Moet je perse je handen met zeep wassen met lenzen uitdoen?

Ik heb zachte lenzen.
Moet je perse je handen wassen met zeep als je je lenzen uit doet
of kan je ook een desinfecterende handgel gebruiken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Optiek
5.7K

Het beste antwoord

Het is beter om je handen te wassen, maar desinfecterende gel is beter dan niets.
Zoals amadea al zegt zijn zowel je ogen als de lenzen gevoelig voor verontreinigingen.

Door je handen te wassen verwijderd je een hoop vuil en oppervlakkig gelegen bacteriën van je handen. Daardoor voorkom je infecties in je ogen.
Met de desinfecterende gel verwijderd je ook een groot deel van alle oppervlakkig gelegen bacteriën, maar al het vuil blijft op je vingers zitten. Dat vuil komt vervolgens op je lenzen en kan zo ontstekingen (en eventueel ook infecties) in je oog geven. De kans op problemen is dan wel wat kleiner (in vergelijking met niét reinigen). Zorg er wel voor dat de desinfecterende gel goed verdampt is. Pas dan heeft het echt zijn werking gehad en de gel is erg bijtend in je ogen.

Desinfecterende gel is dus beter dan niets, maar zeker geen volwaardig alternatief voor gewoon wassen. Overigens kost juist gebruik van de gel ongeveer net zoveel tijd als wassen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je raakt je ogen aan, en de stukjes kunststof die je daarop draagt. Beide zijn gevoelig voor verontreinigingen. Als je er niet zorgvuldig mee omgaat kunnen je ogen gaan ontsteken, en dan kan je een tijd helemaal geen contactlenzen dragen.
Daarom is het echt nodig om je handen voordat je de lenzen gaat pakken met water een zeep te reinigen.
Amadea