zaldiar vs tramadol HCI/paracetamol hoe te zorgen dat ik gewoon het a merk voor geschreven krijg?

nu ik weer meer tabletten moet slikken ivm galblaasverwijdering merk ik dat ik meer maagpijn krijg van het b merk tabletten.na even onderzoek op internet blijkt dat er oa talk inzit en rood ijzeroxide wat bij de zaldiar niet zit.kan dit de maagpijn verklaren?en hoe zorg ik ervoor dat ik gewoon weer de zaldiar tabletten voorgeschreven krijg ipv dit merk?heb nu:
tramadolHCI/paracetamol 37,5/325mg van merk treva

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K
ronron1212
10 jaar geleden
Waarom moet je dan meer pillen slikken?

Antwoorden (3)

Het eerste deel van je vraag is wat lastig te beantwoorden. Er is namelijk geen enkele theoretische grond om te verwachten dat talk of ijzeroxide maagklachten (of wat voor klachten dan ook) zou geven. Dit soort hulpstoffen hebben geen werking op ons lichaam; ze zijn om andere redenen in de pillen verwerkt. In de zaldiar zullen andere stofjes zitten met een soortgelijke werking.
Aan de andere kant kent elke dokter wel meerdere patiënten die wel degelijk maag- of andere klachten krijgen van de merkloze variant en niet van de merk variant van medicijnen. Het omgekeerde komt overigens net zo vaak voor.

De ervaring leert ons dus dat mensen wel degelijk klachten krijgen van de ene en niet van de andere variant, terwijl de werkzame stoffen gelijk zijn. We wijten dit inderdaad vaak aan de hulpstoffen. De waarheid is dat we simpelweg niet weten waardoor dit verschil veroorzaakt wordt; het is maar zeer de vraag of de hulpstoffen de oorzaak zijn. Een andere/ betere verklaring bestaat echter ook niet.

Hoe u aan het juiste merk komt is wel makkelijker te beantwoorden. Als u contact opneemt met uw huisarts en het probleem uitlegt dan zal hij vast het goede merk voorschrijven en direct een aantekening in het dossier maken dat u voortaan zaldiar dient te krijgen ipv merkloos tramadol/ paracetamol.

