Hoe zit het precies met het gebruik van paroxetine in combinatie met alcohol?

Ik drink eigenlijk elk weekend wel alcohol, maar sinds vorige week heb ik paroxetine voorgeschreven gekregen. Ik ben zeker een verstandig persoon die hier verantwoordelijk mee omgaat, maar mijn vraag is nu; Na hoeveel weken kan ik weer normaal alcohol drinken zonder bijwerkingen? Ik snap dat dit van persoon tot persoon verschilt, maar zijn hier misschien mensen met ervaringen hiermee of iets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.5K

Antwoorden (2)

Uit de bijsluiter:
Alcohol versterkt het versuffende effect van dit medicijnl. Ook als u gewend bent geraakt aan paroxetine, kunt u door het gebruik van alcohol erg suf worden. Beperk daarom het gebruik van alcohol en drink het liever niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is geen (goed) antwoord. In principe heeft een gebruiker van medicijnen altijd de bijsluiter bij de hand. Ten tweede wordt er niet naar die informatie gevraagd maar naar ervaringsdeskundigheid. Ten derde vind ik het ronduit ongepast om je buiten je 'eigen' sectie als Kennispartner te profileren. Je geeft met die titel aan over specifieke deskundigheid te beschikken en die heb je overduidelijk niet op het gebied van gezondheidszorg. Maak dan liever een regulier account aan waarmee je je buiten je eigen sectie manifesteert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En daar sluit ik me helemaal bij aan. Dit is al de derde keer dat je met een verkeerd antwoord komt!
OF je straks alcohol kunt drinken zonder bijwerkingen, dat is niet vantevoren te zeggen. Zowel paroxetine als alcohol werkt in op je centrale zenuwstelsel, en beiden hebben een dempend effect. Dat betekent dat het elkaars werking kan versterken. Het gebruik van alcohol kan dus de bijwerkingen van de paroxetine versterken, en de paroxetine kan ervoor zorgen dat de alcohol 'harder' aankomt. Vooral op sufheid en draaierigheid moet je beducht zijn, maar ook verhoogt het gebruik van alcohol het risico op maagklachten door dit middel, omdat het allebei dingen zijn die irriterend zijn voor de maag. Daarnaast kan paroxetine als bijwerking de leverenzymwaarden doen stijgen en kan het leverfunctiestoornissen veroorzaken, en zoals je weet is ook alcohol een grote belasting voor de lever. Bij dit soort middelen is het vaak niet 1+1 dat 2 is, maar eerder 3: de effecten stapelen op en risico's nemen snel toe.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat er genoeg mensen zijn die dit soort middelen gebruiken en die met enige regelmaat één of twee glaasjes alcohol gebruiken zonder dat zij hier merkbaar klachten door krijgen. Wellicht behoor jij tot deze groep, maar dat is niet met zekerheid te zeggen. Ook als je eenmaal gewend bent aan paroxetine, kan het zijn dat je door het gebruik van alcohol wél ineens heel veel bijwerkingen krijgt en dat je van heel weinig alcohol al suf of zelfs dronken wordt. Wees dus in elk geval voorzichtig.

Voor antidepressiva geldt dat het doorgaans een week of zes duurt voordat je lichaam eraan gewend is en de ergste bijwerkingen afnemen. Ik weet niet of je nog aan het opbouwen bent en of de dosis dus nog verhoogd wordt binnenkort, maar ik zou als ik jou was in elk geval vanaf het moment dat je op de uiteindelijke dosis zit, een week of acht wachten. Als je dan wilt proberen hoe je reageert op alcohol, begin dan met een klein glaasje. Echt bij één glaasje (of ene halve) houden die eerste keer, en pas de volgende dag besluiten of je het kunt hebben of niet. Zorg er verder voor dat je in elk geval niet zelf hoeft te rijden daarna.

Als je maagklachten hebt, of als je last blijft houden van sufheid e.d. door de paroxetine, óf als de klachten waarvoor jij paroxetine gebruikt niet goed samengaan met alcohol, drink dan helemaal niet. Drink sowieso erg matig zolang je dit middel gebruikt, zelfs als je geen last krijgt van bijwerkingen of sufheid. Je maag en lever zullen je er dankbaar voor zijn.