Kunnen ssri's en snri's bij langdurig gebruik je immuumsysteem beïnvloeden en een auto-immuumziekte verergeren of veroorzaken?

Toegevoegd na 1 dag:
Toekomst voor de psychiatrie

De ontdekkingen op het gebied van de immunologie kunnen grote gevolgen hebben voor de psychiatrie. Psychische stoornissen die correleren met afwijkingen in het immuunsysteem kunnen behandeld worden door het immuunsysteem te behandelen. Vandaar Drexhages schertsende opmerking over psychiaters: praten tegen het immuunsysteem heeft geen zin. Met een depressie of bipolaire stoornis kun je misschien wel beter naar de internist gaan dan naar een zielenknijper.

Toegevoegd na 3 dagen:
Relatie tussen darm en brein

Bij psychische problemen denken we in het algemeen niet direct aan de darm. Maar er is een groot communicatienetwerk tussen onze darmen en onze hersenen. En dit gaat twee kanten op. We weten inmiddels dat we in onze darmen allerlei neurotransmitters maken. Soortgelijke neurotransmitters komen we ook in de hersenen tegen. Daarom wordt de darm ook wel “het tweede brein” genoemd. Bij chronische ontstekingen of slechte werking van de darmwand kan de productie van neurotransmitters verstoord raken en ontstaan typisch hersengerelateerde aandoeningen zoals bijvoorbeeld depressie en parkinson. Eigenlijk is de darm het stookhok voor de transmissie van neurotransmitters naar de hersenen. Wat gebeurd er als er een mis-communicatie onstaat in het grote netwerk tussen darm en brein en we blijven het maar voeden met ssri's en snri's?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als inderdaad het geval blijkt te zijn dat psychische stoornissen samenhang vertonen met stoornissen in het immuunsysteem, dan ga je daar met SSRI's en SNRI's dus niks aan veranderen. Want die grijpen niet aan op het immuunsysteem, maar op de serotonineheropnamepomp in de hersenen. Deze pomp, een soort van eiwit met transportfunctie, wordt niet gevonden binnen het immuunsysteem.

Antwoorden (1)

Nee, voor zover bekend is dat niet het geval. Deze middelen hebben vooral bijwerkingen die te maken hebben met het maag-darmstelsel en het centrale zenuwstelsel. Ook kunnen ze bijwerkingen geven die te maken hebben met het hart en de bloedvaten (vooral duizeligheid bij opstaan), urinewegen en het hormoonstelsel. Verder komen nog voor metabole bijwerkingen en hematogische bijwerkingen (verhoogde bloedingsneiging, meestal pas duidelijk in combinatie met andere medicijnen). De maag-darmbijwerkingen en bijwerkingen op het centrale zenuwstelsel komen het meest voor en dan met name vlak na het starten met een SSRI of SNRI. Ze zijn in de meeste gevallen vrij mild van aard. De overige bijwerkingen zijn zeldzamer, maar kunnen ernstiger zijn.
Bijwerkingen op het immuunsysteem zijn niet algemeen beschreven en komen dus of niet voor of ze zijn zeer, zeer zeldzaam.