hoe slecht is laxeermiddel?

ik heb er nog nooit gebruik van gemaakt dus ik dacht misschien 1x gebruik moet niet echt kwaad kunnen..
maar voordat ik eraan begin wil ik wel eerst even wat informatie inwinnen.

ik heb namelijk al een aantal dagen het gevoel alsof mijn darmen een beetje verstopt zitten, ik heb namelijk van die pijnlijke pijnscheuten waar ik soms zelfs duizelig van wordt.

kan iemand mij goed advies geven?

Toegevoegd na 3 minuten:
de pijnscheuten bevinden zich voornamelijk in mijn onderbuik... gisteravond toen ik op bepaalde plekken drukte was het nogal pijnlijk. Ik heb het gevoel alsof ik mijn ontlasting vasthoud... terwijl ik toch om de haverklap toiletteer.

Toegevoegd na 4 minuten:
En dus wil ik eens laxeer middel gaan proberen,
maar ik ben altijd toch een beetje voorzichtig met middelen.
aangezien ik wel hartpatient (aangeboren) ben moet ik uitkijken wat ik in neem

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.1K
Ritsuka
12 jaar geleden
Ben je al eens bij de huisarts geweest?
Wat is je eetpatroon? Eet je wel voldoende vezels en volkorenproducten?
Ik zou eerder daar naar kijken voordat je naar zo'n middel grijpt.
Voor 1 keer is het volgens mij niet zo erg, maar maak liever gebruik van een andere oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wil het nog even aankijken als het aan blijft houden dan neem ik maandag gelijk contact op met mijn huisarts... tjah ben een beetje anti dokters... heb al zo vaak een dokter gezien dat je het liever gewoon zelf oplost :)

Antwoorden (4)

Laxeermiddelen zijn niet per definitie slecht, vooral omdat er veel soorten laxeermiddelen zijn. Toch moet je er voorzichtig mee zijn omdat ze bij een gezond leefpatroon niet nodig zouden moeten zijn en je de fysiologie van je darmen mee kunt verstoren.

Sommige middelen zorgen voor meer vulling van de darmen, sommige bevorderen de peristaltiek en er zijn laxeermiddelen die meer vocht in de ontlasting vasthouden, zodat die zachter blijft.

In jouw geval zou ik naar de huisarts gaan. Je krijgt niet zomaar buikpijn en die zou best eens veroorzaakt kunnen worden door een ontsteking of iets dergelijks. Sluit ook een probleem met de urinewegen niet uit en neem wat urine mee naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je advies... ik weet niet of het kwaad kan maar ik kijk het dit weekend nog aan... mocht het zich nog steeds aanhouden en/of het word erger dan ga ik maandag gelijk mijn huisarts even op de hoogte stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juustem! +1 geen laxeermiddel gebruiken en verstopt blijven zitten is uiteindelijk dodelijk. niet zelf prutsen of zelf naar een middel grijpen maar even naar de huisarts gaan voor het #juiste# middel. het is geen lapmiddeltje tenslotten dus van belang is dat er even gekeken wordt naar de oorzaak. verkeerd gebruik van medicatie is nooit gezond en kan zelfs schadelijk zijn.
Ik gebruik soms en met succes het homeopatische middel WAPITI maar jou geval zou ik eerst overleggen met je huisarts misschien heeft hij ook een beter advies/middel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je advies :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wapiti is niet homeopathisch. Het is fytotherapeutisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad is wapiti niet homeopathisch. Daarnaast is het goed om te weten dat er senna inzit. "Natuurlijk" wil nog niet zeggen: "gezond". Senna is één van de meest agressieve laxeermiddelen, en het werkt door het darmslijmvlies te prikkelen. Voor incidenteel gebruik niet zo'n punt (als je verder gezond bent en géén klachten hebt) maar als je het met regelmaat zou gebruiken, kan je dikke darm letterlijk verlamd raken.
Een gezond persoon kan best een keer een laxeermiddel gebruiken, het ergste wat er kan gebeuren is dat hij een paar keer diarree heeft.
Maar als ik jouw verhaal lees, vraag ik me af of je wel helemaal gezond bent. Je hebt klachten! En dan moet je van laxeermiddelen afblijven!!! Wie weet wat je er mee aanricht. Stel dat je een beginnende blindedarmontsteking hebt, of een ander soort ontsteking. Je zou bovendien door het opjutten van de darmwerking het beeld voor een onderzoekende arts veel onduidelijker maken.
Je moet snel naar de dokter. Wat jij beschrijft, gaat veel verder dan een beetje winderigheid of verstopping, naar mijn lekenoordeel.
Ik weet niet of je hartproblemen erger kunnen worden van laxeermiddelen, maar als je medicatie daarvoor gebruikt kan dat verstoord worden door laxeermiddelen!

(mijn drogist-zoon loopt langs en hij zegt dat laxeermiddelen SLECHT zijn!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt er vanaf welk laxeermiddel je gebruikt, en wat er precies aan de hand is met je darmen.

Heel globaal: de meeste laxeermiddelen die je zonder recept kunt kopen (bisacodyl, prunacolon, veel eigen merk laxeermiddelen van drogisten) zijn middelen die werken door het darmslijmvlies te prikkelen. Dit zijn middelen die voor incidenteel gebruik bij een verder gezonde volwassene prima zijn, maar op lange termijn je darmen naar z'n grootje helpen. Je darmen worden er 'lui' van, waardoor ze op den duur niets meer doen.

Middelen die werken door vocht aan te trekken in de darmen, of door het volume van de ontlasting te vergroten waardoor het zachter wordt (respectievelijk de osmotisch werkende middelen en bulkvormers) zijn ook geschikt voor langdurig gebruik. Bij een hartafwijking moet je extra oppassen met laxeermiddelen, omdat het je elektrolytenbalans kan verstoren. Je huisarts weet welk middel dan wél geschikt is.

Bij jou is er nog iets anders aan de hand, want je hebt pijnklachten. In de bijsluiter van ELK laxeermiddel zul je vinden dat het niet gebruikt mag worden bij acute pijnklachten van de buik, en al helemaal niet als de oorzaak niet bekend is. Het kan zijn dat je pijn hebt doordat je last hebt van obstipatie, maar dat moet dan wel door een arts worden vastgesteld.