wat is een cilinder in brillenglazen?

Ik heb vandaag een bril gekregen, er werd gezegd dat ik sterkte -2 met een cilinder van 0,5 heb en aan mijn andere ook -0,5 met een cilinder van 1
maar wat houdt dit precies in?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
19K

Het beste antwoord

Een cylinderlens kun je vergelijken met een vergrotende leeslineaal: een strip doorzichtig plastic met een D vormige doorsnede. Een dergelijke lineaal vergroot de letters van een regel wel in verticale richting, maar breedte van letters wordt niet veranderd. Een dergelijke lineaal werkt als een glazen staaf waar je door de bolle omtrek heen kijkt.
Bij jouw brilleglas combineert men een sferische lens met een zwak cylindrische lens zodat er een vertekening ontstaat die in de ene richting het beeld wat uitrekt en haaks daarop het beeld wat indrukt.
Een vierkant dat je door de glazen bekijkt zal dan ook ruitvormig vertekenen.
Kijk maar eens door het glas met de "zwaarste" cylinder en draai het montuur 90 graden om het midden van dat glas, je zult het beeld diagonaal zien bewegen.
De cylinder in de glazen hebben behalve een sterkte ook een richting: het aantal graden dat de as van de cylinder afwijkt van de verticale richting.
Een cylinder is bedoeld om een vergelijkbare cylinderfout in jouw eigen ooglens te compenseren. Zelf heb ik ook een bril met een cylinder en ook nog een varilux leesgedeelte, ik probeer me maar niet voor te stellen hoe gecomliceerd het maken van dergelijke lenzen is.

Toegevoegd na 11 minuten:
De sterkte van -2 wil zeggen dat je met dat oog maar tot 1/2 m echt scherp ziet, de sterkte van 0,5 geeft een schepteafstand van 1/0,5 = 2 m.
De cylinder van 1 bij deze laatste maakt trouwens dat je dus in een richting eigenlijk sterkte -1 nodig hebt, en haaks daarop geen sterkte. (de 1 cylinder verdeelt zich als +&- 0,5 bovenop de 0,5 sferische sterkte)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het betekent dat jouw ogen last hebben van astigmatisme. Je hebt refractie afwijkingen, er zit een fout in het brekingssysteem van de lichtstralen die op je netvlies vallen. Daardoor worden de beelden die jij met blote ogen ziet niet goed geprojecteerd.
Bij astigmatisme lijkt het voorvlak van het hoornvlies niet op een ronde voetbal (dus bolvormig) maar op een rugbybal (ovaalvormig). Je ogen hebben daardoor een ongelijk brekend vermogen van het licht in de twee verschillende assen. Er zijn twee verschillende brandpunten en er ontstaat een onscherp beeld. In de volksmond wordt dan gezegd dat het oog een cilinder heeft. Door de cilinder worden de twee brekingsvlakken weer samengetrokken.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het niet goed veraf kunnen kijken wordt gecorrigeerd met een negatieve lens. Om dichtbij te kijken zul je jouw bril moeten afzetten of zelfs een positieve leesbril nemen.
Beide zijn goed te combineren met een multifocale of varilux bril. De cylinderafwijking zal alleen het astigmatisme van de ooglens corrigeren, die is zowel voor dichtbij als veraf hetzelfde.
Amadea
11 jaar geleden
Nou, ik vermoed niet dat xLovinyou toe zou zijn aan een leesbril... Nee, jij bent bijziend. Dat betekent dat je in de verte niet scherp kunt zien, maar dingen dichtbij juist heel goed ziet. Ik heb zelf één astigmatisch oog, en bij de controle merk ik dat doordat de zwarte punt waar ik naar moet kijken niet rond en scherp lijkt maar dubbel en wazigl.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begreep dat xLovingyou veraf én dichtbij niet scherp ziet, dan is een leesbril toch wel de aangewezen oplossing.