Mag je na een antibiotica kuur van 6weken een nieuwe andere kuur slikken?

Ik heb een ontsteking aan mijn teen die na een korte ab kuur niet over is gegaan. Het wondje is dicht maar de teen blijft rood en dik. Dit is al 2 maanden zo. Nu heb ik een kuur van 6 weken. De teen ziet rustig en niet ontstoken maar hij blijf rood en dik. De arts vermoedt dat de ontsteking toch dieper zit, ws op het bot. Als deze kuur niet helpt moet de teen eraf. Dat wil ik natuurlijk voorkomen. Wat kan ik doen?? Een tweede lange andere ab kuur aanvragen?? Ik slik nu voor 6 weken Flucloxacilline. Ben nu 4 weken bezig, 4 x per dag. Een ander soort antibiotica, zou dat zin hebben? En welke??
Wat is jullie advies??

Bvd Ellen

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.9K
tinus1969
4 jaar geleden
De vraag is niet of het mag, maar of het nog zin heeft. Als de infectie na een kuur van zes weken niet weg is, waarom zou die dan wel weg zijn na nog eens bv. zes weken?
Ivana
4 jaar geleden
Het amputeren van die teen was bij mij ook aan de orde. De chirurg was echter bang dat het niet bij die teen zou blijven en er nog meer geamputeerd zou moeten worden. `Ik heb datzelfde gehad, ontsteking door een niet goed functionerend bloedvat. Ik heb toen als laatste redmiddel KETENSIN tabletten gekregen. Dat heeft de bloedtoevoer verbeterd en mijn ontsteking genezen. Ik schrijf dit, opdat je er melding van kunt maken voordat ze bij jou gaan snijden. Arts/chirurg was verbonden aan het UMC Utrecht. Misschien is dit voor jou ook een redmiddel! Ik wens je het allerbeste.

Antwoorden (1)

Het is in deze tijd steeds moeilijker om het juiste antibioticum te vinden voor een bepaalde soort infectie (bepaalde bacterie). Dat komt door het feit, dat er steeds meer resistentie wordt opgebouwd door de micro-organismen.
Als een infectie niet over gaat is het zeker zinvol om een nieuwe kuur met een ander antibioticum te ondergaan. Dat kan echter alleen maar geregeld worden door een arts. Er zijn zeker breed-spectrum-antibiotica die vrij universeel werken, maar alleen de arts kan dat (eventueel in overleg met de afdeling microbiologie in het ziekenhuis) aan jou voorschrijven.
Let op: in het enkelvoud schrijf je antibioticum
in het meervoud schrijf je : antibiotica