet dat je alcoholist moet worden, maar gewoon voor nu even om wat tot rust te kunnen komen en straks lekker te kunnen slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@momopoyolo: Ik heb zelf ook te maken gehad met depressiviteit, en heb de ervaring dat door een paar biertjes te drinken, 's avonds het hele negatieve denken, doorbroken werd en plaats maakte voor melancholie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slecht advies, juist als je in een depressieve stemming bent moet je niet gaan drinken.
Op die manier ga je alcohol als de 'oplossing' zien, want het klopt, het kan helpen.
Er zit een heel groot gevaar aan, namelijk dat men elke keer naar de fles gaat grijpen als men in zo'n bui is.
Je drinkt het nare gevoel weg, dat dit geen goede oplossing is kan iedereen wel bedenken Verder kan de uitwerking van alcohol ook een tegenover gesteld effect hebben, namelijk dat je nog verder in die put zakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toerist heeft duidelijk een KLEINE hoeveelheid aan, en geeft zelf aan ook in depressiviteit te hebben gezeten.
Ik ben het met Toerist eens. Ook ik heb dit ervaren. IN KLEINE HOEVEELHEDEN ja..ik kwam goed tot rust. Dit is per persoon verschillende, dus val Toerist niet zo aan zeg..
Wat voor mij werkt is een dutje doen, of vroeg naar bed gaan. Of ff lekker in bed liggen met muziek op.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga je zelf leeg sporten, ga een eind wandelen, rennen fietsen wat dan ook.
Ga zo ver mogelijk. Totdat je lichaam niet meer kan...En dan nog een stukje verder. Dat helpt heel goed om je gedachtes te verzetten en je kan het samen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aja die had ze er niet bijgezet in eerste instantie..
Aan de andere kant misschien werkt het wel. Dan wint het lichaam ipv de geest een keertje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eetstoornis kan ook BED zijn, overeten. En dan is bewegen wel goed om te voelen dat je wel door kan zetten wat betreft gezond doen..
;)
Uithuilen!

Er zit kennelijk zoveel verdriet in je dat je het niet meer kunt behappen. Accepteer dat je veel verdriet hebt en laat dat eruit komen door te huilen. Het is allemaal niet niks wat jij hebt meegemaakt. Al die pijn en verdriet wil er gewoon eens een keer uit. Het wil loskomen en het wil vrij zijn. Laat het los en ga eens flink huilen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1!
klinkt simpel,maar je hebt helemaal gelijk.
Ik heb onlangs na een hele tijd weer gehuild..:'(
Ik kon het niet meer, voelde niks meer,alles was(en is nog meestal)grauw.
De aanleiding was dat mijn moeder helemaal overstuur begon te huilen.Ze zei dat het voor haar voelt alsof ze als moeder faalt.Dat ze mij,haar kind,niet kan helpen en hoeveel pijn dat doet.Toen moest ik ook huilen en het was net alsof er heel veel pijn en ellende meekwam.
Ik was erna gewoon uitgeput maar voelde me wel beter.
Alsof ik gelijk beter adem kon halen.
Snap je wat ik bedoel?
.
lees boeken zoals "de kracht van positief denken",
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer niet te ver vooruit te denken. Dus niet ik moet de komende dagen nog door zien te komen, hou het bij deze dag en verdeel die desnoods in stukjes.

Is er nog iets waar je voor jezelf hoop uitput? Waar je energie van krijgt? Probeer daar dan aan te denken. En probeer de rest van de tijd om te krijgen door zoveel mogelijk afleiding te zoeken.
(televisie, radio, lezen, handwerken, kleuren, iemand spreken etc)
Misschien kun je samen met je vriendin iets gaan doen. Ook al heb je er misschien helemaal geen zin in, kan het achteraf gezien toch helpen om die spiraal even te doorbreken.

En heb je behoefte aan een gesprek waarin je echt mag zeggen hoe het met je gaat: bij Sensoor zitten goed opgeleide vrijwilligers die 24/7 bereikbaar zijn voor een gesprek. Hun algemene telefoonnummer is 0900-0767
maar ze hebben ook regionale nummers die geen extra telefoonkosten met zich meebrengen. Die nummers kun je op hun site vinden. Je kunt overigens anoniem blijven, je hoeft niet te zeggen wie je bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ervaring is dat de concentratie volledig zoek is, dus een film of boek heeft geen nut, lange wandelingen heb je de energie niet voor en slapen lukt niet. Ik ging spelletjes zitten doen op de computer; patience, mahjong, bubbles. Echt stompzinnige spelletjes maar het leidt wel even af. Heel veel sterkte en ik wens je heel veel succes volgende week met je opname.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige wat mij destijds altijd hielp was mij bedenken: het gaat voorbij, ik wéét dat het voorbij gaat want dat heb ik al eerder gehad.
Probéér even naar buiten te gaan en een stukje te wandelen als je kan. Uit ervaring weet ik dat bewegen echt goed is.
Je zit als het ware nu vast in je depressie en door lichamelijk te bewegen, op een rustige manier als bijvoorbeeld wandelen, kan je psyche ook meer in beweging komen en zit het wat minder vast.
Heel veel sterkte.
Kristal
12 jaar geleden
toegeven aan en rust en ,
je niet beter voorgaan doen to je vriendin .
laat je maar een beetje verzorgen als het kan .
meer kan je eigenlijk niet doen nu .

hopelijk wordt je idd opgenomen ik wens dat je goede en juiste zorg krijgt .
Richt je op die opname !! hou het vol ook als het deze week niet doorgaat .
Beterschap en sterkte marije !