Kan ik gebruik maken van Mirtazapine Actavis 30mg?

Ik heb (dacht) eindelijk een goed slaapmiddel voor geschreven gekregen van mijn huisarts. Heb nog nooit eerder gebruik gemaakt van slaapmiddelen, maar heb wel degelijk een slaapprobleem. Slaap nooit meer dan 2 of hooguit 3 uur per etmaal. Heb nooit gebruik van medicijnen willen maken, maar het kan gewoon niet langer meer, dus moest ik er uiteindelijk wel eens een keertje om vragen. Hoe vroeg of ik ook veel pieker en ik antwoorde hem dat ik vrij vaak pieker over prive -en zakelijke dingen. Dit is natuurlijk heel gewoon als je bijna nooit slaap en vrijwel altijd wakker bent.
Volgende dag haal ik mijn recept op bij de apotheek en terwijl ik de bijsluiter lees, constateer ik dat er bij dit recept eigenlijk nergens gesproken wordt over een slaap -en of rustgevend medicijn. Het lijkt meer op een medicijn voor manisch depressieve personen, met zelfmoordneigingen e.d.
Ik vertrouw het niet echt. Ik wil gewoon een (sterk) slaapmiddel, waarvan ik daadwerkelijk kan slapen (6 tot 8 uur per dag). Heb mijn huisarts ook gebeld en uitgelegd dat ik het niet zie zitten om dit recept te gebruiken. Hij vertelde me dat hij een nieuw recept zou sturen, maar is dit middel nu echt wat ik nodig heb of is het gewoon puur bagger? Iemand die ervaring heeft met dit medicijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K
Ritsuka
11 jaar geleden
Heb je alles verder alles al geprobeerd wat meestal aangeraden word bij slaapproblemen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, zoals ik al schreef heb ik dit nog nooit eerder besproken met mijn huisarts. Sterker nog, ben van de week voor de eerste keer in bijna 27 jaar naar een huisarts geweest. Medicijnen zijn altijd een taboe voor mij geweest. Helaas (of gelukkig) moet ik er aan toegeven en hoop ik iets te krijgen waarvan ik daadwerkelijk de nodige uren per dag kan slapen. Alleen heb ik sterke twijffels bij dit medicijn. Ik vertrouw het niet. Dit is volgens mij niet datgene wat ik nodig heb. Mijn huisarts maakt zich niet echt druk, dus ik voel mij ook niet serieus genomen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik bedoel meer de tips als: op tijd stoppen met beeldschermen, minder koffie, minder stress, sporten etc. Meer de huismiddeltjes zeg maar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach ja, door de jaren als al geprobeerd, maar het helpt helaas niet... :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou jij geen baat hebben bij een haptotherapeut?
Deze kan helpen bij het onder controle krijgen van de chaos in je hoofd. En laten zien welke effecten dat op jouw lijf heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van een antidepressiva kun je ook slaperig worden en het lost misschien ook een beetje je gepieker op. Slaapmiddelen zijn ook niet altijd goed,tegenwoordig worden ze minimaal uitgeschreven omdat gebleken is dat er op latere leeftijd Alzheimer door kan ontstaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"ad geen ‘enge’ middelen" !? De Amerikaanse FDA gaf in 2007 een en: black box warning uit over SSRI's en andere antidepressiva inzake het verhoogde risico op zelfmoord.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Selectieve_serotonine-heropnameremmer Recent werden 31 geneesmiddelen geïdentificeerd die gewelddadigheid en agressiviteit kunnen veroorzaken. SSRI’s scoren het hoogst en meest consistent als veroorzakers van gewelddadig gedrag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(goeievraag lag er even uit en nu heb ik dit op de verkeerde plek geplaats, was een reactie op een reactie bij het antwoord van Geus)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@mobiel1980: Sorry, maar geloof niet in haptonomen (therapeuten). Daarnaast heb ik het niet gehad over chaos in mijn hoofd. Ik denk dat ieder mens wel eens wat te piekeren heeft en als je weinig of niet slaapt, dan pieker je gewoon wat meer. Maar om nu over chaos te spreken, dat gaat me net iets te ver. Hoe dan ook, bedankt voor het meedenken... :)
@maria16: Ik heb het ook maar voor 15 dagen gekregen en daarna zou ik langs moeten komen om hem te vertellen wat mij bevindingen zijn. Ik ga het in ieder geval niet gebruiken en heb nu een ander middel gekregen, iets met Temazepam en daar heb ik wel een goed geval bij, als ik de bijsluiter lees. Begin er maandag mee en dan zien we het wel.

