Als je vraagt om specifieke medicijnen, mag een arts deze dan weigeren voor te schrijven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja gelukkig wel.
Anders zouden alle verslaafden om heroine of cocaine
of andere drugs bij hun huisarts terecht kunnen, want dat zijn eigenlijk
ook medicijnen.
Ivana
11 jaar geleden
Je hebt wel het recht voorgeschreven medicijnen NIET te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je niet het verschil tussen merkgeneesmiddelen en merkloze geneesmiddelen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja zeker!!!
Sommige mogen ze zelfs niet eens voorschrijven ook al vraag je het!
Een huisarts mag niet alle medicijnen voorschrijven. Sommige zijn alleen voor medisch specialisten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat mag die arts. Je gaat niet naar een dokter om boodschappen te doen maar voor een gezondheidsprobleem of -vraag. Daarop mag je van die arts een zorgvuldig behandeladvies verwachten en uitleg. Dat houdt in dat eventueel voorgeschreven medicijnen je gezondheid ten goede moeten komen of in ieder geval passend zijn om je kwaal te behandelen. In veel landen is het de normaalste zaak van de wereld om antibiotica te verstrekken voor een hoestje en andere ongemakken die vanzelf overgaan. Buiten de risico's van resistentie is dat zinloos medisch handelen (helpt niet tegen virussen) waar we in Nederland een hekel hebben. Dat is aan mensen die anders gewend zijn moeilijk duidelijk te maken.

Het beste antwoord

Zeker, want ook hier geldt: ieder zijn/haar vak.

Je (huis)arts of specialist bepaalt welke medicijnen je moet gebruiken en in welke dosering. Ook bepaalt je arts hoeveel medicijnen je per keer van de apotheek meekrijgt en hoe lang je de medicijnen moet gebruiken.

Wat nog wel eens voor 'verwarring' zorgt, is het volgende.
Bij het voorschrijven van geneesmiddelen is het beleid dat artsen op naam van de werkzame stof voorschrijven. Alleen als het medisch noodzakelijk is, schrijft de arts voor op merknaam.

Wanneer een arts op het recept de werkzame stof heeft voorgeschreven, krijg je het geneesmiddel dat door de apotheek is ingekocht. De verpakking, de vorm en de kleur van de geneesmiddelen kunnen dus per apotheek verschillen. De werkzame stof is hetzelfde.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je vraagt om medicijnen die niet bij je klachten of andere medicatie passen, mag of moet een arts ze zelfs weigeren, een arts doet dit nooit zonder gegronde reden, je kunt ook rustig naar de reden van weigeren vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, een arts mag de specifieke medicijnen die jij vraagt weigeren om voor te schrijven. Hij zal medisch beoordelen of jij deze medicijnen nodig hebt of er alternatieven zijn en je eventueel doorverwijzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja gelukkig wel.
Anders zouden alle verslaafden om heroine of cocaine
of andere drugs bij hun huisarts terecht kunnen, want dat zijn eigenlijk
ook medicijnen.

Wat te denken van mensen die om zware slaappillen komen vragen?
En zo zijn er genoeg voorbeelden.

Wat je van jouw huisarts krijgt, is aan het oordeel van jouw huisarts.
Zelfde geldt trouwens voor specialisten.