Klopt het dat je ogen beschadigd raken als je niet om twee jaar een nieuwe bril neemt ?

bril ogen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Optiek
1.1K
Poet
9 jaar geleden
Ik heb nog nooit een bril gehad en ik zie toch nog steeds goed
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je in de groei bent kunnen je ogen in vrij korte tijd flink veranderen. Daarna totdat je in de 40 bent blijven je ogen vrijwel gelijk. Je kunt zelf tamelijk nauwkeurig bepalen hoe sterk je glazen moeten zijn. Dit doe je voor ieder oog afzonderlijk.
1) Bij negatieve lenzen meet je in meters zonder bril tot hoever je nog net scherp kunt zien. Deel -1 door deze afstand en je hebt het aantal dioptrieën dat je nodig hebt.
2) Bij positieve lenzen gebruik je een loup waarvan je de brandpuntsafstand bepaald hebt en die sterker is dan de lenzen die je nodig hebt. Je kijkt dan door deze loup en doet hetzelfde als bij 1).
Je krijgt dan weer een negatieve waarde en daar tel je het aantal dioptrieën van de loup bij op.
Als je bril vrij sterk asferisch is, werkt dit niet zo goed.
Ritsuka
9 jaar geleden
als je sterkte hetzelfde blijft, hoef je geen nieuwe bril

Antwoorden (2)

Nee, dat klopt niet. Dat zou alleen waar kunnen zijn als het om contactlenzen gaat. Door een bril kunnen ogen niet beschadigen. Het zou alleen kunnen dat je vermoeide ogen krijgt als jouw zicht achteruit gaat, en je sterkere glazen zou moeten hebben. Maar die kunnen evengoed in hetzelfde montuur komen als wat je al twee jaar draagt.
Amadea
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik zou me kunnen indenken dat je ook last krijgt van hoofdpijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sterkere glazen hoeft niet perse, als je dioptrie niet is veranderd maakt het niet uit hoe oud de glazen zijn, als de oude glazen slecht zijn geworden dan neem je nieuwe. Je zicht blijft, als je gezond en volwassen bent, redelijk stabiel dus je zult niet zo snel sterkere glazen moeten nemen.
Nee dat is niet zo.
Je ogen veranderen sowieso niet binnen een vastgestelde periode. Dit kan door bijv. medicijngebruik heel snel (krijg maar eens een chemokuur, dan vliegt het sterkteverschil van + naar - en weer terug) of ziekte ( bijv. diabetes), maar als je verder gezond bent kan je ook jaren dezelfde sterkte hebben.
Het is wel verstandig wanneer je een bril/lenzen draagt je ogen ieder jaar even op te laten meten, al naar gelang zal, als je een goede opticien hebt, deze adviseren of je huidige glazen nog voldoen dan wel om nieuwe te nemen, als je geen klachten hebt hoeft dit niet op stel en sprong.
Die 2 jaar is volgens mij gekoppeld aan het ziekenfonds, die vergoeden meestal maar 1x per 2 jaar een bril (gedeeltelijk)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+1, klopt. Kleine opmerking, het zienfonds bestaat niet meer, het zijn in beginsel allemaal (particuliere) verzekeringen inmiddels, maar viir de rest lijkt dit me een goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet ik wel, maar ik stam nog uit het ziekenfondstijdperk.