Bestaat er ook ouderdomsbijziendheid?

Bij het ouder worden gaat het lezen vaak minder goed doordat de oogspieren en of lensflexibiliteit achteruit gaat. Wat betreft het laatste zou je ook verwachten dat ouderdoms bijziendheid bestaat waarbij het in de verte kijken steeds moeilijker gaat. Toch lees je daar veel minder over. Hoe komt dat?

een jaar geleden
in: Optiek
1.3K
TurfGraver
een jaar geleden
Ouderdom kan problemen geven met bij en verziend.
https://oogfonds.nl/oogklacht/bijziend/bijziend-en-verziend/
TurfGraver
een jaar geleden
Multifocaal komt hierom vaak bij ouderen voor. ;)
LeonardN
een jaar geleden
Verziendheid(hypermetropia) en ouderdomsverziendheid(presbyopie) zijn twee verschillende dingen. Ouderdomsverziendheid is in die zin niet verziendheid, die bij ouderen voorkomt. https://nl.wikipedia.org/wiki/Ouderdomsverziendheid
Ouderdomsverziendheid of presbyopie mag niet verward worden met verziendheid of hypermetropie. Een verziend oog moet accommoderen om op afstand scherp te zien. Als dit voortdurend accommoderen niet meer kan worden volgehouden, of klachten veroorzaakt, is een (positieve) correctie noodzakelijk.

Antwoorden (1)

Nee, dat bestaat niet.
Bij het in de verte kijken wordt de ooglens niet aangespannen om te vervormen. Ouderdom en niet meer goed boller getrokken kunnen worden van de ooglens heeft zodoende wél invloed op het lezen en geen invloed op het scherp kunnen zien in de verte. Omdat ouderdomsbijziendheid een fraai klinkend woord is voor iets dat niet in de natuur voorkomt, is het logisch dat je daar weinig tot niets over leest.
Google weet echter buitengewoon goed de (doodlopende) weg op het internet en het woord kan dan ook (hier en) daar aangetroffen worden. Bijvoorbeeld met een uitleg die bij ouderdomsvérziendheid hoort! Zoals in https://plusmagazine.knack.be/plusmagazine-information-services/diagnose-presbyopie-alles-wat-je-moet-weten-over-ouderdomsbijziendheid/article-publishingpartner-780327.html .
.
Ik denk nu ineens aan scheurgras ...
Toegevoegd op 2 april 2023 15:49: tekst
een jaar geleden