Het beste antwoord

Mirtazapine is inderdaad primair een antidepressivum, met als belangrijke bijwerking slaperigheid/ sufheid. Ik ga ervan uit dat uw huisarts zorgvuldig naar uw situatie heeft gekeken en denkt dat dit medicijn in uw situatie op dit moment een verantwoorde keuze is.

Het gebeurt vaker dat artsen bepaalde medicatie voorschrijven voor een klacht waar de medicatie oorspronkelijk niet voor ontwikkeld is, maar waar het vanwege de (bij)werkingen toch het beoogde effect heeft. Zo wordt bijvoorbeeld anti-epileptica vaak gebruikt als stemmingsstabilisator.

Aan zowel antidepressiva als slaapmedicatie kleven bepaalde nadelen. Het is echter niet simpel te zeggen dat het een slechter is als het ander.

Jammer is dat uw huisarts u niet voldoende heeft uitgelegd waarom hij voor dit middel heeft gekozen. Volgens mij kunt u het beste opnieuw contact met uw huisarts opnemen en vragen waarom hij voor dit middel heeft gekozen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ten eerste een waarschuwing:
Bij een dosering tot en met 30 mg voor de nacht: de eerste week niet autorijden, daarna is uw lichaam wat aan het middel gewend en mag u autorijden vanaf 13 uur na inname. (1e bron)
Dit houdt dus in dat je volgens deze informatie waarschijnlijk nooit meer 's ochtend vroeg met de auto mag.

Verder begrijp ik totaal niet waarom dit middel bij jouw voorgeschreven wordt.
Het is een antidepressiva die o.a. het effect en de hoeveelheid serotonine regelt in de hersenen, dat zal je gaan merken en vooral op de iets langere termijn is dat meestal niet positief.
Dat is zwaar overdreven voor iemand die voor een slaapmiddel komt en nog nooit een slaapmiddel heeft genomen, waarschijnlijk reageer je dan al goed op lichte middelen.
En ook daar moet je mee oppassen, want ik heb een paar keer in mijn omgeving gezien dat mensen naar steeds zwaardere slaapmiddel gingen.

Ik ben sowieso van de meer natuurlijke middelen, zeker voor iemand die nog nooit iets gebruikt heeft. Die hebben nauwelijks tot geen bijwerkingen en geen gewenning.
Denk aan melatonine, magnesiumcitraat en kruidenmengsels met o.a. valeriaan, hop en passiebloem.

Toegevoegd na 2 minuten:
ps. magnesiumcitraat en de kruidenmix zijn vooral ook tegen het piekeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Moet stellen"
Dat mag ie van mij zelf bepalen. Een second opinion lijkt me meer op zijn plaats.
Verder zeg ik heel duidelijk dat ik het niet begrijp en dat ik meer van de natuurlijke middelen ben. Vind jij het niet raar dan dat de huisarts na een telefoontje toch maar een ander recept schrijft? Arts? Nee, geen WO geneeskunde gedaan, gelukkig niet, maar ik geef dit antwoord ook niet zomaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een gemiddelde persoon kan geen gelijkwaardig gesprek met een huisarts hebben, simpel omdat er een groot verschil in kennis is.
Maar daar gaat de vraag niet over, de vraag gaat over een medicijn.
En op de hoofdvraag met de gegeven informatie is mijn antwoord: Nee.
Met als extra het stukje over autorijden, heeft de huisarts het daar over gehad? Nee? Denk dan eens verder:
Leuk als je iemand dood rijdt en dood door schuld in je schoenen geschoven krijg omdat je met medicijnen op achter het stuur zit.. Een goeie mix van natuurlijkere middelen vinden (ik zeg natuurlijkere omdat een melatonine supplement niet natuurlijk is, maar wel lichaamseigen) kan lastig zijn. Maar ook daar is hulp voor te vinden, via bijvoorbeeld de huisarts zijn hoge doseringen melatonine te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De huisarts heeft mij helemaal niks verteld, ook niet over dat autorijden. De apotheekmedewerkster wees mij daar op en ook op andere belangrijke dingen. Misschien had ik er zelf naar moeten vragen toen ik bij mijn huisarts was, maar ik ging er vanuit dat hij toch wel wist wat hij deed. Ik heb altijd al veel twijffels over deze huisarts gehad (van de keren dat ik met mijn vrouw meeging), maar nu weet ik het zeker, die man vertrouw ik niet en ik denk er dus echt over na om een ander te zoeken.
Ook hier wil ik een ieder bedanken voor zijn/haar op -en aanmerkingen. +1