Hoelang duurt het voordat ik gewend ben aan het gestopt zijn met anti psychotica?

Ik ben 7 weken geleden gestopt met anti psychotica, en na een supergoede start (wel misselijk geweest, maar dat vond ik niet erg) voel ik me nu wat somber en angstig. Kan het zijn dat dit nog ontwenning is, en dat ik even moet doorzetten? Of blijf ik me zo vervelend voelen?

9 jaar geleden
2.4K
Ritsuka
9 jaar geleden
Wat zegt je behandelend arts?
gonna
9 jaar geleden
Hoe lang heb je dat m
medicijn geslikt? Het lijkt mij dat dat de tijd dat je het geslikt hebt er ook mee te maken heeft hoe lang de ontwenning duurt. gr Gonna
flyingcrow
9 jaar geleden
Dit zou ik inderdaad overleggen met je behandelend arts!

Het beste antwoord

Dit kan zeker onderdeel zijn van de ontwenning, maar helaas is dat niet zo gemakkelijk te beoordelen.

De ontwenningsverschijnselen als zweten, loopneus en misselijkheid duren vaak hooguit een week of vier. Emotionele, gedragsmatige en motorische ontwenningsverschijnselen kunnen veel langer duren.

Het vervelende is dat antipsychotica net als antidepressiva en anxiolytica (of slaapmiddelen) ontwenningsverschijnselen kunnen hebben die gelijkaardig zijn aan de symptomen waar men ze oorspronkelijk voor gebruikte. Dat het hier gaat om ontwenning en niet een terugkeer van de symptomen, zie je bijvoorbeeld aan het feit dat ook mensen die om andere redenen antipsychotica gebruikten, bij het stoppen of afbouwen soms psychotische verschijnselen krijgen.

Eén - in mijn ogen behoorlijk plausibele - theorie hiervoor is dat door de medicatie het brein gevoeliger gaat reageren op dopamine en dan wanneer de onderdrukking van de dopamine wegvalt, extra heftig reageert op de nu weer normale hoeveelheid dopamine. Dat kan een aantal weken of zelfs maanden duren.

Belangrijk is in elk geval dat je dit blijft bespreken met je behandelaar. Zorg ervoor dat hij of zij weet welke verschijnselen je ervaart en bespreek ze ook regelmatig. Zo houd je samen in de gaten hoe jij je voelt. Dat betekent dat er indien nodig op tijd ingegrepen kan worden, maar misschien nog wel belangrijker dat jij wéét dat dit mogelijk is en je niet als enige je bezighoudt met deze klachten en misschien de angsten die ze met zich mee kunnen brengen ('komen mijn klachten terug'?) Het is vaak heel prettig om de zekerheid te hebben dat je er niet alleen voor staat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De ontwenning zal nu wel voorbij zijn,je zal je heel anders voelen zonder deze antipsychotica,wat mij normaal lijkt.Je hebt vroeger deze medicatie met reden gekregen,in het slechtste geval zou je nu voorteken kunnen hebben die er op wijzen dat je die mogelijks terug nodig zou kunnen hebben.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is nu precies waarom die ontwenningsverschijnselen zo verraderlijk zijn: mensen denken dat ze een terugval in hun oorspronkelijke klachten ervaren en concluderen dat ze het middel "blijkbaar dus nodig hebben". Ik heb vaak genoeg een patiënt zijn of haar ontwenningsverschijnselen van antidepressiva horen omschrijven om dan te eindigen met "dus ik denk dat ik het dan toch nodig heb". En zolang mensen blijven geloven dat depressie en psychose veroorzaakt wordt door het missen van "een stofje in je hoofd", is de conclusie natuurlijk snel gemaakt dat je blijkbaar "dat stofje echt niet aanmaakt". Wat dat betreft zou betere voorlichting mensen heel wat ellende kunnen besparen. Overigens kunnen de ontwenningsverschijnselen van antipsychotica zeker wel langer duren. Denk alleen maar aan tardieve dyskinesie als berucht voorbeeld: dat kan maanden duren en gaat soms helemaal niet meer over. De klachten kunnen zelfs ontstaan nadat je al lang gestopt bent met het spul. Ik bedoel maar: het is echt geen simpele kwestie van "stof uit je systeem, dus absoluut geen klachten meer".