wordt een spoedbezoek aan oogarts volledig vergoed als je parttimer bent en die dag 5,5 uur had moeten werken?

ik moest onverwacht naar de oogarts i.v.m. hoge oogdruk en kreeg druppels ingespoten waardoor ik de hele dag wazig zag, daardoor kon ik mijn werk niet verrichten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die 5,5 uur... Is dat zo'n wereldschokkend bedrag dat je daar niet zonder kan?

Antwoorden (2)

Dat hangt er vanaf of je voor dit jaar je eigen risico al had opgesoupeerd.

Ik snap alleen het verband met het werk niet zo. Is je vraag nu ook of je werkgever je doorbetaald? Dat is hij niet verplicht bij een artsenbezoek. Alleen als je zo ziek was dat je niet had kunnen werken die dag, ook als je niet naar de arts had gehoeven, dan had je je ziek kunnen melden. Ik zou me voor kunnen stellen dat je dat voor echt spoedbezoek doet, maar ken de situatie natuurlijk niet. Voor een 'gewoon' artsenbezoek of specialistenbezoek hoeft de werkgever geen uren door te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In sommige CAO's zijn afspraken gemaakt over artsenbezoek. De wet zegt er echter niets over. Dus wanneer de CAO dit niet aangeeft, is een werkgever niet verplicht om de uren door te betalen. Wél is hij verplicht om de werknemer in gelegenheid te stellen om een arts te bezoeken, bijvoorbeeld door hem toe te staan een paar uur vrij te nemen. De werknemer is weer verplicht om waar mogelijk het bezoek aan behandelaars zo te plannen dat het zo min mogelijk het werk verstoort. In dit geval gaat het echter om een spoedbezoek, dus valt er weinig te plannen.
Gewoon ziekmelden; je kunt van tevoren toch niet weten wat de oogarts doet? Je gezondheid gaat voor als je problemen hebt en dit klinkt niet als iets wat uitstel kan dulden tot je niet hoeft te werken.