Kan Arcoxia (etoricoxib) samen met Aspirine?

Door een aanrijding paar dagen geleden heb ik nu arcoxia voorgeschreven gekregen en vraag me af als de pijnstiller niet voldoende is of ik aspirine bij mag nemen? Ik gebruik maagbeschermers en soms metoprolol (ivm hoge bloeddruk, soms)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.1K

Het beste antwoord

Aspirine en Arcoxia zijn beide NSAID's (Voor de puriteinen; COX2-remmers zijn net zo goed NSAID's) De combinatie van deze twee is dus niet logisch, qua pijnstilling zullen ze elkaar niet versterken en de kans op bijwerkingen neemt wel toe, ook als u al maagbescherming gebruikt.
Daarbij ben ik nooit zo'n voorstander van aspirine als pijnstiller. Het is nog wel als zodanig te koop, maar het is uit elke professionele richtlijn verdwenen. Het pijnstillend effect is relatief laag terwijl er veel bijwerkingen zijn; het wordt door artsen alleen nog gebruikt als bloedverdunner in veel lagere dosering dan dat voor pijnstilling nodig is (en zelfs dan zien we er vaak bijwerkingen van...)

Combinatie met andere NSAID's zoals ibuprofen, naproxen, diclofenac, is ook niet handig.

Het beste kunt u nog de arcoxia combineren met paracetamol; het pijnstillende effect van paracetamol is vergelijkbaar aan die van NSAID's maar met veel minder bijwerkingen. De werking ervan wordt regelmatig onderschat, meestal doordat mensen er gewoon te weinig van nemen. De normale dosering van paracetamol is 3-4 maal daags 1000mg (=2 tabletten van 500mg). Zoals bij de meeste pijnstillers werkt het beter als je er een spiegel van opbouwt.
Als dit nog onvoldoende werkt dan zou de volgende stap al een zwakke vorm van morfine zijn, bijvoorbeeld tramadol.