Overigens kunnen we ons ook afvragen of de "maagklachten" wel echt maagklachten zijn. U schrijft dat de galblaas verwijderd moet worden. Klachten van de galblaas kunnen pijn geven in de gehele bovenbuik en dus ook in de maagregio. Tramadol (dat dus ook in zaldiar zit) geeft in veel gevallen ook buikklachten, dat kan dan ook gaan om pijn in de bovenbuik. Tramadol geeft daarnaast vaak obstipatie wat ook vaak pijn geeft in de bovenbuik en dus in de maagregio. Klachten als misselijkheid en braken kunnen ook veroorzaakt worden door tramadol, maar ook door de galblaas.
Wees dus voorzichtig met deze klachten direct aan het merk van de medicatie te wijten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Goed antwoord. Wellicht is het inderdaad zo dat de maagpijn ergens anders vandaan komt. Dat is waarschijnlijker dan dat het veroorzaakt wordt door een ander merk tramadol/paracetamol-tabletten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
had al reactie geplaatst gisteren maar blijkbaar pakt ie die niet.ik heb een gastric bypass gehad daardoor 47 kilo afgevallen daardoor galstenen gehad en galblaas verwijderd, ik slikte zaldiar eerst voor chronische schouder/nek klachten maar dat deed ik afgelopen maanden niet echt meer omdat pijn verminderd was maar nu slik ik de pillen ivm de pijnklachten van de galblaasverwijdering
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tramadol, een van de twee pijnstillers in zaldiar geeft bij meer dan 10% van alle gebruikers klachten van misselijkheid. BIj 1-10% van de gebruikers geeft het klachten van obstipatie en braken. En bij 0,1-1% van de gebruikers dyspepsie, oftewel maagpijn. (zie farmacotherapeutisch kompas)
Bij deze cijfers gaat het om de normale bijwerkingen van de tramadol, en dus ook van zaldiar, onafhankelijk van het merk of merkloze preparaat. Uw "maagklachten" kunnen dus een volkomen normale bijwerking zijn van de medicatie. In dat geval zouden de klachten met zaldiar net zo goed optreden als bij het merkloze.
Ik vermeld hier nadrukkelijk ook de obstipatie. Dit geeft geen maagklachten, maar wel pijnklachten in de dikke darm. Deze loopt oa voor de maag langs en kan dus pijn geven in de maagregio; het onderscheid kunt u puur op de pijn niet maken.
Een kans van 1% (laat staan de 10%) is medisch gezien eigenlijk een erg grote kans.
Zoals gezegd kan pijn aan de galblaas (en dus ook na de verwijdering van de galblaas) pijn geven in de gehele bovenbuik. Zo kan ik zonder verdere informatie over u dus al verschillende andere verklaringen geven voor de "maagklachten." Overigens weten we eigenlijk helemaal niet wat u bedoelt met maagklachten, want ook dat is een cluster van nogal wat symptomen.
Voor de informatie die ik nu heb zijn alle bovenstaande verklaringen waarschijnlijker dan dat het aan het merk van de medicatie ligt. Dit neemt niet weg, dat ook ik patiënten heb waarbij ik geen andere verklaring kon vinden en klachten verminderden na een switch in merk van medicatie. Dit is dan een ervaringsfeit; het wordt totaal niet ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. Maar goed: wees dus voorzichtig met alle klachten te wijten aan het merk van de medicatie; er zijn andere, logischere verklaringen.
Het is wetenschappelijk niet aangetoond dat een goedkoper middel dat de werkzame stof bevat niet meer bijwerkingen zou geven als een duurder middel (Zaldiar). En aangezien de minister wil dat er meer goedkope middelen worden voorgeschreven, wordt t voor de apotheker en verzekeraar ontmoedigd dit te vergoeden. Je moet er maw zelf dan voor betalen. Het is mogelijk dat in een individueel geval personen bij het ene middel wel degelijk bijwerkingen ervaren. Als de kwestie heel heikel is, bv als het om ernstige ziektes gaat, kan de huisarts een machtiging afgeven dat het duurdere medicijn toch vergoed wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraag aan je arts domweg tramadol50mg of tramadol once a day 200 mg. en neem er een goedkope paracetamol (kruitvat/trekpleister) bij.
Je hebt dan weliswaar een iets hogere dosering tramadol maar die zal mede door paracetamol wat langer werken. Ofschoon tramadol en paracetamol geen echte maagbeschadigende werking hebben als diclofenac of andere NSAID's zou je pantoprazol kunnen gebruiken.

Ik heb ontdekt waarom men tegenwoordig vooral in ziekenhuizen nogal gus is met paracetamol, deze zorgt dat de lever de andere werkzame medicijnen langzamer inactiveert/ omzet en met dus per uur medicamenteus profijt goedkoper uit is.
Je kunt de kracht van paracetamol nauwelijks vergelijken met die van tramadol, een opiaatachtige centraal werkende pijnstiller die echter (nog) niet onder de opiumwet valt.

Het lijkt me echter veel belangrijker de oorzaak te pakken te nemen, ook tramadol is niet gezond en de langetermijn (bij) werkingen zijn nog niet geheel in kaart gebracht.
Het lijkt me , gezien je klachten dat een maagbeschermer als pantoprazol je mogelijk beter helpt dan de symptomatische pijnbestrijding met deze krachtige pijnstiller, die sterke interacties geeft met tal van andere stoffen mn. alcohol!!
Veel zaken uit mijn antwoord komen voort uit ervaringsdeskundigheid.

Ik raad je aan deze geste (klacht behandelen met pantoprazol) met je arts te bespreken. Dit middel is ook zonder recept te koop, mogelijk echter kom je (na verbruik eigen risico) in aanmerking voor verdere kostenloze levering via arts apotheek. Dit zijn ook geen zaken die veel experimenteren toelaten.
Je hebt maar een lichaam en het spel van het leven biedt je geen kans leventjes bij elkaar te gamen, het laatste bedoel ik niet beledigend maar wel serieus.

Toegevoegd na 22 uur:
Zie voor verdere uitleg mijn antwoord op onderstaande reacties.
(even reacties aanklikken)