Ik zie de achtergrond dubbel wanneer ik naar mijn vinger kijk. Is dit normaal?

Hoi,

Ik keek net naar mijn vinger voor mijn gezicht, tot ik erachter kwam dat ik de achtergrond (bijv. de deur) dubbel zie. En wanneer ik naar de deur kijk, is mijn vinger weer dubbel. Is dit normaal??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
3.3K

Antwoorden (3)

lijkt mij niet helemaal normaal,oorzaken van dubbel zien:
Oorzaken van dubbelzien
Het hebben van scherp beeld is afhankelijk van een aantal visuele systemen welke naadloos samen moeten werken. Ook de hersenen moeten de informatie vanuit de ogen op de juiste manier verwerken en vertalen naar een beeld. Een verstoring aan de volgende visuele ondersteunende oogonderdelen kan dubbelzien veroorzaken:
het hoornvlies van het oog bundelt het inkomende licht;
de lens leidt het licht in het netvlies;
zenuwen sturen via neurotransmitters informatie van het oog naar de hersenen, waar de informatie wordt verwerkt;
spieren in het oog zorgen ervoor dat het oog kan bewegen.
Alle onderdelen kunnen problemen hebben, waardoor dubbelzien kan worden veroorzaakt.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie niet dubbel hoor wanneer ik gewoon kijk,behalve als ik mijn vinger oid ervoor houdt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt mij volledig normaal hoor. Je kijkt een beetje scheel.
Cryofiel
10 jaar geleden
Is inderdaad volkomen normaal. Sterker nog, het zou niet normaal zijn wanneer je in dat geval de achtergrond NIET dubbel zou zien.
Ja, dit is normaal.
Je focust je ogen op een punt, op +/- 0,5 meter vanaf jouw ogen. Op dat punt zie je één beeld. Vóór of achter dit focuspunt kunnen de beelden van beide ogen uit elkaar lopen. Precies hetzelfde gebeurt ook als je je ogen focust op een punt, op laten we zeggen, 5 meter vanaf je ogen. Dan zie je één beeld met beide ogen op 5 meter, en van wat dichterbij is zie je twee beelden.
10 jaar geleden
ik heb dat ook en het lijkt dan ook net of ik door me vingerkijk maar dat komt denkik omdat je er dan met je andere oog langs kijkt een paar vriendinen van mij hebben dit ook dus ik denk dat het normaalis